Konspekt zajęć otwartych online – Przedszkolni detektywi

Opublikowano: 29 kwietnia 2021 roku

Konspekt zajęć otwartych dla rodziców przeprowadzonych w formie online w grupie dzieci 4- i 5-letnich

Temat kompleksowy: Wiosna.

Temat dnia: Przedszkolni detektywi.

Temat zajęć: „Przedszkolni detektywi” – utrwalanie wiadomości z zakresu kształtowania pojęć matematycznych. 

Obszar podstawy programowej:

IV12, IV14, IV15

Grupa:

4- i 5-latki

Prowadząca:

Katarzyna Karczmarczyk

Czas zajęć:

30 minut

Cele ogólne:

  • utrwalanie wiadomości z zakresu kształtowania pojęć matematycznych
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10
  • utrwalanie obrazu graficznego cyfr od 0 do 9 oraz liczby 10
  • kształcenie umiejętności rozróżniania i nazywania figur geometrycznych

Formy:

  • czynna – zadania stawiane do wykonania
  • oglądowa – obserwacja i pokaz
  • słowna – rozmowa, swobodne wypowiedzi

Metody:

  • zbiorowa
  • indywidualna

Środki i pomoce dydaktyczne:

CD z utworem „Znów przyszła wiosna” sł. muz. M. Kluza; Kolorowe koła – atrybuty do inscenizacji ruchowej piosenki; nagranie online „Film od Pani Wiosny”; emblemat ważki, pająka, gąsienicy, ślimaka, emblematy żonkili, krokusa, motyla, jaskółek, stokrotek, tulipanów; sylwety cyfr, znaki matematyczne: +, -, =; CD z nagraniem melodii „Osiem kratek” sł. muz. M. Tomaszewska; dywaniki z cyframi od 1 do 8; wiatrak matematyczny; sylwety figur geometrycznych; woreczki z fasolą; CD z nagraniem melodii „Cyferki Znam” sł. muz. M. Tomaszewska; kartoniki z cyframi; CD z nagraniem melodii „Zaklaszczmy radośnie” sł. muz. M. Tomaszewska; dyplomy; CD z nagraniem utworu „Wiosna” sł. muz. Loczek; List od Pani Wiosny

Przebieg zajęć

1. Powitanie rodziców i dzieci piosenką „Znów przyszła wiosna”.

Dzieci stoją w kole. Nauczyciel rozdaje dzieciom koła z kolorowymi wstążkami. Wspólnie z dziećmi śpiewa piosenkę na powitanie i za pomocą atrybutów ilustruje jej treść ruchem.

2. Wprowadzenie dzieci do tematu zajęć.

Dzieci siedzą na dywanie, nauczyciel informuje je, iż w podziękowaniu za piękne przywitanie, Pani Wiosna chciałaby się z nimi osobiście przywitać. Nie może jednak odwiedzić ich osobiście, bo ma bardzo dużo pracy, musi obudzić wszystkie kwiaty i drzewa, dlatego przygotowała dla nich krótkie nagranie, w którym prosi dzieci, by pomogły jej rozbudzić wszystkie kwiaty na polanie i rozwiązały matematyczne zadania, które są w nich ukryte. 

3. Kwiat 1 – zadanie „Mieszkańcy łąki”.

Na tablicy znajduje się plansza z ilustracją łąki. Zadanie dzieci polega na rozmieszczeniu emblematów mieszkańców wiosennej łąki wg wskazówek nauczyciela np.

  • połóż gąsienicę pod kwiatem,
  • przypnij motyla obok chmurki,
  • schowaj jaskółkę za chmurkę,
  • postaw ślimaka pomiędzy drzewem a kwiatem.

4. Kwiat 2 – zadanie „Rachunki Pani Wiosny”.

Dzieci odnajdują kolejne zadanie ukryte w wiosennym kwiatku. Zadanie ich polega na odgadnięciu matematycznych zagadek i ułożeniu działań matematycznych.

