Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 8 października 2022 roku.
Grupa: 12 dzieci (5 dziewczynek, 7 chłopców, w tym jedna dziewczynka z zespołem Aspergera)
Data przeprowadzonych zajęć: 18.12.2017 r.
Czas trwania: 60 min
Prowadząca: Karolina Senio
Temat: Pudełko nastrojów – naklejanie na kolorowe pudełko „minek” przedstawiających różne stany emocjonalne.
Cele ogólne:
- rozwijanie aktywności, samodzielności dzieci
- utrwalenie różnego rodzaju emocji, sposobów ich okazywania.
Cele operacyjne – dziecko:
- potrafi współdziałać z partnerem w zabawie
- chętnie uczestniczy w zajęciach
- potrafi nazwać „miny” eksponowane na obrazku oraz określić emocje.
Rodzaj aktywności:
słowna, ruchowa, dramatyczna, plastyczna.
Formy pracy:
z całą grupą, indywidualna.
Pomoce:
sylwety do ilustracji wiersza – „minki” oraz „minki” w pięciu kolorach nawleczone na tasiemki (każdy nastrój w innym kolorze), tamburyno, ilustracje, pudełka oklejone kolorowym papierem samoprzylepnym, mazaki, klej, lusterka.
Przebieg:
1. Słuchanie wiersza D. Jasicy pt. „Jak się zmieniam”, ilustrowanego symbolami minek twarzy.
W ciągu dnia miewam różne humory:
Inna jest mina wesoła,
inna, gdy jestem chora.
Gdy się boje krzyczę – Ooo!
Gdy zjadam cytrynę,
To mam kwaśną minę.
Gdy jestem zły,
Moja mina przypomina pysk rekina.
2. Wypowiedzi dzieci na temat: Co oznacza taka mina? Określanie nastroju na ilustracjach, np. które postaci się lubią, kto się gniewa itp.
3. Zabawa mimiczna z lusterkami „Jestem wesoły – jestem smutny”, a następnie pokazywanie określonego wyrazu twarzy przy ponownym słuchaniu wiersza. Zachęcenie dzieci do pokazywania innych, wymyślonych przez nie minek.
4. Praca przy stolikach, na których przygotowane są kolorowe pudelka i zestawy kół (dla 4-latków) oraz gotowych „minek” (dla 3-latków). Dzieci starsze rysują mazakami wybrane „minki”, następnie oklejają pudełko, tworząc „pudełko nastrojów”. Dzieci młodsze naklejają gotowe, wybrane „minki” na pudełko.
5. Ustawienie „w węża” i zabawa ruchowa z emblematami na tasiemkach. Na sygnał tamburyna dzieci dobierają się w zespoły o takich samych minach, następnie o minach przeciwstawnych albo wymieniają się między sobą znaczkami. Zabawa toczy się w zależności od zainteresowań dzieci.
6. Zakończenie – podziękowanie za wspólną zabawę
Scenariusz zajęć w przedszkolu opracowała: Karolina Senio – Czytelniczka Portalu