Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 czerwca 2018 roku.
Scenariusz zajęć z fizyki
Przedmiot: fizyka
Data:
Klasa: II gimnazjum
Nauczyciel prowadzący: Ewelina Lemanek
Temat lekcji: Wiadomości wstępne. Elektryzowanie ciał.
- Cel ogólny
Zapoznanie ze sposobem elektryzowania.
- Cele szczegółowe:
– uczeń wie, na czym polega elektryzowanie,
– uczeń wie, że istnieją dwa rodzaje elektryczności, że ciała naelektryzowane oddziałują ze sobą siłami przyciągania lub odpychania.
- Środki dydaktyczne:
– laski szklane i ebonitowe,
– sukno, futerko, jedwab, papier,
– strzemiączka do zawieszania lasek,
– podręcznik,
– tablica interaktywna.
- Metody i formy pracy:
– doświadczenia, rozmowa dydaktyczna, metody aktywizujące, filmy edukacyjne.
PRZEBIEG LEKCJI
- Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat lekcji, określa jej cele. Rozdaje uczniom laski ebonitowe, sukno i jedwab, ewentualnie futerko i papier, nici bądź strzemiączka z zestawów do elektrostatyki.
- Faza realizacyjna
Nauczyciel przy użyciu tablicy interaktywnej włącza uczniom film (strona internetowa: http://www.scholaris.pl/resources/run/id/70881). W rozmowie dydaktycznej przedstawia historię odkrycia zjawiska elektryzowania ciał. Poleca uczniom wykonać doświadczenie z podręcznika. Uczniowie wykonują doświadczenie z elektryzowaniem laski ebonitowej suknem, notują w zeszytach swoje spostrzeżenia. Elektryzują przez pocieranie jedwabiem laskę szklaną i zbliżają do skrawków papieru. Zapisują spostrzeżenia. Konsultują z nauczycielem i całą klasą swoje spostrzeżenia i wnioski: laski ebonitowa i szklana po potarciu nabyły cech polegających na przyciąganiu skrawków papieru. Wykonują doświadczenia z dwiema potartymi suknem laskami ebonitowymi i dwiema potartymi jedwabiem laskami szklanymi. Zapisują spostrzeżenia. Uogólniają powyższe wnioski: ciała naelektryzowane jednoimiennie się odpychają, a ciała naelektryzowane różnoimiennie się przyciągają.
- Faza podsumowująca
W podsumowaniu uczniowie rozwiązują zadania z zeszytu ćwiczeń. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów. Zadaje pracę domową.
Scenariusz zajęć z fizyki opracowała: Ewelina Lemanek
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli