Scenariusz lekcji z języka polskiego w klasie V z elementami oceniania kształtującego

Opublikowano: 23 września 2018 roku

W scenariuszu wykorzystana została metoda Sześciu Myślących Kapeluszy w zmodyfikowanej formule oraz elementy oceniania kształtującego.

Temat lekcji: Czy chciałbyś/chciałabyś, aby Tomek Sawyer był Twoim kolegą z klasy?
Cele lekcji sformułowane w języku ucznia:
  • będziecie współpracować w grupie,
  • podejmiecie wspólnie decyzję,
  • będziecie prezentować wyniki pracy,
  • będziecie poprawnie wypowiadać się w j. polskim.
„NaCoBeZu” (kryteria oceniania):
  • poprawne wykonywanie zadań,
  • współpracę w zespole,
  • prawidłowe używanie pojęć,
  • poprawność ortograficzną,
  • poprawność językową wypowiedzi.
Metody/techniki:
  • zadanie na „dobry początek”,
  • praca w grupie – uczniowie zadania wykonują w grupach z poprzedniej lekcji,
  • metoda SZEŚCIU MYŚLOWYCH KAPELUSZY Edwarda de Bono,
  • ewaluacja – KIESZEŃ I KOSZ.
Przebieg lekcji/etapy lekcji
  1. Wprowadzenie – przypomnienie przebiegu poprzedniej lekcji (prezentacja PPT – załącznik 1).
  2. Zadanie na dobry początek – „ Jestem poetą – wierszokletą…” załącznik 2.
  3. Podanie tematu (pierwszej części, odpowiedź – druga część zostanie dopisana przez uczniów na koniec lekcji)  celów w języku ucznia – wyświetlony w prezentacji.
  4. Praca w grupach – grupy pracują wg instrukcji –  załącznik 3; wykorzystują plansze – załącznik 4.
  5. Prezentacja przez grupy wypracowanych materiałów.
  6. Podsumowanie lekcji przez nauczyciela, odpowiedzi uczniów na pytanie zawarte w temacie.
Sposoby sprawdzenia, czy cele lekcji zostały osiągnięte:
  • ewaluacja – „Szuflada i kieszeń”,
  • omówienie zadań domowych.
Praca domowa

Do wyboru – załącznik 5:

  • uzupełnienie notatki z lekcji,
  • opowiadanie z dialogiem.
Materiały i pomoce dydaktyczne:
  • prezentacja PPT,
  • tekst lektury,
  • plansze do pracy w zespole,
  • karty do wykonania zadania na dobry początek,
  • instrukcje do pracy zespołowej.
Indywidualizacja nauczania (formy dostosowania  pracy do potrzeb uczniów):
  • możliwość indywidualnego dokończenia tematu lekcji, przez udzielenie odpowiedzi na pytanie postawione w temacie,
  • zróżnicowane zadanie domowe.
Pobierz załączniki:

załącznik nr 1

załącznik nr 2

załącznik nr 3

załącznik nr 4

załącznik nr 5

 

Opracowanie: Mariola Sikora

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz