W krainie muzyki – scenariusz zajęć w grupie dzieci 3-4 letnich

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 20 grudnia 2022 roku.

Temat dnia: W krainie muzyki

Cele główne:

  • rozwijanie koncentracji uwagi
  • rozwijanie mowy
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej

Cele operacyjne – dziecko:

  • śpiewa piosenki
  • naśladuje ruchy, o których jest mowa w piosence
  • słucha czytanego tekstu
  • odpowiada na pytania dotyczące opowiadania
  • porusza się do muzyki w umówiony sposób
  • improwizuje muzykę ruchem
  • powtarza rymowankę
  • rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty muzyczne
  • dzieli nazwy instrumentów na sylaby
  • naśladuje dźwięki wydawane przez instrumenty oraz sposób grania na nich
  • wykleja sylwetę instrumentu plasteliną

Metody wg Okonia:

  • podające: rozmowa, objaśnienie, opowiadanie
  • problemowe: zabawy dydaktyczne
  • eksponujące: opowiadanie, pokaz prawidłowego sposobu wykonania karty pracy, oglądanie ilustracji przedstawiających instrumenty
  • praktyczne: wykonanie karty pracy

Formy pracy:

  • zbiorowa jednolita
  • indywidualna zróżnicowana (w 2 poziomach)

Środki dydaktyczne:

  • tekst opowiadania
  • utwory muzyczne: „W naszym przedszkolu”, „Meksykański walc” Mexicamiszer
  • woreczki foliowe
  • kostka z kieszonkami
  • ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne
  • karty pracy – sylwety instrumentów
  • plastelina

Przebieg:

I. Część wstępna

1. „W naszym przedszkolu” – zabawa muzyczno-ruchowa.

Dzieci razem z nauczycielem śpiewają piosenkę i wykonują czynności, o których jest w niej mowa.

W naszym przedszkolu pełno muzyki jest.

Są instrumenty, o których mało wiesz.

Nasze ręce klaszczą tak. (Nasze nogi tupią tak/ Nasze brzuchy grają tak/Nasze buzie śmieją się tak).

To jest muzyka, która cieszy nas.

II. Część główna

2. „W krainie muzyki” – fragment opowiadania (ze strony: https://cloud-0.edupage.org/cloud/Opowiadanie_W_krainie_muzyki.pdf?z%3A33VT53fzIuCdiHSi9iA54Mu0mV6wYm5rcY%2BulZ3V3Ngi72Y7hAxURDf8KtlOssRe).

Dzieci słuchają opowiadania czytanego przez nauczyciela. Następnie odpowiadają na pytania do tekstu.

Dawno, dawno temu, za górami, za lasami i siedmioma rzekami leżała magiczna kraina. Dlaczego wszyscy myśleli, że jest magiczna? Otóż w każdym, nawet najmniejszym jej zakątku rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki, a wszystkie domy były otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy. Dorośli mieszkańcy całymi dniami śpiewali i grali na instrumentach, a dzieci tańczyły wesoło w rytm muzyki. Wszyscy byli bardzo szczęśliwi.

  • Jaka była kraina?
  • Dlaczego wszyscy myśleli, że jest magiczna?
  • Co robili mieszkańcy krainy? (dorośli, dzieci)
  • Jak czuli się mieszkańcy magicznej krainy?
  • Czy chcielibyście zamieszkać w takiej krainie? Dlaczego?

3. „Zabawa w krainie muzyki” – zabawa muzyczno-ruchowa przy utworze „Meksykański walc” Mexicamiszer z wykorzystaniem woreczków foliowych.

Dzieci naśladują ruchy wykonywane przez nauczyciela, a także poruszają się dowolnie, dostosowując ruchy do słyszanej muzyki.

Inspiracja: https://www.youtube.com/watch?v=viFP3m6fTXk

4. „Zaczarowane pudełko”

Dzieci siedzą w kręgu. Przekazują sobie klucz wiolinowy. Na środku dywanu stoi pudełko z wybranymi instrumentami muzycznymi, które można otworzyć wyłącznie przy użyciu klucza wiolinowego. Podając klucz dzieci starają się mówić rymowankę razem z nauczycielem: „W moim małym pokoiku, jest pudełko na stoliku. W tym pudełku są ukryte instrumenty znakomite”. Osoba, która trzyma klucz, po skończeniu rymowanki, otwiera pudełko i wyciąga jeden instrument. Dzieci nazywają przedstawiony instrument i dzielą jego nazwę na sylaby.

5. „Muzykanci konszabelanci” – zabawa tradycyjna ze śpiewem.

Dzieci śpiewają piosenkę razem z nauczycielem, podają przykłady instrumentów, wspólnie naśladują sposób grania oraz dźwięki wydawane przez dany instrument.

Jestem muzykantem – konszabelantem,

my muzykanci-konszabelanci.

Ja umiem grać, my umiemy grać.

– A na czym?

np. Na pianinie.

A pianino, i no, i no, a pianino, i no, i no,

A pianino, i no, i no, a pianino, bęc!

III. Część końcowa

6. „Instrumenty” – karta pracy.

Dzieci wyklejają plasteliną sylwety instrumentów.

Pomysł pochodzi ze strony: https://www.preschoolplayandlearn.com/instruments-for-kids-playdough-cards/

Scenariusz zajęć w grupie dzieci 3-4 letnich opracowała: Katarzyna Srebrnik – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz