Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 kwietnia 2019 roku.
Temat: Dbamy o język ojczysty – popularne idiomy, ćwiczenia emisyjne i dykcyjne.
Zajęcia przeprowadzono w ramach projektu „Pięknie mówię i słucham” w szkole masowej oraz w szkole dla dzieci niewidomych i słabowidzących.
Cel główny:
- uczeń świadomie i kulturalnie posługuje się językiem ojczystym.
Cele operacyjne – uczeń:
- wie kiedy i dlaczego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego,
- rozumie potrzebę dbania o język polski i wie, w jaki sposób może to robić,
- zna zasady obowiązujące we wzajemnym komunikowaniu się,
- dostrzega i rozumie znaczenie popularnych związków frazeologicznych,
- poprawnie wykonuje ćwiczenia oddechowe, emisyjne i artykulacyjne,
- potrafi czytać wyraźnie, zgodnie z zasadami interpunkcji, we właściwym tempie.
Metody:
metoda podająca, rozmowa kierowana, działalność praktyczna, pokaz
Formy pracy:
zbiorowa
Środki dydaktyczne:
kartki z konturami twarzy, grube kolorowe pisaki, plastelina, czerwone samogłoski do uzupełnienia hasła, czerwone samogłoski do przypięcia pod prezentowanymi twarzami, magnesy, kartki z fragmentami wierszy M. Brykczyńskiego, karteczki z wypisanym idiomem, zebrane zasady komunikowania się, piosenka Panie Janie zapisana samogłoskami
Czas trwania:
60 minut
Przebieg zajęć
1. Realizacja ćwiczeń rozluźniających, oddechowych oraz usprawniających aparat mowy, jako przygotowanie do swobodnego i starannego posługiwania się mową (załącznik nr 1 – Proponowane ćwiczenia).
2. Perypetie barana związane z dosłownym rozumieniem powiedzenia „mieć olej w głowie” – wprowadzenie do tematu zajęć, nakreślenie celów.
Czytanie obszernego fragmentu wiersza, rozmowa o wynikłym nieporozumieniu, wyjaśnienie znaczenia terminu „idiomy”. (Tekst wiersza „Olej w głowie” zaczerpnięty z: https://www.youtube.com/watch?v=tu7ZLEGbYp4)
3. 21 lutego Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego:
- Wspólne uzupełnienie ww. hasła brakującymi czerwonymi samogłoskami – uzupełnianka literowa.
- Geneza i cel ustanowienia MDJO, kampanie społeczne związane z obchodami święta w Polsce – informacja nauczyciela, wypowiedzi uczniów.
- Odczytanie przesłania: Dbajmy o swój, najpiękniejszy na świecie, język ojczysty.
- Jak my możemy dbać o nasz język? – wypowiedzi uczniów.
4. Zebranie i odczytanie zasad obowiązujących podczas wzajemnego kulturalnego komunikowania się (załącznik nr 2 – Zasady komunikowania się).
5. Ćwiczenia artykulacyjne i emisyjne na samogłoskach:
- Przypomnienie wiadomości o samogłoskach (samogłoski cechuje dźwięczność – wysoka głośność, możliwość przedłużania ich wymowy, pełnią rolę ośrodka sylaby).
- Przypomnienie słów O. Watowej: Samogłoska jest (…) światłem, oddechem, życiem słowa, jego pulsowaniem.
- Wykonanie i prezentacja twarzy na tablicy magnetycznej, kojarzenie kształtu warg z właściwą samogłoską i przypinanie samogłosek pod portretami (załącznik nr 3 – Opis zadania + zdjęcie).
- Wspólne, zgodne z kształtem prezentowanych na tablicy ust, staranne wymawianie samogłosek: A I U O E.
- Śpiewanie samogłoskami piosenki „Panie Janie” – korzystanie z planszy z samogłoskami (załącznik nr 4 – Plansza z zapisaną samogłoskami piosenką pt. „Panie Janie”).
6. Wykorzystanie ćwiczonych funkcji podczas czytania fragmentów wierszy oraz wybranych związków frazeologicznych:
- Staranne czytanie przez uczniów fragmentów wierszy i objaśnianie znaczenia występujących w nich idiomów.
- Losowanie wypisanych na karteczkach związków frazeologicznych, czytanie i wyjaśnianie ich znaczenia. (Fragmenty wierszy i związki frazeologiczne zaczerpnięte z: Brykczyński Marcin, Z deszczu pod rynnę)
Dostosowanie dla uczniów słabowidzących:
- Teksty dla uczniów napisane większą i pogrubioną czcionką.
- Materiały prezentowane uczniom dostosowane do potrzeb uczniów słabowidzących.
Dostosowanie dla uczniów niewidomych:
- Uczniowie niewidomi otrzymują wszystkie teksty napisane brajlem.
- Za pomocą dotyku kontrolują ułożenie swoich warg i warg wykonanych z plasteliny.
Pobierz załączniki
Opracowanie: Barbara Warchocka, Władysława Okarmus
Materiał nadesłany przez Czytelniczki portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli