Rozwijanie zmysłu węchu – scenariusz zajęć „Pachnie ładnie, pachnie brzydko”

Opublikowano: 26 maja 2018 roku

 Temat zajęć: Pachnie ładnie – pachnie brzydko

 

Prowadząca: Wiktoria Wacławska

Data: 27.10.2017 r.

Cel ogólny:  rozwijanie zmysłu węchu

Cel operacyjny

Dziecko:

  • rozpoznaje wybrane zapachy

Środki dydaktyczne:

piosenka „Nasze zmysły”, napisy dla każdego dziecka: tak, nie; tablica demonstracyjna, wiersz E. M. Skorek „Zapachy”, waciki kosmetyczne nasączone różnymi substancjami, cebula, czosnek, 2 talerzyki

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

Moim nosem wącham kwiaty,

zupę, kotka, liść sałaty.

Wącham nosem tu i tam,

wiele już zapachów znam.

2. Dzieci wraz z nauczycielem chodzą po sali i wąchają wszystko.

3. Ćwiczenia w wydłużaniu fazy wydechowej na podstawie wiersza E. M. Skorek „Zapachy”.

W miejscach zaznaczonych gwiazdką (*) dzieci wykonują głęboki wdech nosem, a potem powoli wydychają powietrze przez usta. W czasie wdechu usta powinny być zamknięte.

 Stoją sobie na półce

flakoniki pachnące,

pachną mamy perfumy

niczym kwiaty na łące.

 

Zapamiętaj ten zapach,

bo na pewno jest warto.

Wciągnij zapach więc noskiem.

wypuść – buzią otwartą. *

 

Kiedy mama jest w kuchni

i gotuje pyszności,

w całym domu od razu

zapach potraw zagości.

 

Zapamiętaj ten zapach,

bo na pewno jest warto.

Wciągnij zapach więc noskiem.

wypuść – buzią otwartą. *

 

Kiedy idziesz na spacer,

mijasz jakąś piekarnię,

zapach świeżych bułeczek

wnet twój nosek ogarnie.

 

Zapamiętaj ten zapach,

bo na pewno jest warto.

Wciągnij zapach więc noskiem.

wypuść – buzią otwartą. *

 

Rozmowa z dziećmi na temat wiersza:

  • Czym rozpoznajecie zapachy?
  • O jakich przyjemnych zapachach była mowa w wierszu?
  • Jakie znacie inne przyjemne zapachy?
  • Czy znacie jakieś nieprzyjemne zapachy?

4. Tablica demonstracyjna.

Dzieci wspólnie z nauczycielem nazywają zdjęcia przedstawione na tablicy demonstracyjnej. Nauczyciel zachęca do głoskowania oraz dzielenia na sylaby starsze dzieci. Młodsze czynnie uczestniczą w próbach. Np. bez, perfumy, obornik. Przedszkolacy otrzymują napisy „Tak” i „Nie”, nauczyciel wyjaśnia ich znaczenie. Dzieci naklejają wyraz „Nie” obok zdjęć kojarzących się z nieprzyjemnymi zapachami; wyraz „Tak” naklejają obok zdjęć kojarzących się z przyjemnymi zapachami.

5. Ćwiczenie w rozpoznawaniu zapachów.

  • Nauczyciel umieszcza waciki kosmetyczne w nakrętkach od słoików. Nasącza je parami tą samą substancją, o charakterystycznymi zapachu. Zadaniem dzieci jest wskazać pary nakrętek z wacikami, które są nasączone taką samą substancją.
  • Chętne dziecko wącha kolejne próbki, wskazuje te, które mają ten sam zapach. Pozostałe dzieci sprawdzają, wąchając wybraną parę próbek. Propozycje substancji: perfumy, cukier waniliowy rozpuszczony w wodzie, ocet, rozgnieciony czosnek, męska woda po goleniu, itp.
  • Nauczyciel nasącza jeden wacik dużą ilością danej substancji, a drugi – małą jej ilością. Dzieci kolejno wąchają jeden wacik i drugi, wskazują ten, który pachnie mocniej.

6. Zabawa przy piosence „Nasze zmysły”.

7. Indywidualne rozpoznawanie zapachów – cebula czy czosnek?

Nauczyciel przygotowuje na dwóch talerzykach warzywa. Na pierwszym talerzyku jest pocięta cebula, na drugim – rozgnieciony czosnek. Dzieci wąchają warzywa. Potem nauczyciel zasłania oczy kolejnym dzieciom i daje im do powąchania warzywa z talerzyków. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie, co wąchają.

8. Wąchanie różnych kwiatów przyniesionych przez nauczyciela. Zabawa „Pszczółki i kwiaty”.

 

Autor: Wiktoria Wacławska

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz