Scenariusz zajęć w przedszkolu „Mój niepełnosprawny kolega”

Opublikowano: 14 października 2019 roku

Temat zajęć: „Mój niepełnosprawny kolega”

Grupa: 4, 5 i 6 latków

Cele:

  • poznanie podstawowych rodzajów niepełnosprawności
  • rozumienie ich nieodwracalności i ograniczeń w życiu, które niosą za sobą
  • poznanie uczuć towarzyszących osobom niepełnosprawnym w codziennym życiu
  • wykazanie gotowości do nawiązywania bezpośrednich kontaktów z osobami niepełnosprawnymi i poznawania ich problemów

Formy pracy: indywidualna, grupowa

Metody pracy: opowiadanie, rozmowa kierowana, obserwacja, pokaz

Środki dydaktyczne: ilustracje, utwór literacki, rekwizyty do zdań

Przebieg zajęć

1. Powitanie piosenką „Wszyscy są…”

2. Wspólne układanie puzzli przedstawiających znak drogowy „miejsce przeznaczone dla osób niepełnosprawnych”. Rozmowa z dziećmi co to oznacza, że ktoś jest niepełnosprawny. Jaka jest różnica między osobą chorą, a niepełnosprawną?

3. Słuchanie i omówienie wiersza J. Lisowskiej pt. „Spotkanie przyjaciół”.    

„Spotkanie przyjaciół”

Na mojej drodze, w każdej chwili,

Mogę Was spotkać moi mili.

I chociaż różni nas tak wiele,

Zostanę waszym przyjacielem.

Bo jeśli któryś z Was nie chodzi,

To na spacerze to nie szkodzi.

Ja Cię zawiozę, gdzie będziesz chciał,

Bylebyś dobrą mapę miał…

A jeśli Twoje oczy szare,

Nie cieszą się widzenia darem,

To ja Ci będę dziś oczami,

Opiszę słońce i niebo nad nami…

Jeżeli żyjesz w ciągłej ciszy,

To moją radość i tak usłyszysz.

Będziemy biegać, skakać, mówić,

Aż się nam każda z rąk utrudzi!

Jeżeli zaś Twoje usta milczą stale,

Wyślę Ci dłonią znaki małe,

Które na zawsze Ci powiedzą,

Że przyjaciele wszystko wiedzą.

Bo wiem i dobrze to rozumiem,

Że Ty nie możesz być sam w tłumie!

Chociaż mam zdrowe nogi, oczy,

To z takim jak Ty mogę kroczyć.

I gdy się w życiu gdzieś spotkamy,

To wszystkim smutkom radę damy.

4. Zabawa.

Dzieci siedzą w kole. Jedno dziecko z przewiązanymi oczami siedzi w środku koła. Nie widzi, gdzie nauczycielka chowa duży klocek, który za chwilę będzie musiało znaleźć. Za pierwszym razem dziecko szuka bez pomocy przewodnika, a za drugim razem jedna osoba z koła otrzymuje funkcję przewodnika. Na znak nauczycielki przewodnik kieruje “niewidomego” słowami “na prawo, na lewo, do przodu, do tyłu” i stara się doprowadzić do osoby, za którą jest schowany klocek. Nauczycielka prosi o opisanie wrażeń przez dziecko “chwilowo pozbawione wzroku”. 

5. Zabawa „Rysuję bez użycia rąk”.

Zadaniem wybranego dziecka jest wykonanie rysunku bez użycia rąk. Na koniec zadania nauczycielka prosi o kilka słów refleksji.  

6. Wykonanie wspólnego plakatu. Na plakacie zostają umieszczone wcześniej ułożone puzzle oraz ilustracje wykorzystane podczas czytania wiersza. Na koniec każde dziecko odbija swoją dłoń na plakacie. 

7. Zakończenie zajęć – wysłanie iskierki przyjaźni.

Scenariusz zajęć „Mój niepełnosprawny kolega” opracowała Agnieszka Respondek – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz