Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 20 grudnia 2022 roku.
Temat dnia: W krainie muzyki
Cele główne:
- rozwijanie koncentracji uwagi
- rozwijanie mowy
- rozwijanie wyobraźni muzycznej
Cele operacyjne – dziecko:
- śpiewa piosenki
- naśladuje ruchy, o których jest mowa w piosence
- słucha czytanego tekstu
- odpowiada na pytania dotyczące opowiadania
- porusza się do muzyki w umówiony sposób
- improwizuje muzykę ruchem
- powtarza rymowankę
- rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty muzyczne
- dzieli nazwy instrumentów na sylaby
- naśladuje dźwięki wydawane przez instrumenty oraz sposób grania na nich
- wykleja sylwetę instrumentu plasteliną
Metody wg Okonia:
- podające: rozmowa, objaśnienie, opowiadanie
- problemowe: zabawy dydaktyczne
- eksponujące: opowiadanie, pokaz prawidłowego sposobu wykonania karty pracy, oglądanie ilustracji przedstawiających instrumenty
- praktyczne: wykonanie karty pracy
Formy pracy:
- zbiorowa jednolita
- indywidualna zróżnicowana (w 2 poziomach)
Środki dydaktyczne:
- tekst opowiadania
- utwory muzyczne: „W naszym przedszkolu”, „Meksykański walc” Mexicamiszer
- woreczki foliowe
- kostka z kieszonkami
- ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne
- karty pracy – sylwety instrumentów
- plastelina
Przebieg:
I. Część wstępna
1. „W naszym przedszkolu” – zabawa muzyczno-ruchowa.
Dzieci razem z nauczycielem śpiewają piosenkę i wykonują czynności, o których jest w niej mowa.
W naszym przedszkolu pełno muzyki jest.
Są instrumenty, o których mało wiesz.
Nasze ręce klaszczą tak. (Nasze nogi tupią tak/ Nasze brzuchy grają tak/Nasze buzie śmieją się tak).
To jest muzyka, która cieszy nas.
II. Część główna
2. „W krainie muzyki” – fragment opowiadania (ze strony: https://cloud-0.edupage.org/cloud/Opowiadanie_W_krainie_muzyki.pdf?z%3A33VT53fzIuCdiHSi9iA54Mu0mV6wYm5rcY%2BulZ3V3Ngi72Y7hAxURDf8KtlOssRe).
Dzieci słuchają opowiadania czytanego przez nauczyciela. Następnie odpowiadają na pytania do tekstu.
Dawno, dawno temu, za górami, za lasami i siedmioma rzekami leżała magiczna kraina. Dlaczego wszyscy myśleli, że jest magiczna? Otóż w każdym, nawet najmniejszym jej zakątku rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki, a wszystkie domy były otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy. Dorośli mieszkańcy całymi dniami śpiewali i grali na instrumentach, a dzieci tańczyły wesoło w rytm muzyki. Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.
- Jaka była kraina?
- Dlaczego wszyscy myśleli, że jest magiczna?
- Co robili mieszkańcy krainy? (dorośli, dzieci)
- Jak czuli się mieszkańcy magicznej krainy?
- Czy chcielibyście zamieszkać w takiej krainie? Dlaczego?
3. „Zabawa w krainie muzyki” – zabawa muzyczno-ruchowa przy utworze „Meksykański walc” Mexicamiszer z wykorzystaniem woreczków foliowych.
Dzieci naśladują ruchy wykonywane przez nauczyciela, a także poruszają się dowolnie, dostosowując ruchy do słyszanej muzyki.
Inspiracja: https://www.youtube.com/watch?v=viFP3m6fTXk
4. „Zaczarowane pudełko”
Dzieci siedzą w kręgu. Przekazują sobie klucz wiolinowy. Na środku dywanu stoi pudełko z wybranymi instrumentami muzycznymi, które można otworzyć wyłącznie przy użyciu klucza wiolinowego. Podając klucz dzieci starają się mówić rymowankę razem z nauczycielem: „W moim małym pokoiku, jest pudełko na stoliku. W tym pudełku są ukryte instrumenty znakomite”. Osoba, która trzyma klucz, po skończeniu rymowanki, otwiera pudełko i wyciąga jeden instrument. Dzieci nazywają przedstawiony instrument i dzielą jego nazwę na sylaby.
5. „Muzykanci konszabelanci” – zabawa tradycyjna ze śpiewem.
Dzieci śpiewają piosenkę razem z nauczycielem, podają przykłady instrumentów, wspólnie naśladują sposób grania oraz dźwięki wydawane przez dany instrument.
Jestem muzykantem – konszabelantem,
my muzykanci-konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym?
np. Na pianinie.
A pianino, i no, i no, a pianino, i no, i no,
A pianino, i no, i no, a pianino, bęc!
III. Część końcowa
6. „Instrumenty” – karta pracy.
Dzieci wyklejają plasteliną sylwety instrumentów.
Pomysł pochodzi ze strony: https://www.preschoolplayandlearn.com/instruments-for-kids-playdough-cards/
Scenariusz zajęć w grupie dzieci 3-4 letnich opracowała: Katarzyna Srebrnik – Czytelniczka Portalu