Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 7 listopada 2018 roku.
Temat: Witamy kolorową jesień. Praca z płytą „Jesień”- Teatr Malucha, Cztery Pory Roku. Utwory w wykonaniu Ewy Błaszczyk i Wojciecha Malajkata.
Cele główne:
- obserwacja przyrody – rozpoznawanie symptomów jesieni
- stymulacja rozwoju mowy
- ćwiczenie motoryki dużej i małej
- rozwijanie wyobraźni
Cele szczegółowe
Uczeń:
- szybko reaguje na sygnały dźwiękowe
- uważnie słucha utworów z płyty
- sprawnie skacze z nogi na nogę i obunóż
- porusza się w rytmie muzyki
- zna oznaki jesieni
- tworzy pracę plastyczną razem z grupą
- wzmacnia autoprezentację i pewność siebie
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
Pomoce dydaktyczne: płyta, brystol, kredki pastelowe suche, patyki, wycięte z kartonu kamienie, parasolki, hula-hop (kilka sztuk), ławeczka, dary jesieni (kasztany, żołędzie, orzechy, jarzębina), słoik konfitur, zasuszone liście, wiklinowy koszyk
Przebieg zajęć
Tworzymy jesienne drzewo – dzieci gromadzimy wokół dużego arkusza brystolu z kredkami przygotowanymi do zamalowania całej powierzchni, jednocześnie słuchając utworu pierwszego z płyty „Wiatr i pory roku”. Ważne jest, aby dzieci trzymały pastele całą dłonią i zamalowywały karton różnymi ruchami np. kolistymi, posuwistymi, w tempie dostosowanym do recytowanego przez aktora wiersza. Należy zwrócić uwagę na kolorystykę, omówić z dziećmi na początku zajęć, że zamalowane tło będzie służyło do zrobienia jesiennego drzewa. Po zamalowaniu tła układamy z patyków konar i gałęzie drzewa.
Do piosenki „Liście z zeszytów” proponuję zabawę zebranymi na spacerze liśćmi wymienionych gatunków drzew, ale zasuszonymi wcześniej w zeszytach. Dzieci wyciągają liście i układają na stworzonym drzewie. Pod drzewem układają jesienne dary: kasztany, żołędzie, jabłka, gruszki, śliwki lub słoiczek z powidłami. Można zadawać pytania dzieciom związane z utworem „Jesień i konfitury”.
Zabawa ruchowa ze skokami do piosenki „Listopadowe sny” – układamy wycięte kamienie i obręcze hula–hop, jako kałuże. Dzieci rozkładają parasolki i kolejno przeskakują z kamienia na kamień a potem obunóż wskakują do kałuży. Następnie przechodzą przez ławeczkę, dalej trzymając parasolkę. Wracają do grupy improwizowanym, tanecznym krokiem.
„Kasztanowe jeże”- zabawa w kole, dzieci trzymają ręce na biodrach i poruszają tułowiem w tak muzyki. Uczą się również śpiewać piosenkę o jeżach.
Do słów o Hilarym – dzieci robią okulary z paluszków
Jeż Pafnucy -„przemądrzały”- dzieci łapią się za głowę
Jeż Kubuś „ten mały”- dzieci kucają
Autor: Marzena Sokołowska-Toczyńska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli