Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 kwietnia 2021 roku.

Temat: Podróż do krainy naszych zmysłów: smaku, węchu i słuchu.
Miejsce zajęć:
sala przedszkolna
Prowadząca:
mgr Karolina Jolanta Podstawska
Data:
19.02.2020 r. (45 minut)
Cele zajęć
a) Ogólne:
- zapoznanie ze zmysłami: wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku.
b) Szczegółowe – dziecko:
- rozpoznaje i nazywa wszystkie zmysły oraz części ciała z nimi związane,
- rozpoznaje wybrane zapachy, smaki oraz dźwięki,
- potrafi dopasować napis do obrazka,
- potrafi połączyć dany zapach i dźwięk z obrazkiem,
- potrafi połączyć dany produkt z odpowiednim rodzajem smaku,
- rozróżnia dźwięki ciche i głośne,
- reaguje na umówione dźwięki,
- potrafi naśladować gesty,
- uważnie słucha poleceń nauczyciela i wykonuje je podczas zabaw ruchowych,
- nabywa ogólną sprawność ruchową i koordynację ruchową poprzez zabawy z elementami skoku.
Metody pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- elementy metody Integracji Sensorycznej,
- elementy Metody Behawioralnej,
- elementy Metody Krakowskiej,
- elementy Metody Zabawowej,
- elementy Metody Aktywnego Słuchania Muzyki Batii Straus.
Metody nauczania:
- słowne: opowiadanie, pogadanka,
- oglądowe: pokaz,
- działań praktycznych: praca samodzielna dzieci.
Formy:
indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
etykiety z nazwami przedmiotów do obrazków, laminaty z obrazkiem stóp i dłoni, owoce i inne produkty spożywcze, pojemniki z wacikami nasączonymi zapachami, komputer, płyta CD z piosenką „Pięć zmysłów mam” oraz utwór „Champs Elysees”, plastikowe kubki i talerzyki.
Przebieg zajęć:
- Powitanie wszystkich piosenką „Champs Elysees” – taniec samolotów z gestami. Zaproszenie dzieci do podróży.
- Rozmowa na temat zmysłów – pokazanie na obrazkach, która część ciała odpowiada za dany zmysł.
- Zaśpiewanie piosenki „Pięć zmysłów mam” i naśladowanie rytmu poprzez klaskanie, tupanie nogami i ruszanie biodrami.
- Znajome dźwięki – nauczyciel włącza pojedyncze odgłosy pojazdów oraz zwierząt i prosi wybrane dziecko, by wskazało obrazek, który informuje o danym dźwięku. Zachęcamy także do nazwania, co przedstawia obrazek.
- Zabawa ruchowa „Bocian i żaba” – nauczyciel prezentuje dzieciom dźwięki ciche i głośne. Na sygnał dźwięków głośnych, dzieci spacerują po sali, wysoko podnosząc kolana do góry, na dźwięki ciche, dzieci skaczą jak żaby.
- Ładne i brzydkie zapachy – dzieci wąchają umieszczone w jednorazowych kubeczkach różne zapachy. Próbują je posegregować na „ładne” i „brzydkie” (mięta, lawenda, cynamon, wanilia, czosnek, cebula, jodła, zmywacz do paznokci). Dzieci wąchają poszczególne zapachy i określają, który ich zdaniem jest ładny, a który brzydki. W czasie tej zabawy mogą zaobserwować i przekonać się, że percepcja zapachu jest rzeczą bardzo indywidualną, ponieważ zapach określany przez jedną osobę jako „brzydki”, może być obojętny lub wręcz ładny dla innej osoby.
- Pachnące kubeczki – nauczyciel prezentuje dzieciom kubki z różnymi zapachami. Zachęca do powąchania każdego zapachu. Nauczyciel pokazuje obrazki, które prezentują dany zapach. Chętne dzieci wybierają jeden kubek, wąchają jego zawartość i wskazują, który obrazek go przedstawia.
- Rozróżniamy smaki – nauczyciel na talerzykach i w kubkach ma przygotowane różne owoce i produkty spożywcze. Zadaniem dzieci jest posegregować, które są słone, słodkie, kwaśne i gorzkie.
- Droga do spiżarni smaków – dzieci po kolei przechodzą przez tor przygotowany przez nauczyciela złożony ze śladów stóp i dłoni (dotykając dłoń do dłoni, stopa do stopy), gdzie na końcu drogi jest przygotowany stolik z danym smakiem. Zadaniem dziecka jest wskazanie, czego to smak i określenie, jaki to rodzaj smaku.
- Podziękowanie za wspólną podróż i pożegnanie piosenką „Champs Elysees” – taniec samolotów z gestami.
Autor: Karolina Jolanta Podstawska – Czytelniczka Portalu