Scenariusz zajęć dla grupy przedszkolnej – spotkanie z pszczelarzem

Opublikowano: 29 maja 2018 roku

Scenariusz zajęć dla grupy przedszkolnej

Temat:  Spotkanie z pszczelarzem  – „Muchomorki poznają życie pszczół”

Grupa: II przedszkolna  „Muchomorki”

czas: 35 minut

Cele ogólne:

  • zapoznanie z życiem pszczół
  • poznanie pracy pszczelarza
  • zapoznanie z wyglądem pszczół
  • bezpieczeństwo w kontakcie z pszczołami
  • poznanie znaczenia pszczół dla przyrody i człowieka
  • poznanie właściwości odżywczych miodu

Cele operacyjne

Dziecko:

  • zobaczy, jak wygląda strój pszczelarza
  • dowie się, na czym polega praca pszczelarza
  • obejrzy, jak wygląda ul w środku
  • obejrzy, jak wygląda sprzęt potrzebny w pracy pszczelarza (dłuto, podkurzacz, miotełka)
  • obejrzy preparaty owadów
  • przymierzy strój pszczelarski
  • skosztuje miodu
  • wykona świecę z plastra wosku

Cele szczegółowe:

  • pobudzenie ośrodka mowy w mózgu dziecka
  • rozwijanie sprawności manualnej dziecka
  • doskonalenie percepcji i uwagi słuchowej
  • wzbogacanie słownika
  • integracja sensoryczna zmysłu smaku, powonienia i dotyku

Metody pracy:

  • podające: opowiadanie, pogadanka
  • oglądowa: pokaz

Formy pracy:

  • indywidualna
  • zespołowa

Środki dydaktyczne  – pomoce:

strój pszczelarza, tradycyjny ul trzcinowy z plastrami pustymi i z miodem, dłuto, podkurzacz, podkarmiarka, preparaty pszczoły, osy i trzmiela, słoiki z różnymi rodzajami miodu, pocięte wafelki, plastry wosku pszczelego.

  1. Zabawa ruchowa „Dzień dobry – witam Was”

Dzieci  razem z nauczycielką siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka wita wszystkie dzieci piosenką gestykulując w stronę każdego dziecka: „Dzień  dobry, witam was zaczynamy już czas. Jestem ja, jesteś Ty raz dwa trzy”. Następnie objaśnia wszystkim dzieciom, że dzisiejszego dnia odwiedzi ich szczególny gość pan pszczelarz.

  1. Wizyta pana pszczelarza

a) Wejście do sali pana pszczelarza – przedstawienie go dzieciom przez nauczycielkę. Rozmowa nauczycielki z dziećmi na temat: Kim jest pan pszczelarz i czym się zajmuje.

b) Pokaz stroju pszczelarza.

Objaśnienie dzieciom przez nauczycielkę z jakich elementów składa się strój pszczelarza? W jaki sposób chroni pszczelarza? Jakie elementy powinny być chronione i dlaczego?

Przymierzanie stroju pszczelarskiego przez dzieci z pomocą pana pszczelarza i nauczycielki.

c) Pokaz ula.

Otwieranie ula przez pszczelarza, wyjmowanie plastrów, beleczek i podkarmiaczki. Dzieci zaglądają do środka ula, dotykają go, wyjaśnienie dzieciom, w jaki sposób wydobywamy miód.

Rozmowa nauczycielki z dziećmi: Kto mieszka w ulu i czym zajmują się pszczoły.

  1. Wykonanie świecy woskowej z fragmentu plastra – usprawnianie motoryki rąk

Objaśnienie przez nauczycielkę – demonstracja praktyczna – w jaki sposób należy wykonać woskową świecę z fragmentu plastra. Następnie nauczycielka podchodzi do dzieci i w miarę potrzeb pomaga im zrolować – wykonać świecę.

  1. Dostarczanie nowych wrażeń smakowych – (stymulacja smakowa, dotykowa i węchowa) -degustacja miodu na wafelkach

Nauczycielka częstuje wszystkie dzieci waflem posmarowanym miodem. Opisywanie swoich doznań smakowych po degustacji miodu. Nauczycielka tłumaczy wszystkim dzieciom, że miód jest bardzo zdrowym pokarmem nie tylko dla pszczół, ale także dla dzieci i dorosłych.

  1. Podsumowanie zajęć 

Rozmowa nauczycielki z dziećmi na temat odbytych zajęć. Wręczenie panu pszczelarzowi wykonanych wcześniej prac plastycznych – portrety pszczółek. Wspólne pożegnanie gościa. Podziękowanie  dzieciom  przez nauczycielkę za wspólną pracę i zabawę.

 

 Autor: Aleksandra Czeleń

 Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz