Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 maja 2022 roku.
Temat zajęć: Jaki właściwie jestem? O dwóch stronach medalu, czyli moje mocne i słabe strony.
Czas trwania:
45 minut
Cel główny:
rozwijanie poczucia własnej wartości
Cele szczegółowe – uczeń:
- rozwija ciekawość wobec własnej osoby, dąży do samopoznania
- odkrywa swoje mocne i słabe strony
- poznaje cechy innych osób
- uczy się akceptacji wobec własnych ograniczeń i ograniczeń innych osób
- ma poczucie własnej wartości
Metody:
- zajęcia warsztatowe
- metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy – gry dydaktyczne
- metoda waloryzacyjna – ekspresyjna
- metoda praktyczna
Środki dydaktyczne:
kartki z wybranymi cechami, słoiki z koralikami (w każdym słoju inny kolor lub kształt), sznurek, rysunek medalu (obustronny), czyste kartki A4, długopisy, taśma samoprzylepna
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie – pogadanka na temat mocnych i słabych stron każdego człowieka, o potrzebie świadomości swoich zalet i słabości, o umiejętności analizy własnych działań i dążeniu do pozytywnych zmian w swoim życiu.
2. Zabawa ruchowa „Korale” – Na podłodze rozkładamy słoiki z koralami oraz podpisy – wybrane cechy (mocne i słabe strony). Uczestnikom rozdajemy sznurki (ok. 40 cm). Podczas ćwiczenia uczestnicy poruszają się po sali i wybierają korale ze słoików, których cechy odpowiadają ich osobie. Korale nawlekają na sznur. Ważne jest, by zbierać korale „pozytywne” i „negatywne”. Zabawa kończy się po uzbieraniu sznura korali przez każdego z uczestników.
3. Omówienie ćwiczenia – prezentacja sznurów korali przez uczniów oraz odpowiedzi pytania:
- Czy wszyscy posiadamy takie same cechy?
- Czy każdy ma tyle samo korali?
- Czy ważne jest, że każdy z nas jest inny?
- Czy łatwiej nam przyznać, że mamy słabe czy mocne strony?
- Czy są osoby, które mają tylko mocne/tylko słabe strony?
4. Ćwiczenie „Dwie strony medalu” – Uczniowie otrzymują obustronny rysunek medalu, na którym wpisują swoje mocne strony po jednej stronie i słabe strony po drugiej stronie. Można wykorzystać cechy z zabawy z koralami oraz dopisać własne.
5. Zabawa „Chcę, żebyś wiedział” – Uczestnikom ćwiczenia przykleja się taśmą na plecach puste kartki A4 i rozdaje długopisy. Podczas zabawy uczniowie zapisują na plecach kolegi jego cechy pozytywne. Zabawa kończy się, gdy każdy napisze coś na kartce każdej osoby.
6. Uczestnicy zdejmują kartki i czytają, co napisali o nich inni. Chętne osoby mogą czytać na głos.
7. Podsumowanie zajęć. Przykładowe wnioski z pogadanki:
- Każdy z nas jest inny.
- Wszyscy mamy mocne i słabe strony.
- Ważne jest, by mieć świadomość, jaki jestem i akceptować siebie.
- Poznanie swoich słabości jest ważne i może być bodźcem do zmiany na lepsze.
- Jestem ważny dla innych.
- Koledzy widzą we mnie pozytywne cechy.
Autorki: Ilona Markowicz i Ksymena Sitkowska – Czytelniczki Portalu