Scenariusz zabawy andrzejkowej dla dzieci i młodzieży z autyzmem

Opublikowano: 28 maja 2018 roku

Scenariusz zabawy andrzejkowej

Temat: Zwyczaje andrzejkowe!

 

Organizator:

Uczestnicy: wychowankowie, terapeuci

Rok szkolny: 

Data:

Miejsce: sala gimnastyczna

Czas trwania: 10:00 – 11:00

Cel główny: celebrowanie zabawy andrzejkowej podczas integracji z innymi dziećmi

Cele szczegółowe:

  • dzieci zapoznają się z historią wieczoru andrzejkowego
  • dzieci znają zwyczaje i wróżby andrzejkowe
  • dzieci potrafią bawić się w grupie rówieśników
  • integracja dzieci poprzez wspólna zabawę

Metody: 

  • słowna
  • działania praktyczne
  • improwizacji
  • ekspresywna

Pomoce:

legenda o wieczorze andrzejkowym,  kartki z wypisanymi cyframi od 1 do 8, miseczka z wodą, świece, klucz z dużą dziurką, rekwizyty potrzebne do konkursów, magnetofon, kasety i płyty z nagraniami piosenek, dekoracja sali, jabłka

Formy: 

  • indywidualna
  • grupowa

Przebieg zajęć

1. Przywitanie dzieci i wszystkich gości przybyłych na imprezę andrzejkową, czarowanie nastroju słowami wiersza.

Dziś na moje rozkazanie,

miły nastrój niech się stanie

Uśmiech dzisiaj niech zagości

w oczach, sercach naszych gości

2. Rozmowa na temat tradycji wieczoru andrzejkowego.

Wigilia świętego Andrzeja przypadająca 29 listopada, to tradycyjny wieczór wróżb. Dziewczęta usiłowały w tym dniu dowiedzieć się o swym losie. Święty Andrzej uznany jest za patrona panien chcących szybko wyjść za mąż, miał on pomóc dziewczętom w odkrywaniu przyszłości, chłopcy swój dzień wróżb obchodzili w wigilię świętej Katarzyny, czyli 24 listopada. Jednak katarzynki były mniej atrakcyjne od andrzejek i z czasem o nich zapomniano. W dzisiejszych czasach oba te obrzędy połączono i są obchodzone jako andrzejki. W ten wieczór zarówno chłopcy, jak i dziewczynki próbują poznać swoją przyszłość. Co też wkrótce zrobimy.

3. Pierwszy taniec – rozruszaniec.

Dzieci stają w rozsypce, gdy usłyszą muzykę zaczynają tańczyć w jej rytmie poruszając się w dowolnym kierunku. Gdy muzyka milknie, stają i podają ręce wszystkim stojącym w pobliżu dzieciom.

4. Wspólne wróżby andrzejkowe.

a) „Magiczne liczby”

Każde dziecko losuje karteczkę z liczbą od 1 do 8. Prowadzący zabawę odczytuje co mówią liczby o tych osobach:

1 – Jesteś osobą upartą i wytrwałą w dążeniu do celu.

2 – Jesteś osobą łagodną, wrażliwą, ale bardzo wytrzymałą. Masz zdolności plastyczne. Gwiazdy mówią, że będziesz miał wspaniałe wakacje.

3 –  Jesteś osobą godną zaufania i potrafisz być wiernym przyjacielem. Czasami jednak zachowujesz się zbyt gwałtownie i trudno z tobą wytrzymać. Czeka cię wspaniała podróż.

4 –  Można powierzyć ci swoje tajemnice – nikomu nie wygadasz. Będziesz miał bardzo pracowity rok.

5 – Zawsze sprawdzasz się w trudnych sytuacjach. Poznasz prawdziwego przyjaciela.

6 – Jesteś osobą serdeczną, towarzyską i bardzo lubianą. Unikasz spięć i sytuacji konfliktowych. Czasami trudno ci podjąć ważną decyzję.

7 – Czasami jesteś roztargniony i gubisz różne drobiazgi. Pójdziesz na wspaniałe przyjęcie urodzinowe.

8 – Nie lubisz pokonywać trudności, ale radzisz sobie z nimi doskonale. Czeka cię wspaniała niespodzianka.

b) Losowanie kolorów

Dzieci siedzą w kręgu i losują karteczki w sześciu kolorach. Następnie wstają uczniowie, którzy wylosowali dany kolor, a prowadzący czyta, o jakich przestrogach na przyszłość mówią dzieciom wylosowane kolory.

Czerwony – Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo w przyszłości będziesz musiał być częstym gościem u dentysty.

Zielony – Bądź ostrożny w drodze do szkoły. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściu przez ulicę.

Żółty  – Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj.

Niebieski – Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić.

Biały – Pijesz za mało mleka. Jedz więcej nabiału, a nie tylko chrupki i wafelki.

Czarny – Unikaj nieporozumień, a wszystko będzie wokół ciebie bardziej kolorowe.

c) Lanie wosku

Próba odczytania, co przedstawia zastygły wosk np.:

kształt serca – ktoś za Tobą tęskni

kształt zwierząt – jesteś dobrym przyjacielem

kształt domu – jesteś ukochanym synem, wnukiem, itp.

d) Wróżba z butami

Dzieci ustawiają po jednym bucie w dwóch  rzędach – w jednym chłopcy, w drugim dziewczynki, następnie przesuwają buty do przodu o jedno miejsce, ten czyj but pierwszy będzie na linii końcowej najszybciej znajdzie prawdziwego przyjaciela.

e) Obieranie jabłka

Troje dzieci siada na krześle i otrzymuje jabłko, zadaniem jest jak najdłużej obranie skórki od jabłka, tak aby była w całości.

5. Konkursy.

a) Dmuchanie baloników

Dzieci dostają do nadmuchania 1 balon, ten kto pierwszy nadmuch i zawiąże balon – wygrywa.

b) Taniec z balonem na gazecie

5 par tańczy na gazecie z balonem między głowami, co jakiś czas składamy gazetę, wygrywa ta para, która nie upuściła balonu i nie wyszła poza gazetę.

c) Zgadnij jaki to przedmiot

Dziecko wkłada rękę do pudełka, w którym znajduje się jakiś przedmiot (łyżka, długopis, gumka do ścierania, jabłko, książeczka) i musi odgadnąć co to jest.

6. Podsumowanie wróżb i konkursów.

7. Podziękowanie dzieciom i przybyłym gościom za udział w zabawie.

 

Scenariusz zabawy andrzejkowej opracowała: Malwina Gronowska

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz