Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 września 2019 roku.
Temat: Nasze wakacyjne plany
Cele szczegółowe
Po zakończeniu lekcji uczeń potrafi:
- zbudować spójną wypowiedź na temat wakacyjnych planów
- wymienić wiele sposobów spędzania wolnego czasu związanych z danym miejscem (obrazki)
- tworzyć listę czynności, które często wykonujemy podczas wakacyjnych wyjazdów (używa czasownika w odpowiedniej formie)
- utrwala słownictwo związane z wakacjami w języku angielskim
Metody i formy pracy:
- indywidualna
- praca w grupach
- „burza mózgów”, tworzenie plakatu, uzupełnianie tekstu piosenki
Materiały:
- Cztery dowolne zdjęcia nawiązujące tematem do wakacji – góry, morze, jezioro, wyspa, obiekt architektoniczny, las itp.
- Piosenka o wakacjach dostępna na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=u_1Y3ogkPDg. Materiał udostępniony przez: Original Kids Summer Song By ELF Learning – ELF Kids Videos
- Tekst piosenki (zał. 1) oraz drugi z opuszczonymi słowami (zał. 2)
- Karta pracy do domu (zał. 3)
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
- Sprawdzenie listy obecności
– Listen to your names and say present or absent?
Faza właściwa:
- Czy macie już plany na wakacje? Dokąd się wybieracie? Co zamierzacie robić? – swobodne wypowiedzi ochotników. Wypowiedzi uczniów będą dość krótkie i mało precyzyjne, w czasie lekcji otrzymają garść pomysłów i inspiracji – jak mogą ciekawiej spędzić swoje wakacje i jak interesująco o nich opowiedzieć.
Zadanie 1
Dzielimy klasę na 4/5 grup – każda grupa dostaje zdjęcie jakiegoś miejsca naklejone na arkusz papieru (może to być zdjęcie z Internetu lub wycięte z czasopisma lub ze zbiorów nauczyciela). Uczniowie na zasadzie „burzy mózgów” zapisują:
a) skojarzenia związane z danym miejscem (np. 10)
b) co można tam robić ciekawego (6 propozycji)
c) jaka przygoda może się przydarzyć w danym miejscu (3 propozycje).
Zadanie 2
Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy pozostałym grupom. Można na koniec przeprowadzić głosowanie na WAKACYJNY TOP – uczniowie głosują, które miejsce zostało przedstawione w sposób najbardziej zachęcający i gdzie najchętniej by się wybrali.
Zadanie 3
Uczniowie pozostają podzieleni na grupy, a nauczyciel przygotowuje duży arkusz papieru oraz rozdaje grupom po pięć pasków do naklejenia. Każda grupa stara się zapisać odpowiedź na pytanie. Ważne, by zaczynała się od czasownika w 1 os. l.mn.
Co najczęściej robimy w wakacje?
– pływamy w morzu / – jemy lody / – podróżujemy / – zwiedzamy nowe miejsca itp. (powtarzające się propozycje odrzucamy). Plakat zawieszamy w widocznym miejscu.
Zadanie 4
- Let’s sing song about summertime.
Włączamy piosenkę na tablicy interaktywnej: (https://www.youtube.com/watch?v=u_1Y3ogkPDg).
- Uczniowie słuchają, patrzą na obrazki i tekst (większość sformułowań powinna być zrozumiała).
- Włączamy piosenkę jeszcze raz, zatrzymując się na tekście, wyjaśniając niezrozumiałe wyrazy, prosząc uczniów o tłumaczenie fragmentów (noodles – kluski, cicadas – cykady (świerszcze), mosquitos bite – ugryzienia komarów, water fights – wodne bitwy).
- Ostatni raz włączamy piosenkę, ale już tylko dźwięk, bez obrazu. Rozdajemy uczniom tekst piosenki z brakującymi wyrazami – zał. 2 (zapisujemy je na tablicy (mogą być też na dole kartki).
- Zadaniem uczniów jest uzupełnić tekst piosenki. Jeśli uda się to zrobić za pierwszym razem, od razu sprawdzamy, jeśli nie – można włączyć ją jeszcze raz. Odczytujemy tekst np. po jednym wersie – w ten sposób każdy przeczyta kawałek.
Faza podsumowująca:
Losujemy 3 uczniów, którzy jeszcze raz opowiedzą o swoich wakacjach (lub o miejscu, do którego chcieliby pojechać). Wyzwaniem jest to, by mówić bez przerwy przez 1- 1,5 minuty. Trzeba mówić płynnie, całymi zdaniami, wykorzystać jak najwięcej pomysłów z lekcji.
Zadanie domowe – wykonaj kartę pracy z j.angielskiego (załącznik 3).
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Agata Drewnicz-Kaczmarek – Czytelniczka Portalu