Presja grupy. Jak sobie z nią radzić? – Scenariusz

Opublikowano: 8 czerwca 2016 roku

grupa-mlodziezKlasa: I B Gimnazjum

Termin: 30.04.2015 r.

Godzina: 13:00 – 13:45

Prowadzący: Anna Wojda

CELE:

Cel ogólny:

  • wiedza na temat zachowań asertywnych

Cele operacyjne uczeń:

  • potrafi swobodnie wypowiadać się o pożądanych zachowaniach asertywnych
  • zna asertywne sposoby radzenia sobie z presja grupy,
  • czuje się dobrze w swojej grupie rówieśniczej,
  • otrzymuje pozytywna informację zwrotną na temat swojej osoby.

Metody pracy:

  • pokazu , słowne, aktywne,

Forma:

  • zbiorowa, grupowa, indywidualna

Materiały: płyta DVD z filmem pt. „Kujon”, materiały plastyczne – kartki, mazaki, taśma klejąca, nożyczki.

Czas trwania: 45 minut

Przebieg zajęć.

I. Cześć wstępna:

  1. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

(5 min.)

 II. Część właściwa:

  1. Projekcja filmu z serii „Asertywność” – pt. „Kujon”.

(10 min.)

  1. Analiza przedstawionej sytuacji, podział na grupy:
    1. Dlaczego koleżanki źle mówiły o Patryku?
    2. Dlaczego mamy takie trudności w wyrażaniu swojej opinii o danej osobie, szczególnie o tej, która jest tzw. „kozłem ofiarnym” np. w klasie?
    3. Co charakteryzowało postawę asertywną Marty?
    4. Co postawa asertywna mogła uzmysłowić koleżankom Marty?

Prezentacja prac grupy na forum.

(10 min.)

  1. „Moja pozytywna opinia”

Napisanie na kartach przypisanych dla każdego uczestnika pozytywnej informacji na temat właściciela kartki, np. cechy charakteru, zdolności, pozytywne skojarzenia, itp.

Uczestnicy zapoznają się w ciszy z informacjami na swój temat. Ochotnicy prezentują wpisy na forum.

Podsumowanie:

Ważne jest, aby uzmysłowić sobie, że w każdym z nas jest coś dobrego. Wypowiedzenie tych cech pomaga osobiście doświadczyć sympatii w klasie, a także pomaga mieć własne zdanie na temat konkretnych uczniów.

(15 min.)

III. Część kończąca:

  1. Zdania niedokończone

Zadaniem uczestników jest dokończenie zdania nawiązującego do tematu zajęć:

„Od tej pory………….”

(5 min.)

  1. Podsumowanie zajęć, podziękowanie za spotkanie i pożegnanie.

Autor: Anna Wojda

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz