Ćwiczenia korekcyjne w przedszkolu – konspekt zajęć

Opublikowano: 22 maja 2019 roku

Chłopiec ok. lat 5, siedzi na podłodze.

Autor: Beata Jaskólak – Czytelniczka Portalu

Temat: ćwiczenia korekcyjne w przedszkolu – wzmacnianie mięśni kończyn dolnych i stóp

 

Miejsce ćwiczeń: sala terapeutyczna

Wiek ćwiczącego: 5 lat

Czas trwania : 30 minut

Aktywność ruchowa:

ćwiczenia czynne, czynno-oporowe, samowspomagane

Cele główne:

  • wzmacnianie mięśni brzucha
  • wzmacnianie mięśni kończyn dolnych oraz stóp

Cele operacyjne – dziecko:

  • prawidłowo wykonuje ćwiczenia ruchowe
  • rozwija czucie globalne mięśni stóp
  • przyjmuje i utrzymuje pozycje skorygowaną
  • wzmacnia siłę mięśniową
  • wzmacnia mięśnie wysklepiające stopę

Przybory:

gumowa taśma rehabilitacyjna – czerwona, piłka – jeżyk, maskotki pluszowe, piłka do terapii odruchów, materac gimnastyczny, karimata

Przebieg zajęcia

Rodzaj ćwiczeńPozycja wyjściowaRuch
1. Ćwiczenie oddechowe- pogłębienie oddechu torem brzusznym.Leżenie tyłem.                                 Nogi ugięte w stawach kolanowych, stopy oparte na podłodze. Ręce wyprostowane leżą na podłodze przy biodrach.Wdech nosem z przeniesieniem rąk górą za głowę, a następnie wydech ustami z jednoczesnym przeniesieniem rąk do pozycji wyjściowej (10 powtórzeń).
2. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha.Rozkrok na szerokość bioder, ręce w górę.Opad tułowia w przód do jednej nogi (skrętoskłon) wytrzymać 5 s. zmiana strony. Kolana powinny być proste (10 powtórzeń).
3. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie kończyn dolnych.Pozycja stojąca. Dziecko ma założoną gumową taśmę na podudziach.

 

Dziecko idzie wolno napinając taśmę. Po kilku krokach zatrzymuje się przez chwilę, utrzymuje pozycję i wraca tyłem małymi kroczkami (5 powtórzeń).
4. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie kończyn dolnych i stóp.Pozycja stojąca. Dziecko ma założoną gumową taśmę na wysokości bioder.

 

Dziecko powoli wykonuje chód do przodu napinając taśmę, następnie po kilku krokach zatrzymuje się, utrzymując stabilną pozycję. Potem wolno stawia kroki do tyłu (5 powtórzeń).
5. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha i kończyn dolnych.Leżenie tyłem na materacu nogi ugięte w stawach kolanowych i biodrowych. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa przylega do materaca.Dziecko unosi nogi na wysokość zawieszonej piłki.  Odbija obiema stopami zawieszona na linie piłkę do terapii odruchów (10 powtórzeń).
6. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie prostownika grzbietu odcinka piersiowego kręgosłupa.Leżenie  przodem na materacu nogi ugięte w stawach kolanowych. Klatka piersiowa lekko uniesiona, brzuch przylega do materaca.Dziecko unosi głowę i dłonie zgięte w stawach łokciowych na wysokość barków odbijając piłkę do terapii odruchów obiema rękami równocześnie (10 powtórzeń).
7. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha i wysklepiające stopy.Dziecko siedzi z nogami ugiętymi w stawach kolanowych jak na motyla, stopy odwrócone, maskotka między stopami, ręce oparte z tyłu za plecami.Oderwanie stóp od podłoża  i wyrzut przed siebie zabawki trzymanej między podeszwami stóp, czyli stopy powinny być skręcone do siebie (10 powtórzeń).
8. Ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha i kończyn dolnych.Leżenie tyłem przy ścianie z nogami ugiętymi w stawach biodrowych i kolanowych i stopami opartymi o ścianę. Między stopami a ścianą znajduje się piłka gumowa typu – jeżyk.Toczenie piłki stopami po ścianie w górę i w dół (15 powtórzeń).
Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz