Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 20 czerwca 2018 roku.
Grupa: II przedszkolna „Muchomorki”
czas: 35 minut
Temat: Spotkanie z leśniczym „Mieszkańcy naszych lasów” – zajęcia integrujące grupy przedszkolne.
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z pracą leśnika
- kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody
- poznanie wiadomości na temat ptaków i zwierząt żyjących w środowisku leśnym
- uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw, jakie mogą zagrażać środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka
Cele operacyjne:
- dziecko zobaczy, jak wygląda strój leśniczego
- dowie się, na czym polega praca leśniczego
- obejrzy eksponaty zwierząt leśnych
- wykona pracę plastyczną
- przeczyta globalnie z pomocą nauczyciela nazwy zwierząt leśnych
Cele szczegółowe:
- pobudzenie ośrodka mowy w mózgu dziecka
- rozwijanie sprawności manualnej dziecka
- doskonalenie percepcji i uwagi słuchowej
- wzbogacanie słownika, czytanie globalne nazw zwierząt
- integracja sensoryczna – łączenie wrażeń dotykowych z językiem
Metody pracy;
- podające: opowiadanie, pogadanka
- oglądowa: pokaz
Formy pracy:
- indywidualna
- zespołowa
Środki dydaktyczne – pomoce:
- strój leśniczego
- eksponaty zwierząt leśnych: bóbr, muflon, jeleń, sowa, borsuk, sarna, orzeł
- płyta CD – „Odgłosy zwierząt leśnych”
- przybory plastyczne: blok, klej, papier kolorowy
1. Zabawa ruchowa „Dzień dobry – witam Was”
Dzieci razem z nauczycielką siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka wita wszystkie dzieci piosenką gestykulując w stronę każdego dziecka: „Dzień dobry, witam was zaczynamy już czas. Jestem ja, jesteś Ty raz dwa trzy”. Następnie objaśnia wszystkim dzieciom, że dzisiejszego dnia odwiedzi ich szczególny gość – Pani leśnik z Nadleśnictwa w Bardzie Śląskim (uprzedzanie sytuacji w związku z nowym wydarzeniem).
2. Wizyta Pani leśnik
a) Wejście do sali Pani leśnik – przedstawienie Pani dzieciom przez nauczycielkę. Rozmowa nauczycielki z dziećmi na temat: Kim jest leśniczy i czym się zajmuje.
b) Pokaz munduru leśniczego. Objaśnienie dzieciom przez nauczycielkę z jakich elementów składa się strój leśniczego?
c) Pokaz eksponatów – mieszkańców naszych lasów – integracja sensoryczna łączenie wrażeń dotykowych z językiem.
Wskazywanie eksponatu zwierzęcia przez nauczycielkę, podanie nazwy zwierzęcia, podejmowanie prób czytania globalnego nazw poszczególnych zwierząt, dopasowywanie nazw do poszczególnych eksponatów.
3. Wykonanie pracy plastycznej – sarenka
Objaśnienie przez nauczycielkę – demonstracja praktyczna – w jaki sposób należy wykonać pracę plastyczną metodą wydzieranki, rozdanie kart pracy z konturem sarny. Następnie nauczycielka podchodzi do dzieci i w miarę potrzeb pomaga im przy wykonaniu pracy.
4.”Odgłosy zwierząt leśnych” – praca z płytą CD
Odgadywanie odgłosów zwierząt puszczanych dzieciom przez nauczycielkę z płyty CD – kształcenie słuchu fonemowego.
5. Podsumowanie zajęć
Rozmowa nauczycielki z dziećmi na temat odbytych zajęć. Wręczenie pani leśniczy wykonanych wcześniej prac plastycznych – portrety mieszkańców naszych lasów. Wspólne pożegnanie gościa. Podziękowanie dzieciom przez nauczycielkę za wspólną pracę i zabawę.
Opracowanie: Aleksandra Czeleń
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli