Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 5 maja 2021 roku.
Konspekt zajęć otwartych dla rodziców przeprowadzonych w grupie dzieci 3-letnich
Temat dnia: Wiosenne zabawy.
Temat zajęć: Na wiosennej łące – rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy muzyczno-ruchowe.
Prowadząca:
Marzena Kulik
Grupa:
3-latków
Metody:
- słowna
- czynna
- oglądowa
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Czas:
15 minut
Miejsce:
sala gr. I Pszczółki
Cele ogólne:
- usystematyzowanie wiadomości dotyczących wiosny
- wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch przy muzyce
- stwarzanie rodzicom możliwości obserwacji swojego dziecka podczas zajęć, zachęcenie ich do wspólnej zabawy z dzieckiem
- wytworzenie pogodnego i radosnego nastroju
Cele szczegółowe – dziecko:
- rytmicznie porusza się przy muzyce
- odgaduje zagadki o tematyce wiosennej
- tworzy pracę plastyczną
Pomoce dydaktyczne:
sylweta wiosny, list od Pani Wiosny, koperty z zadaniami, ilustracja misia, kaczki, pszczoły, magnetofon, nagranie piosenki pt. ,,Kaczuszki”, zagadki, ilustracje do zagadek, krążki, opaski z motylkami, tamburyn, nagranie muzyki klasycznej, klej, karta pracy, kredki, bibuła, papierowe kwiaty i motyle, naklejki za aktywny udział
Przebieg zajęć:
1. Powitanie uczestników. Zabawa integracyjna „Wesołe powitanie” (witanie się różnymi częściami ciała).
Dzieci odwracają się twarzą do mamy lub taty, na hasło:
witają się paluszki – dziecko i osoba dorosła witają się paluszkami
witają się dłonie – dziecko i osoba dorosła dotykają się dłońmi
witają się łokcie – dziecko i osoba dorosła dotykają się łokciami
witają się kolana – dziecko i osoba dorosła dotykają się kolanami
witają się stopy – dziecko i osoba dorosła dotykają się stopami
witają się plecy – dziecko i osoba dorosła dotykają się plecami
2. Odczytanie listu od Pani Wiosny. Prezentacja sylwety Wiosny.
„Kochane dzieci, znacie mnie dobrze, jestem Pani Wiosna uśmiechnięta i radosna. Chciałabym was i waszych rodziców serdecznie zaprosić do zabawy na wiosennej łące pełnej pięknych, kolorowych kwiatów. Przygotowałam dla Was zadania w kopertach. Życzę wszystkim udanej zabawy!”
3. Wykonywanie zadań z kopert (1-5).
Zad. 1
„Na wiosnę pojawia się zielona, pachnąca trawka…. którą kto lubi jeść? – nauczyciel pokazuje trzy ilustracje (kaczuszki, miś, pszczoła). Dzieci odpowiadają: kaczuszki. Waszym zadaniem jest zatańczenie „Kaczuszek”.
Zad. 2
„Kochane dzieci, a teraz przed wami wiosenne zagadki – posłuchajcie, może pomogą wam te zdjęcia:
- Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony.
Dzieci się śmiały, gdy go witały,
żabki płakały przez dzionek cały. (bocian) - Co buduje każdy ptak,
by chować pisklęta,
a tylko kukułka,
o tym nie pamięta? (gniazdo) - Kolorowe i pachnące, czy
w ogrodzie, czy na łące, zawsze
chętnie je zbieramy na bukiecik
dla swej mamy. (kwiaty) - Co ona przekopie,
to one wygładzą.
W domowym ogródku
bardzo się przydadzą. (grabie) - Mleczka nie piją, myszek nie jedzą.
Te bure kotki, co na drzewie siedzą. (bazie)
Zad. 3
,,Na wiosennej łące możemy spotkać wiele kolorowych motylków. Zamieńcie się teraz w kolorowe motylki”.
Dzieci – motyle fruwają nad łąką, omijając kolorowe krążki (kwiaty), w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze, dzieci – motyle, siadają na kwiaty.
Zad. 4
„Piękne wiosenne kwiaty to największa ozdoba Pani Wiosny. Pokażcie jak na wiosennej łące wyrastają piękne kwiaty”.
„Wiosenne kwiaty” – improwizacja ruchowa do muzyki klasycznej. Dzieci i ich rodzice pokazują ruchem rosnące kwiaty.
Zad. 5
Praca plastyczna – suknia pani Wiosny.
„Drogie dzieci, świetnie poradziłyście sobie ze wszystkim zadaniami. Teraz waszym zadaniem jest ozdobienie mojej sukienki. Poproście o pomoc rodziców. Wykorzystajcie materiały przygotowane przez wasze panie”.
4. Podsumowanie zajęć:
- prezentacja i omówienie prac
- podpisanie prac
- podziękowanie za udział w zajęciach rodzicom i dzieciom, nagrodzenie dzieci naklejką za aktywny udział.
Autor: Marzena Kulik – Czytelniczka Portalu