Scenariusz lekcji wychowawczej dla klasy czwartej – Zmiana perspektywy

Opublikowano: 6 grudnia 2018 roku

dymki symbolizujące dyskusjęCele lekcji:

  • uczeń myśli kreatywnie;
  • uczeń potrafi spojrzeć na sytuacje z różnych perspektyw;
  • uczeń uwzględnia zdanie, opinie innych osób.

Metody i formy pracy: praca w parach, praca w grupach, burza mózgów

Materiały: karteczki do losowania, opis sytuacji o wakacjach, białe kartki, długopisy

Przebieg lekcji:

1. Przedstawienie tematu lekcji.

2. Podział na grupy – losowane (1-kwiatek,2-słonce, 3-księżyc, 4-gwiazdka).

3. Case z chustą.

Grupy losują karteczki z nazwami postaci z bajki „Czerwony Kapturek” (Czerwony Kapturek, babcia, gajowy, wilk). Zadaniem grup jest opowiedzenie bajki z perspektywy danej postaci, uwzględniając jej uczucia i myśli.

4. Zalety wad.

Instrukcja: Zbliżają się wakacje. Cieszycie się z tego? (Taaak) A teraz przenieśmy się trochę w przyszłość – dokładnie do końca sierpnia, kiedy wakacje będą się kończyć. Będziecie się wtedy cieszyć? (Nieee). Powiedzcie, jakie są wady tej sytuacji – że kończą się wakacje. Dzieci wymieniają a my zapisujemy. A teraz spróbujmy spojrzeć na to inaczej. Dobierzcie się w pary i niech każda para pomyśli, jakie są zalety tych wad, o których teraz mówiliście (każdej parze przyporządkowujemy jedną wadę).

Przebieg: Zadaniem prowadzącego jest zapisywanie wad wymienianych przez dzieci, dopilnowanie podziału na pary, przydzielenie każdej parze jednej wady. Tu następuje krótka dyskusja w parach, po czym każda z par mówi, jaką zaletę odnalazła w wadzie, nad którą się zastanawiała.

5. Podsumowanie lekcji.

Jak widzicie, zdarzenia nie zawsze są takie, jak wydaje się nam na pierwszy rzut oka – nawet w trudnej sytuacji można odnaleźć pozytywne strony. Czy ktoś z Was tak robi? Czy kiedyś mieliście takie doświadczenie, że na początku uznawaliście jakieś zdarzenie za bardzo negatywne, a potem okazało się, że macie z niego korzyści? Przy najbliższej okazji – gdy zdarzy się Wam coś „nie po Waszej myśli”, spróbujcie powtórzyć to ćwiczenie – zastanówcie się, jakie korzyści mogą dla Was płynąć z tego wydarzenia.

 

Opracowała: Anna Dylewska

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz