Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 29 marca 2017 roku.
Data: 17.03.2017r.
Klasa: III b ( klasa integracyjna)
Prowadząca: …………………
Nauczyciel wspomagający: …………………
Krąg tematyczny: Podróże w nieznane.
Temat dnia: Maria Kownacka „ Kajtkowe przygody”.
Temat zajęć: Utrwalenie wiadomości o czasowniku, rzeczowniku i przymiotniku.
Czas: 45 min.
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:
Czasownik to część mowy wyrażająca czynność lub stan. Rzeczowniki to nazwy ludzi, zwierząt, roślin i rzeczy. Przymiotniki to części mowy opisujące rzeczowniki i w podstawowej formie odpowiadające na pytania: jaki? jaka? jakie?
Cele ogólne lekcji:
Doskonalenie rozpoznawania części mowy: czasownika, rzeczownika, przymiotnika ( podstawa programowa 1.3 f).
Kryteria sukcesu:
– podkreślisz w tekście podane części mowy,
– wpiszesz w tabelę wybrany przez siebie czasownik, rzeczownik, przymiotnik ( stopień trudności dostosowany do możliwości ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego).
Cele sformułowane w języku ucznia :
– doskonalę umiejętność rozpoznawania rzeczowników, czasowników i przymiotników.
Cele terapeutyczne:
- dostosowanie tempa pracy do indywidualnych możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych poprzez zapewnienie odpowiednich warunków do pracy umysłowej (dostosowanie tekstu do indywidualnych możliwości każdego z nich),
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych poprzez uproszczenie poleceń, zastosowanie dodatkowych środków dydaktycznych,
- motywowanie uczniów do pracy poprzez częste pochwały, dopingowanie do podejmowania wysiłku.
Metody pracy
Słowne:
- wypowiedzi uczniów ukierunkowane pytaniami nauczyciela,
- rozmowa, odpowiedzi – praca na lekcji,
- ocena koleżeńska.
Praktycznego działania:
- praca w grupach – prawidłowe podkreślenie czasowników, rzeczowników, przymiotników.
Formy pracy:
– indywidualna
– zbiorowa
Środki dydaktyczne:
– karta pracy z tekstem
-karta pracy z tabelą
Przebieg zajęć:
- Rozmowa dotycząca tematu zajęć:
– podanie celu lekcji NACOBEZU;
– nawiązanie do wcześniejszych lekcji.
- Praca w grupach – przeczytanie tekstu i podkreślenie odpowiednim kolorem czasowników, rzeczowników i przymiotników. Prezentacja przez uczniów efektów pracy.
- Praca samodzielna – wypisanie w tabelce przymiotników, rzeczowników, czasowników.
Ocena koleżeńska – wymiana w parach i ocena za pomocą kciuka postawionego w górę lub w dół.
- Podsumowanie zajęć – zdania niedokończone.
Jak sprawdzę czy cel został osiągnięty?
Wypowiedzi uczniów. Praca w grupach i efekty pracy indywidualnej.
Autor: Karolina Pietrzyk
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Pobierz cały materiał wraz z załącznikami