Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka w wieku przedszkolnym

Opublikowano: 13 maja 2020 roku

Temat: Łąka wiosną

Cel główny:

usprawnianie motoryki małej i dużej

Cele operacyjne (dziecko):

  • zdobywa wiedzę o otaczającej rzeczywistości
  • jest twórcze
  • uważnie słucha

Metody:

słowne, oglądowe, czynne

Forma:

zajęcia przeprowadzone indywidualnie lub w małej grupie

Środki dydaktyczne:

ilustracje: guzików, muszelek, kamyków, kolorowy papier, kawałki gazet, materiał sypki: mąka, bułka tarta, kasza lub piasek, ciastolina, masa solna lub plastelina, pestki, guziki lub patyki, sznurek, karta pracy – ćwiczenie grafomotoryczne

Przebieg:

1. „Ślimak”

Ślimak, ślimak, wystaw rogi, (Dziecko siedzi zwrócone do nas plecami lub leży na brzuchu. Rysujemy palcem na plecach dziecka spiralę.)

dam ci sera na pierogi.

Jak nie sera, to kapusty, (Wewnętrzną stroną dłoni zataczamy coraz większe koła na całych plecach.)

od kapusty będziesz tłusty.

2. Oglądanie ilustracji zwierząt zamieszkujących łąkę. Wspólne z dzieckiem nazywanie, dzielenie na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem

3. Słuchanie wiersza „Ślimak” Wandy Chotomskiej

– Ślimak, ślimak, pokaż rogi, 
w twoim domku brak podłogi. 
Chodź ze mną. 
Myszka ma podłogę w norze, 
razem z nią zamieszkać możesz. 
– Ojej, jak tu ciemno! 

– Ślimak, ślimak, pokaż rogi, 
domek taki masz ubogi. 
Zamek ci z piasku postawię. 
– Wolę chodzić po trawie! 

– Ślimak, ślimak, pokaż rogi. 
bóbr cię prosi w swoje progi. 
Bóbr mieszkanie ma dobre. 
– Nie będę mieszkał z bobrem! 

– Ślimak, ślimak, rogi pokaż, 
na gałęzi skrzeczy sroka. 
Chcesz mieszkać w gnieździe ze sroką? 
– A na co mi tak wysoko? 

– Ślimak, ślimak pokaż rożki, 
chodź na grzędę do kokoszki. 
– Mam mieszkać w kurniku na grzędzie? 
Dziękuję, nic z tego nie będzie. 

– Ślimak, ślimak pokaż rożek, 
może mieszkać chcesz w oborze? 
– Nie chcę, jestem za mały. 
Krowy by mnie zdeptały. 

– Ślimak, ślimak, pokaż rogi, 
idzie bocian długonogi. 
Chcesz mieszkać razem z bocianem? 
– Dziękuję, wolę nie. 
Jeszcze mnie zje… 
U bociana mieszkać nie chcę, 
krowa mnie w oborze zdepce 
i na grzędzie spał nie będę, 
bo tam kury siedzą rzędem. 
Nie zamieszkam tam gdzie sroka, 
chociaż to niebrzydki lokal. 
Nie chcę mieszkać razem z bobrem, 
choć ma bóbr mieszkanie dobre. 
Nie chcę zamku, chociaż spory 
i nie dla mnie mysie nory. 
Wolę chodzić po tym świecie 
nosząc własny dom na grzbiecie. 
I co na to powiecie?

4. Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza. Omówienie jego treści; O kim jest? Jakie inne zwierzęta pojawiają się w wierszu? Gdzie i jak mieszkają?

5. Zabawa ruchowa „Zabawa na łące”

Uczestnicy zabawy poruszają się jak wymienione zwierzęta: ślimak, pszczoła, biedronka, motyl, bocian, dżdżownica, itd.

6. „Ślimak” Ćwiczenie motoryki małej i dużej:

  • Układanie spirali muszli ślimaka z dowolnych materiałów (może być z guzików, muszelek, kamyków itp.)
  • Narysowanie spirali na kartce i wyklejanie jej kolorowym papierem lub kawałkami gazet
  • Rysowanie spirali w materiale sypkim (mące, bułce tartej, kaszy, piasku)
  • Wałkowanie – robimy masę solną, ciasto lub wykorzystujemy plastelinę, tworzymy wałki, a z nich spirale
  • Wciskanie pestek, guzików, patyków w dowolną masę (patrz wyżej) na kształt spirali
  • Z kasztanów lub innych rekwizytów układamy na podłodze spiralkę. Następnie udajemy ślimaka, starając się przy tym nie rozrzucić ułożonych rekwizytów (poruszamy się między nimi): wychodzimy ze skorupki, wyciągamy czułki, rozglądamy się, chowamy czułki i wracamy do domku
  • Ze sznurka/liny/patyków układamy na podłodze/trawie spiralę i bosymi stopami chodzimy po niej. Możemy wykorzystać tu różne rekwizyty (poduszki, woreczki z fasolą, gałązki), by dostarczyć stopom dodatkowych wrażeń

7. Ćwiczenie grafomotoryczne „Ślimaki” – łączenie kropek

8. Rysowany wierszyk „Ślimak” https://www.youtube.com/watch?v=vEiJP0v3xF4

Autor: Małgorzata Kowaliszyn – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz