Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 kwietnia 2020 roku.
Temat: „Jesteśmy różni, ale tacy sami”
Odbiorcy:
uczniowie klas 1-3
Termin:
Czas trwania zajęć:
45 minut
Prowadzący:
Cel główny:
Kształtowanie u uczniów postawy tolerancji i akceptacji wobec różnic indywidualnych między ludźmi i różnych rodzajów niepełnosprawności.
Cele szczegółowe:
- poszerzanie wiedzy na temat różnych rodzajów niepełnosprawności,
- rozwijanie empatii,
- kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec odmienności,
- rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
Uczeń:
- potrafi wyjaśnić pojęcia: „tolerancja” i „niepełnosprawność”,
- zna różne rodzaje niepełnosprawności,
- umie scharakteryzować własną postawę wobec niepełnosprawności,
- uważnie słucha treści opowiadania oraz wypowiedzi kolegów,
- aktywnie uczestniczy w dyskusji formułując pytania i wypowiedzi adekwatne do kontekstu rozmowy.
Metody:
- słowne: pogadanka, dyskusja,
- poglądowe: przykładu,
- wizualne: praca z obrazkiem, prezentacja multimedialna,
- zadań stawianych dziecku.
Formy:
- grupowa,
- zespołowa,
- indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- kontur dziecka – duży arkusz papieru,
- puzzle z zapisanymi poleceniami tworzące kontur dziecka po ułożeniu,
- prezentacja multimedialna,
- opowiadanie terapeutyczne „Słoń Josh”,
- kartki A4 z nazwami pojęć: „tolerancja”, „niepełnosprawność”,
- białe kartki A4,
- markery,
- kredki,
- tablica interaktywna,
- komputer.
Przebieg zajęć:
- Powitanie. Prezentacja tematu zajęć i celu spotkania.
- Ćwiczenie. Dzieci poszukują wśród rówieśników osoby, która jest dokładnie taka sama; następnie starają się odnaleźć osobę, która jest ich zdaniem najbardziej podobna i osobę, od której najbardziej się różnią.
- Układanka. Na dużym arkuszu papieru w obrębie narysowanego konturu człowieka dzieci układają puzzle, na których znajdują się polecenia: Znajdź kogoś, kto ma tyle samo sylab w imieniu co ty; Znajdź kogoś, kto dociera do szkoły w taki sam sposób jak ty; Znajdź kogoś o takim samym kolorze oczu jak twoje; Znajdź kogoś o takim samym kolorze włosów jak twoje; Znajdź kogoś, kto lubi jedną taką samą potrawę jak ty; Znajdź kogoś, kto ma tyle rodzeństwa co ty; Znajdź kogoś, kto ma dłoń takiej samej wielkości co Twoja.
- „Czym ludzie różnią się między sobą”? Dyskusja, wypowiedzi swobodne dzieci.
- Prezentacja zdjęcia osób różniących się między sobą pod względem płci, wyglądu (wiek, kolor skóry, wzrost, waga, wyraz twarzy, fryzura), sprawności, religii.
- „Niepełnosprawność” – prezentacja multimedialna przedstawiająca dzieci i osoby dorosłe z różnymi rodzajami niepełnosprawności, z którymi uczniowie najczęściej mogą spotkać się w życiu codziennym i w środowisku szkolnym. Omówienie cech charakterystycznych w wyglądzie i funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych, ich trudności, możliwości i potrzeb. Opisywanie pokazanej na obrazku sytuacji. Uświadomienie konieczności akceptacji różnic między ludźmi sprawnymi i niepełnosprawnymi.
- „Co to jest tolerancja”? Burza mózgów, uczniowie podają odpowiedzi na pytanie, nauczyciel zapisuje odpowiedzi na dużej kartce papieru, a następnie podsumowuje wypowiedzi dzieci, wyjaśnia pojęcie (tolerancja – „poszanowanie czyichś poglądów, wierzeń, upodobań, różniących się od własnych”) i podaje przykłady tolerancyjnej postawy.
- „Smok Josh”. Słuchanie opowiadania Diany Hsu (Wchodzenie w świat, 3-7 lat. Program edukacyjny, Warszawa 2004, s. 189).
Dawno temu żył sobie wielki smok. Miał na imię Josh. Pewnego dnia, siedząc pod ogromnym zielonym drzewem, pomyślał sobie: „O, jakby to było miło, gdybym miał przyjaciela, z którym mógłbym się bawić”. I tak owego słonecznego ranka Josh wyruszył w drogę na poszukiwania innego smoka, który mógłby zostać jego przyjacielem. Po drodze spotkał słonia o imieniu Ethan.
– Cześć – powitał go słoń, mrugając oczami – nazywam się Ethan! A tobie jak na imię?
– Josh – padła odpowiedź. – Szukam jakiegoś przyjaciela – smoczego przyjaciela, ot co. Przez chwilę przyglądał się Ethanowi i rzekł nieco podejrzliwym tonem:
– Masz wielkie uszy i długi nos. Nie jesteś smokiem, prawda?
– Nie – odparł słoń – ale przecież nic w tym złego, prawda? Mogę zostać twoim przyjacielem. Zresztą ja też szukam przyjaciela. Ostatnio czułem się bardzo samotny. Jednak Josh nie posłuchał Ethana. Spojrzał na niego chłodno, odwrócił się i pokłusował dalej. Ethan patrzył na jego odwrót z wielkim smutkiem. W dalszej drodze Josh spotkał lwa. Lew wyskoczył przed niego z wielką gracją, potrząsnął swą fantastyczną grzywą i uśmiechnął się:
– Co tu robisz? Josh przez chwilę przyglądał się lwu. Nigdy przedtem nie widział lwa i zaskoczyło go jego piękno.
– O, szukam przyjaciela. Mam na imię Josh.
– O, ja też szukam przyjaciela. Mam na imię Ali – lew Ali. Chodź, pobawimy się razem. Co byś powiedział na wyścigi albo na berka? Ali podskoczył i zakręcił się wkoło w nadziei na zabawę. W pierwszej chwili Josh poczuł wielką radość, lecz nagle zorientował się, że Ali nie jest smokiem. Spojrzał na jego uśmiechnięty pysk i stwierdził:
– Ależ ty nie możesz być moim przyjacielem. Nie jesteś smokiem. I zanim lew zdążył cokolwiek powiedzieć, Josh odwrócił się i pobiegł dalej. Gdy tak wędrował polną ścieżką, spotkał małego białego królika. Mały królik był bardzo nieśmiały. Schował się za ogromne drzewo i uważnie nasłuchiwał swymi długimi uszami, wyglądał zza drzewa tylko jednym okiem. Gdy zobaczył smoka, pomyślał sobie: „Co za wielki smok. Mam nadzieję, że jest to smok przyjazny, w przeciwnym razie będę musiał uciec i gdzieś się ukryć”. Kiedy Josh zbliżył się, królik zapytał:
– Przepraszam bardzo, czy jesteś przyjaznym smokiem? Josh był w istocie bardzo przyjaznym smokiem, więc królik nie musiał się niczego obawiać. Po prostu siedział spokojnie za drzewem i przyglądał się. Josh usiadł pod tym samym drzewem, pod którym ukrył się królik. Kilka drzew dalej Josh zobaczył coś szalenie zabawnego. Był to klown – potykał się o własne ogromne buty i śmiał się z tego do rozpuku. Za każdym razem, gdy się potknął, wywracał się na ziemię i śmiał się, śmiał się… Nagle Josh zorientował się, że i on sam się śmieje. Tak jak ten klown – on też śmiał się, śmiał się… Obydwaj zaśmiewali się, aż dostali czkawki, co spowodowało, że śmiali się jeszcze głośniej. W końcu Josh wstał, podszedł do klowna i rzekł:
– Cześć, jesteś bardzo śmiesznym klownem. Nigdy w moim smoczym życiu tak się nie śmiałem!
– Nie ty jeden. Idź i spytaj dzieci. Powiedzą ci, że bez przerwy ich rozśmieszam, a to pomaga im zapomnieć o kłopotach! Kocham uszczęśliwiać ludzi. A co ty lubisz robić?
– Cóż, powiem ci, co lubię robić – poważnie odpowiedział Josh.
– Lubię szukać przyjaciół, żeby się z nimi bawić, tyle że smoczych przyjaciół.
Klown znów zaczął się śmiać:
– Chyba żartujesz, cały świat może być twoim przyjacielem.
Klown wciąż się śmiał. Josh nagle poczuł się zakłopotany i troszkę smutny. Zdawało mu się, że nikt go nie rozumie. Powiedział sam do siebie: „Chcę tylko smoczego przyjaciela, czy proszę o zbyt wiele?”. Odczołgał się do tyłu i usiadł pod drzewem sam. Po policzkach ciekły mu łzy. Próbował je ocierać, lecz wciąż się pojawiały.
– Josh, Joshua! – usłyszał, jak ktoś woła go z daleka. – Dobrze się czujesz? Josh rozejrzał się i ku swemu zdumieniu zobaczył słonia Ethana. A także lwa, małego białego królika, wreszcie potykającego się o własne buty klowna, który ciągle się śmiał. Wszyscy otoczyli Josha. Ethan łagodnie głaskał go po głowie. Lew zlizywał mu szorstkim językiem słone łzy. Mały biały królik wstał na dwie łapki i zaczął go obwąchiwać. A klown robił różne grymasy tak długo, aż Josh zaczął się śmiać razem z nim. Nagle lew Ali podskoczył w górę i rzucił rozradowany:
– Chodźcie, pobawimy się i będziemy szczęśliwi.
– O tak, bądźmy szczęśliwi! Wszyscy jesteście moimi przyjaciółmi! Wszyscy jesteście moimi wyjątkowymi przyjaciółmi. Wszyscy jesteśmy różni i piękni, tak jak kolory ogromnej tęczy. Odtąd zostali najlepszymi przyjaciółmi. Spędzali wiele wspaniałych wspólnych chwil. A Josh zdał sobie sprawę, ile mógłby stracić, gdyby miał tylko jednego, smoczego przyjaciela.
9. Wspólna dyskusja na temat treści opowiadania – przykładowe pytania:
- Kto jest bohaterem opowiadania?
- Jaki problem miał Josh?
- Dokąd się wybrał?
- Kogo spotkał?
- Czy Josh był szczęśliwy?
- Dlaczego?
10. Ekspresja plastyczna na temat opowiadania. Technika dowolna.
Autor: Agnieszka Wiśniewska – Czytelniczka Portalu