Scenariusz zajęć dla sześciolatków – W krainie bajki i baśni

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 17 kwietnia 2019 roku.

żółto-pomarańczowy smok

Data: 15.04.2019

Grupa: 6-latki

Cele operacyjne – dziecko:

  • rozwija możliwość słuchową
  • rozwija kreatywność muzyczną
  • kształci poczucie rytmu

Metody:

  • słowna: instrukcja słowna
  • czynnościowa: zadań stawianych do wykonania
  • aktywizująca: działań twórczych

Forma organizacyjna:

  • zespołowa, indywidualna

Pomoce dydaktyczne:

  • płyty CD z muzyką
  • instrumenty muzyczne: bębenek, talerze, tamburyn

Przebieg zajęć

1. Ćwiczenia słuchowe ,,Co to za dźwięk?”

Dzieci siedzą na podłodze w kole. Z płyty CD dobiegają do nich dźwięki. Dzieci mają za zadanie rozpoznać je i powiedzieć, z jaka bajką im się kojarzą (smok, owca, tętent koni, wilk, strzał, brzęczenie pszczół). Dzieci dopasowują dźwięk do bajek.

2. Dostosowanie ruchu ciała do muzyki.

Dzieci stoją w rozsypce. Nogi złączone, ręce wzdłuż ciała. Akompaniament muzyczny rozpoczyna się cicho i wolno, potem stopniowo wzrasta (szybki i głośny), na koniec słabnie, cichnie i zamiera. Dzieci wykonują ruchy całym ciałem, rozpoczynając od okrężnych ruchów głowy. Wraz z narastająca dynamiką, ruchy ciała stają się szybsze. Dzieci włączają ręce, barki, następnie górną część tułowia. Podczas wyciszenia akompaniamentu ruchy dzieci maleją aż do bezruchu.

3. Słuchanie piosenki ,,Bajka różne ma imiona”.

  • Omówienie nastroju, budowy i treści piosenki
  • Wyklaskiwanie rytmu na ¾

4. Nauka refrenu piosenki.

5. Swobodna improwizacja wokalna na temat bohaterów znanych bajek.

Dzieci wymyślają krótkie zdania i próbują je zaśpiewać.

6. Zabawa w ,,Małego perkusistę”.

Wybrane dzieci odtwarzają w dowolny sposób dowolny rytm refrenu piosenki na instrumentach (bębenek, talerze, tamburyn).

7. Utrwalenie słów refrenu piosenki.

8. Zabawa ,,Muzyczne sygnały”.

Nauczyciel ustala z dziećmi rodzaj czynności wykonywanych przy odpowiednich sygnałach muzycznych:

    • dźwięk wysoki – wspinanie się na palce
    • dźwięki niskie – przysiad
    • akordy – chodzenie na czworakach
    • tryl – obrót dookoła własnej osi.

9. Utrwalenie słów refrenu piosenki.

 

Scenariusz zajęć dla sześciolatków opracowała: Anna Olejniczak

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz