Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 1 marca 2023 roku.
Temat: Wycieczka do miasteczka emocji: Radość i Smutek.
Grupa wiekowa:
6-latki
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania przeżywanych emocji radości i smutku w różnych sytuacjach
- wyrażanie ruchem swoich emocji
- kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania
- rozwijanie kreatywności
Metody pracy:
słowna, oglądowa, praktycznego działania
Formy pracy:
grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
tekst bajki edukacyjnej „Bajka o Radości i Smutku”, ilustracje przedstawiające emocje, zagadki o emocjach, materiały plastyczne do wykonania ludzików (radość i smutek)
Powitanie
Zabawa integracyjna w kręgu „Przesyłam uśmiech”
Ten ciepły uśmiech posyłam Ci, jeśli mnie lubisz, odeślij mi. Nauczyciel uśmiecha się do dziecka, a dziecko odsyła uśmiech do nauczyciela. Następnie dziecko odwraca się do kolegi/koleżanki stojącego/stojącej po jego lewej stronie i przesyła uśmiech.
Wprowadzenie do tematu zajęć
Powiedzcie dzieci, jaka to emocja?
Rączki wymachują, ciało w górę leci, oczy jak iskierki się zapalają, wszystkie ząbki usta odkrywają (radość).
Usta jak podkówka odwrócona, często łezka w oku zakręcona (smutek).
Oglądanie ilustracji przedstawiających emocje. Rozmowa z dziećmi, w jakich sytuacjach czujemy radość i smutek.
Zabawa ruchowa „Pokaż jak się czujesz, gdy”:
- rodzice cię chwalą
- ktoś sprawi ci przykrość
- jesteś głodny
- dostaniesz prezent
- ktoś przyłapie cię na kłamstwie
- boli cię ząb
- boisz się dużego psa
- jak się czujesz teraz
Zabawa ruchowa „Co robi smutek? Co robi radość?”
Co robi smutek?
Może zwija się w kłębek pod kocykiem?
O tak!
Pokaż to.
Co jeszcze może robić smutek? Może zupełnie coś innego? Chowa się do szafy, płacze, dzwoni do babci?
Trzy takie działania wystarczą, ale jeśli dzieci mają dużo pomysłów i wiele proponują – nie zatrzymuj tego. Niech Wasza zabawa trwa.
A co robi radość?
Może tańczy? O tak!
A może skacze wysoko? Może przytula się i szeroko uśmiecha?
Trzy takie działania wystarczą, ale jeśli dzieci mają dużo pomysłów i wiele proponują – nie zatrzymuj tego. Niech Wasza zabawa trwa.
Wysłuchanie bajki edukacyjnej „Bajka o Radości i Smutku”
Praca plastyczna – wykonanie ludzików Radość i Smutek
Materiały do wykonania: blok techniczny, nożyczki, klej, taśma klejąca, kredki lub flamastry, drewniane patyczki, druciki kreatywne, kolorowe włóczki.
Dziecko wycina wcześniej narysowane przez nauczyciela dwa koła. Robi z nich buźki przedstawiające radość i smutek. Rysuje oczy itp. Z kolorowych włóczek robi włosy. Do każdej buźki dokleja drewniany patyczek. Z drucika kreatywnego robi ręce.
Zakończenie
Rozmowa z dziećmi, po czym rozpoznają radość? A smutek? Czy ich zdaniem umielibyśmy rozpoznać radość, gdybyśmy nie znali smutku? I odwrotnie? Jakie ważne wiadomości przekazuje nam każda z tych emocji? O czym chce nam powiedzieć smutek? Co mówi nam radość?
Autor: Marta Uliwiak – Czytelniczka Portalu
Pedagog specjalny w Miejskim Przedszkolu Nr 5 „Bajka” z Oddziałami Integracyjnymi w Świnoujściu
Bibliografia:
- Przedstaw Emocje. Ćwiczenia w pokazywaniu oraz rozpoznawaniu stanów emocjonalnych, Wydawnictwo Harmonia
- Co robią uczucia? Oziewicz T., Zając A., Wydawnictwo Dwie Siostry
- Bajka o Radości i Smutku – edukacyjna bajka o emocjach, tekst bajki na http://miastodzieci.pl lub na alejabielany.pl