  • Przyszła Wiosna do lasku, z kluczykiem przy pasku. A te kluczyki brzęczące to kolorowe kwiaty pachnące. Rosną tu trzy żonkile i trzy krokusy. Oblicz proszę, ile kwiatków wyszło spod zimowych pierzynek?
  • Stąpa Wiosna po łące, zbiera kwiaty pachnące. Ma trzy stokrotki, cztery tulipany. Powiedz, z ilu kwiatków zrobi Wiosna bukiet pachnący?
  • Siedziało dziesięć jaskółek na sosnowej gałązce. Pięć odleciało. Ile teraz jaskółek będzie z gałązki spoglądało?
  • Na łące fruwało siedem pięknych motyli. Trzy odleciały. Ile motyli fruwa na łące?

5. Zabawa muzyczno-ruchowa „Osiem kratek”.

Podczas zabawy nauczyciel dzieli dzieci na dwa rzędy. Przed każdym z nich rozkłada dywanik z cyframi od 1 do 8. Zabawa ma na celu utrwalenie obrazu graficznego w/w cyfr. Zadanie dzieci polega na przeskakiwaniu do każdej z kratek i wykonaniu w niej określonej pozycji. Np. w 1 kratce tylko skocz, w 2 kratce należy w bok wysunąć ręce, w 3 kratce zrobić przysiad, w 4 wysunąć w przód łokcie, w 5 kratce stanąć na baczność, w 6 spróbować chwilę zasnąć, w 7 klepnąć się w czoło, w 8 kratce wykonać obrót.

6. Kwiat 3 – zadanie – „Matematyczny Wiatrak”.

Wiatrak rozłożony jest na podłodze. Każde dziecko poproszone jest przez nauczyciela, by nazwało cyfrę oraz figurę, która znajduje się na jego ramieniu. Następnie przystępują wraz z nauczycielem do wykonania przygotowanych zadań.

  • Zabawa „Szybko wstań”

Dzieci siedzą wokół wiatraka matematycznego. Nauczyciel stoi w jego środku i prezentuje ilustrację wybranej figury. Zadaniem dziecka, które ma daną figurę na ramieniu wiatraka, jest jak najszybciej wstać i podać jej nazwę.

  • Zabawa „Liczy grupa”

Dzieci otrzymują od nauczyciela liczmany (woreczki z fasolą). Nauczyciel wydaje polecenia:

  • Powiedz, jaka cyfra jest na twojej wstążce.
  • Ułóż tyle fasolek, ile pokazuje wstążka, przy której siedzisz.
  • Ułóż o dwie fasolki więcej.
  • Zabawa „Cyfromat”

Każdy uczestnik zabawy trzyma wstążkę i zwrócony jest twarzą do środka koła. Wszystkie dzieci poruszają się wkoło. Nauczyciel w pewnym momencie wykrzykuje liczbę od 0 do 9. Osoby, które usłyszą swoją cyfrę, mają za zadanie puścić wstążkę i jak najszybciej zamienić się miejscami.

7. Kwiat 4 – zadanie „Cyfrowy dywanik”.

Dzieci odszukują kolejny kwiat. Każde z dzieci otrzymuje od nauczyciela kartoniki z cyframi od 1 do 5. Zadaniem dzieci jest odnalezienie cyfry wg wskazówek nauczyciela.

8. Kwiat 5 – zadanie „Prawy do lewego”.

Ostatnie zadanie dzieci polega na wskazywaniu prawej i lewej strony z uwzględnieniem poszczególnych części ciała.   

9. Zakończenie zajęć. Podsumowanie.

Dzieci siadają na dywanie. Nauczyciel informuje je, iż wszystkie zadania zostały wykonane. Nauczyciel czyta dzieciom list z podziękowaniami od Pani Wiosny i wręcza każdemu dziecku dyplom o treści „Pomocnik Pani Wiosny oraz Mistrz zadań matematycznych”.

10. Pożegnanie rodziców i dzieci zabawą do piosenki „Wiosna.

Autor: Katarzyna Karczmarczyk – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz