Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 maja 2021 roku.
Klasa:
6-latki
Cele ogólne:
Doskonalenie i usprawnianie: wymowy, percepcji słuchowej i wzrokowej, spostrzegania, koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji uwagi oraz wiedzy ogólnej
Cele szczegółowe – dziecko:
- porusza się zgodnie z rytmem muzyki
- rozróżnia dźwięki wysokie i niskie
- potrafi wymienić składniki potrzebne do upieczenia szarlotki
- rozróżnia dźwięki wysokie i niskie
- umie zaśpiewać piosenkę „Pychotka-Smakotka”
- potrafi rytmicznie wypowiadać podane zdania
- sprawnie dzieli wyrazy na sylaby
- wykonuje ćwiczenia oddechowe
- potrafi znaleźć brakujące obrazki
- reaguje na sygnały słuchowe i wzrokowe
- potrafi współpracować w grupie
- rozpoznaje i czyta globalnie podpisy do obrazków
Formy organizacji pracy dydaktycznej:
- indywidualna, zbiorowa, grupowa
Środki dydaktyczne:
obrazki przedstawiające składniki potrzebne do upieczenia szarlotki, magnetofon, nagranie piosenki ,,Pychotka-Smakotka’’ (autor tekstu: Alicja Woy-Wojciechowska), drewniane miseczki i łyżki
Przebieg zajęć
I. Część wstępna:
- Piosenka na powitanie – „Chodźcie do koła„
Chodźcie do koła, piosenka Was woła
Wszystkie dzieci zapraszamy
I na Ciebie też czekamy
Tere, Fere, Fru.
Ciekawe, ciekawe co robić będziemy?
Co teraz, co teraz dla Was szykujemy?
- Ćwiczenie oddechowe – dzieci stają w lekkim rozkroku, dłonie kładą na biodrach. Wykonują pełen wdech nosem, napinając mięśnie brzucha i zatrzymując przez moment powietrze. Następnie wypuszczają wolno powietrze ustami.
II. Część podstawowa:
- „Pychotka-Smakotka” – słuchanie piosenki. Zapoznanie ze słowami i melodią. Śpiewanie piosenki przez dzieci. Podczas wykonywania piosenki dzieci biorą do rąk drewniane miski i łyżki i maszerują rytmicznie w kole, wykonując jednocześnie gest mieszania łyżką.
„Pychotka-smakotka”
Mam pomysł znakomity
na nasze apetyty,
zapraszam was do kuchni,
gdzie pachnie szarlotka.
Idź, mamo, na wagary,
zrobimy czary-mary.
A z czarów tych powstanie
pychotka-smakotka.
Refren:
Pychotka-smakotka,
smakotka-pychotka,
dla miśka, dla lalki i dla kotka.
A jak się troszeczkę
lepiej postaramy,
to będzie pychotka i dla mamy.
To mogą być ciasteczka,
kanapka jak łódeczka,
sałatka z niespodzianką
schowaną do środka.
Bo tak najbardziej w świecie
smakuje wszystkim dzieciom
zrobiona własnoręcznie
pychotka-smakotka.
Refren:
Pychotka-smakotka…
- Rytmiczna recytacja fragmentu tekstu piosenki „Pychotka-Smakotka”:
Mam po-mysł zna-ko-mi-ty na na-sze-ape-ty-ty itd.
- Co widzisz? – wymowa, czytanie globalne
Dzieci wymieniają po kolei wszystkie składniki potrzebne do upieczenia szarlotki, które widzą na obrazkach.
- Zapamiętaj kolejność – spostrzeganie, wymowa
Dzieci starają się zapamiętać kolejność obrazków, następnie nauczyciel zakrywa obrazki. Zadaniem dziecka jest prawidłowe odtworzenie kolejności obrazków, w jakiej są ułożone obrazki zakryte powyżej. Dziecko, odtwarzając kolejność obrazków, wymawia nazwy przedmiotów znajdujących się na nich.
- Czego brakuje? – kojarzenie, koncentracja, spostrzeganie, wymowa
Nauczyciel układa obrazki przedstawiające składniki potrzebne do upieczenia szarlotki, a następnie zbiera je i rozkłada ponownie, zabierając jeden obrazek. Dzieci odgadują, jakiego obrazka brakuje w zestawie.
- Jakiego obrazka wcześniej nie było? – kojarzenie, koncentracja, spostrzeganie, wymowa
Nauczyciel układa 5 obrazków, następnie zbiera je i układa ponownie 6 obrazków. Dzieci odgadują, jakiego obrazka wcześniej nie było w zestawie. Dzieci mogą też wykonywać to ćwiczenie w grupach dwuosobowych.
III. Część końcowa:
- Zabawa końcowa – nauczyciel tłumaczy jak odróżnić dźwięki wysokie od niskich. Następnie nauczyciel gra dźwięki niskie i wysokie na cymbałkach. Dzieci wsłuchują się w dźwięki wygrywane przez nauczyciela i jeżeli usłyszą dźwięki wysokie, wspinają się na palce i „zrywają jabłka z drzew”; jeżeli usłyszą dźwięki niskie – „podnoszą z ziemi jabłka strącone przez wiatr”.
Scenariusz zajęć ogólnorozwojowych opracowała: Marzena Głodkowska – Czytelniczka Portalu