Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 maja 2021 roku.
Temat: Kwadraty, trójkąty i prostokąty.
Cele główne:
- Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych
- Kształcenie umiejętności liczenia
Cele szczegółowe (dziecko):
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt
- dostrzega określone kształty w otaczających przedmiotach
- przelicza na konkretach
Metody pracy:
- metoda praktycznego działania
- metoda rozmowy: rozmowy, wyjaśnienie, instrukcje
Forma pracy:
indywidualna w grupie, grupowa
Środki dydaktyczne:
figury geometryczne, patyczki różnej długości, sylweta pajaca, kolorowe kartki, szablony kwadratów, nożyczki, kleje
Przebieg zajęć:
- Powitanie, zabawa ruchowa
Dzieci chodzą po sali w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie, patrzą jaką figurę nauczyciel trzyma w ręce i jak najszybciej wyszukują jakąś rzecz w sali w jej kształcie, a następnie jej dotykają. Po kilku kolejkach następuje zmiana – nauczyciel zamiast pokazywać figurę, wymienia tylko jej nazwę.
2. Kolorowy pajac
Nauczycielka prezentuje dzieciom sylwetę pajaca wykonanego z różnokolorowych figur geometrycznych (kół, kwadratów, trójkątów i prostokątów – figury są różnej wielkości). Prosi dzieci o wypowiedzi na temat wyglądu pajaca. Z jakich figur jest zbudowany? Co możemy powiedzieć o tych figurach, jakie są? Po wstępnej rozmowie nauczycielka zaprasza dzieci do zabawy z kolorowymi figurami i kształtami. Rozdaje dzieciom emblematy z figur geometrycznych: koła, kwadraty, trójkąty i prostokąty.
3. Zabawy z patyczkami
Każde dziecko ma przed sobą kilka patyczków różnej długości. Dzieci układają z nich figury zgodnie z poleceniami nauczyciela. Wypowiedzi dzieci na temat tego, ile patyczków potrzeba na poszczególne figury.
4. Nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki ułożone z figur geometrycznych. Dzieci liczą i odpowiadają na pytania, ile jest tam wykorzystanych poszczególnych figur.
5. Pożegnanie piosenką Figury geometryczne (Youtube).
Opracowała: Ewa Markowska – Czytelniczka Portalu