Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 8 czerwca 2016 roku.
Klasa: I B Gimnazjum
Termin: 30.04.2015 r.
Godzina: 13:00 – 13:45
Prowadzący: Anna Wojda
CELE:
Cel ogólny:
- wiedza na temat zachowań asertywnych
Cele operacyjne uczeń:
- potrafi swobodnie wypowiadać się o pożądanych zachowaniach asertywnych
- zna asertywne sposoby radzenia sobie z presja grupy,
- czuje się dobrze w swojej grupie rówieśniczej,
- otrzymuje pozytywna informację zwrotną na temat swojej osoby.
Metody pracy:
- pokazu , słowne, aktywne,
Forma:
- zbiorowa, grupowa, indywidualna
Materiały: płyta DVD z filmem pt. „Kujon”, materiały plastyczne – kartki, mazaki, taśma klejąca, nożyczki.
Czas trwania: 45 minut
Przebieg zajęć.
I. Cześć wstępna:
- Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
(5 min.)
II. Część właściwa:
- Projekcja filmu z serii „Asertywność” – pt. „Kujon”.
(10 min.)
- Analiza przedstawionej sytuacji, podział na grupy:
- Dlaczego koleżanki źle mówiły o Patryku?
- Dlaczego mamy takie trudności w wyrażaniu swojej opinii o danej osobie, szczególnie o tej, która jest tzw. „kozłem ofiarnym” np. w klasie?
- Co charakteryzowało postawę asertywną Marty?
- Co postawa asertywna mogła uzmysłowić koleżankom Marty?
Prezentacja prac grupy na forum.
(10 min.)
- „Moja pozytywna opinia”
Napisanie na kartach przypisanych dla każdego uczestnika pozytywnej informacji na temat właściciela kartki, np. cechy charakteru, zdolności, pozytywne skojarzenia, itp.
Uczestnicy zapoznają się w ciszy z informacjami na swój temat. Ochotnicy prezentują wpisy na forum.
Podsumowanie:
Ważne jest, aby uzmysłowić sobie, że w każdym z nas jest coś dobrego. Wypowiedzenie tych cech pomaga osobiście doświadczyć sympatii w klasie, a także pomaga mieć własne zdanie na temat konkretnych uczniów.
(15 min.)
III. Część kończąca:
- Zdania niedokończone
Zadaniem uczestników jest dokończenie zdania nawiązującego do tematu zajęć:
„Od tej pory………….”
(5 min.)
- Podsumowanie zajęć, podziękowanie za spotkanie i pożegnanie.
Autor: Anna Wojda