Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 maja 2018 roku.
Scenariusz zabawy andrzejkowej
Temat: Zwyczaje andrzejkowe!
Organizator:
Uczestnicy: wychowankowie, terapeuci
Rok szkolny:
Data:
Miejsce: sala gimnastyczna
Czas trwania: 10:00 – 11:00
Cel główny: celebrowanie zabawy andrzejkowej podczas integracji z innymi dziećmi
Cele szczegółowe:
- dzieci zapoznają się z historią wieczoru andrzejkowego
- dzieci znają zwyczaje i wróżby andrzejkowe
- dzieci potrafią bawić się w grupie rówieśników
- integracja dzieci poprzez wspólna zabawę
Metody:
- słowna
- działania praktyczne
- improwizacji
- ekspresywna
Pomoce:
legenda o wieczorze andrzejkowym, kartki z wypisanymi cyframi od 1 do 8, miseczka z wodą, świece, klucz z dużą dziurką, rekwizyty potrzebne do konkursów, magnetofon, kasety i płyty z nagraniami piosenek, dekoracja sali, jabłka
Formy:
- indywidualna
- grupowa
Przebieg zajęć
1. Przywitanie dzieci i wszystkich gości przybyłych na imprezę andrzejkową, czarowanie nastroju słowami wiersza.
Dziś na moje rozkazanie,
miły nastrój niech się stanie
Uśmiech dzisiaj niech zagości
w oczach, sercach naszych gości
2. Rozmowa na temat tradycji wieczoru andrzejkowego.
Wigilia świętego Andrzeja przypadająca 29 listopada, to tradycyjny wieczór wróżb. Dziewczęta usiłowały w tym dniu dowiedzieć się o swym losie. Święty Andrzej uznany jest za patrona panien chcących szybko wyjść za mąż, miał on pomóc dziewczętom w odkrywaniu przyszłości, chłopcy swój dzień wróżb obchodzili w wigilię świętej Katarzyny, czyli 24 listopada. Jednak katarzynki były mniej atrakcyjne od andrzejek i z czasem o nich zapomniano. W dzisiejszych czasach oba te obrzędy połączono i są obchodzone jako andrzejki. W ten wieczór zarówno chłopcy, jak i dziewczynki próbują poznać swoją przyszłość. Co też wkrótce zrobimy.
3. Pierwszy taniec – rozruszaniec.
Dzieci stają w rozsypce, gdy usłyszą muzykę zaczynają tańczyć w jej rytmie poruszając się w dowolnym kierunku. Gdy muzyka milknie, stają i podają ręce wszystkim stojącym w pobliżu dzieciom.
4. Wspólne wróżby andrzejkowe.
a) „Magiczne liczby”
Każde dziecko losuje karteczkę z liczbą od 1 do 8. Prowadzący zabawę odczytuje co mówią liczby o tych osobach:
1 – Jesteś osobą upartą i wytrwałą w dążeniu do celu.
2 – Jesteś osobą łagodną, wrażliwą, ale bardzo wytrzymałą. Masz zdolności plastyczne. Gwiazdy mówią, że będziesz miał wspaniałe wakacje.
3 – Jesteś osobą godną zaufania i potrafisz być wiernym przyjacielem. Czasami jednak zachowujesz się zbyt gwałtownie i trudno z tobą wytrzymać. Czeka cię wspaniała podróż.
4 – Można powierzyć ci swoje tajemnice – nikomu nie wygadasz. Będziesz miał bardzo pracowity rok.
5 – Zawsze sprawdzasz się w trudnych sytuacjach. Poznasz prawdziwego przyjaciela.
6 – Jesteś osobą serdeczną, towarzyską i bardzo lubianą. Unikasz spięć i sytuacji konfliktowych. Czasami trudno ci podjąć ważną decyzję.
7 – Czasami jesteś roztargniony i gubisz różne drobiazgi. Pójdziesz na wspaniałe przyjęcie urodzinowe.
8 – Nie lubisz pokonywać trudności, ale radzisz sobie z nimi doskonale. Czeka cię wspaniała niespodzianka.
b) Losowanie kolorów
Dzieci siedzą w kręgu i losują karteczki w sześciu kolorach. Następnie wstają uczniowie, którzy wylosowali dany kolor, a prowadzący czyta, o jakich przestrogach na przyszłość mówią dzieciom wylosowane kolory.
Czerwony – Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo w przyszłości będziesz musiał być częstym gościem u dentysty.
Zielony – Bądź ostrożny w drodze do szkoły. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściu przez ulicę.
Żółty – Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj.
Niebieski – Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić.
Biały – Pijesz za mało mleka. Jedz więcej nabiału, a nie tylko chrupki i wafelki.
Czarny – Unikaj nieporozumień, a wszystko będzie wokół ciebie bardziej kolorowe.
c) Lanie wosku
Próba odczytania, co przedstawia zastygły wosk np.:
kształt serca – ktoś za Tobą tęskni
kształt zwierząt – jesteś dobrym przyjacielem
kształt domu – jesteś ukochanym synem, wnukiem, itp.
d) Wróżba z butami
Dzieci ustawiają po jednym bucie w dwóch rzędach – w jednym chłopcy, w drugim dziewczynki, następnie przesuwają buty do przodu o jedno miejsce, ten czyj but pierwszy będzie na linii końcowej najszybciej znajdzie prawdziwego przyjaciela.
e) Obieranie jabłka
Troje dzieci siada na krześle i otrzymuje jabłko, zadaniem jest jak najdłużej obranie skórki od jabłka, tak aby była w całości.
5. Konkursy.
a) Dmuchanie baloników
Dzieci dostają do nadmuchania 1 balon, ten kto pierwszy nadmuch i zawiąże balon – wygrywa.
b) Taniec z balonem na gazecie
5 par tańczy na gazecie z balonem między głowami, co jakiś czas składamy gazetę, wygrywa ta para, która nie upuściła balonu i nie wyszła poza gazetę.
c) Zgadnij jaki to przedmiot
Dziecko wkłada rękę do pudełka, w którym znajduje się jakiś przedmiot (łyżka, długopis, gumka do ścierania, jabłko, książeczka) i musi odgadnąć co to jest.
6. Podsumowanie wróżb i konkursów.
7. Podziękowanie dzieciom i przybyłym gościom za udział w zabawie.
Scenariusz zabawy andrzejkowej opracowała: Malwina Gronowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli