Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 31 maja 2022 roku.
Temat zajęć: Skrzydła mocy.
Czas trwania:
45 – 60 minut
Cel główny:
budowanie adekwatnej samooceny, kształtowanie pozytywnego myślenia i umiejętności dzielenia się swoimi zasobami z innymi osobami
Cele szczegółowe – uczeń:
- uświadamia sobie i nazywa swoje mocne strony i umiejętności
- dostrzega i mówi o sukcesach, zaletach i talentach – swoich oraz drugiej osoby
- dzieli się z innymi osobami pozytywnymi myślami, słowami i konstruktywnymi emocjami
- rozumie wpływ wypowiadanych słów i podejmowanych zachowań na samopoczucie drugiej osoby
- dostrzega wartość dobrych, wspierających słów w relacjach z innymi osobami
- jest wrażliwy na potrzeby swoich rówieśników
Metody:
- miniwykład
- pogadanka
- burza mózgów
- metody praktycznego działania
- metody eksponujące
- metody waloryzacyjne ekspresyjne
Środki dydaktyczne:
- sprzęt do odtwarzania filmu
- kartka z wypisanymi, rozmaitymi umiejętnościami, zdolnościami, talentami – załącznik 1
- symbole graficzne do naklejania (serce, chmura, znak zapytania) – załącznik 2
- długopis/ołówek
- „termometr emocji” – załącznik 3
- pionek do gier planszowych
- karteczki z różnymi komunikatami do czytania – załącznik 4
- pojemnik do losowania
- kartki w kształcie piórek – załącznik 5
Przebieg zajęć:
- „Bumerang życzliwości”
Prowadzący krótko wprowadza uczniów w tematykę zajęć oraz ich cel. Odtwarza krótki film związany z poruszaną problematyką (https://youtu.be/nwAYpLVyeFU). Następnie przeprowadza krótką pogadankę związaną z usłyszanymi treściami, zwracając szczególną uwagę na kwestię zrozumienia przez ucznia omawianych pojęć (samoocena, obraz siebie).
- „Moje mocne strony, umiejętności i talenty”
Prowadzący rozdaje uczniom kartki z wypisanymi różnymi zdolnościami, umiejętnościami, talentami. Zadaniem uczniów jest zaznaczenie tych, które dostrzegają u siebie – poprzez każdorazowy wybór odpowiedniego symbolu: serce – jeśli daną umiejętność posiadają; chmura – jeśli nie, znak zapytania – jeśli nie potrafią określić. Mogą również dopisać inne zdolności, mocne strony, które ich dotyczą. Następnie chętni uczniowie dzielą się z innymi swoimi odpowiedziami. Po zakończeniu ćwiczenia prowadzący krótko podsumowuje: Czy łatwo było dostrzec w sobie zdolności/mocne strony/zalety? Czy uczniowie mieli trudność z mówieniem na temat swoich mocnych stron i umiejętności? (załącznik 1 i 2)
- „Słowa mają moc” – jak wpływają na relacje z innymi osobami i ich emocje
Ćwiczenie realizowane jest w parach. Uczestnicy prowadzą ze sobą kierowany dialog. Jedna z osób losuje karteczkę i czyta na głos komunikat, zwracając się do partnera. Partner rozmowy ustawia pionek na termometrze emocji, zgodnie z uczuciem, jakie usłyszany komunikat w nim wywołał. Ćwiczenie można powtórzyć, zamieniając się rolami. Podsumowaniem ćwiczenia jest rozmowa z uczniami na temat mocy wypowiadanych słów, a także możliwości pozytywnego wpływania na samopoczucie innych i budowanie dobrych relacji. (załączniki 3 i 4)
- „Czym mogę podzielić się z innymi” – dzielenie się z innymi osobami wspierającymi komunikatami i emocjami
Zadaniem uczniów jest sformułowanie i zapisanie na „piórku” pozytywnego komunikatu: złotej myśli, pozytywnej emocji, słowa wsparcia dla kogoś. (załącznik 5)
Efektem pracy wszystkich uczniów ma stać się przestrzenna praca w formie skrzydeł. Uczniowie mają umieścić na niej swoje piórka ze „złotymi myślami”. Na tle skrzydeł można wykonać indywidualne zdjęcia.
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autorki: Joanna Olesińska i Ilona Markowicz – Czytelniczki Portalu