Witamy kolorową jesień – scenariusz zajęć z edukacji wczesnoszkolnej

Opublikowano: 7 listopada 2018 roku

Temat: Witamy kolorową jesień. Praca z płytą „Jesień”- Teatr Malucha, Cztery Pory Roku. Utwory w wykonaniu Ewy Błaszczyk i Wojciecha Malajkata.

Cele główne:

  • obserwacja przyrody – rozpoznawanie symptomów jesieni
  • stymulacja rozwoju mowy
  • ćwiczenie motoryki dużej i małej
  • rozwijanie wyobraźni

Cele szczegółowe

Uczeń:

  • szybko reaguje na sygnały dźwiękowe
  • uważnie słucha utworów z płyty
  • sprawnie skacze z nogi na nogę i obunóż
  • porusza się w rytmie muzyki
  • zna oznaki jesieni
  • tworzy pracę plastyczną razem z grupą
  • wzmacnia autoprezentację i pewność siebie

Formy pracy:

  • indywidualna
  • grupowa

Pomoce dydaktyczne: płyta, brystol, kredki pastelowe suche, patyki, wycięte z kartonu kamienie, parasolki, hula-hop (kilka sztuk), ławeczka, dary jesieni (kasztany, żołędzie, orzechy, jarzębina), słoik konfitur, zasuszone liście, wiklinowy koszyk

Przebieg zajęć

Tworzymy jesienne drzewo – dzieci gromadzimy wokół dużego arkusza brystolu z kredkami przygotowanymi do zamalowania całej powierzchni, jednocześnie słuchając utworu pierwszego z płyty „Wiatr i pory roku”. Ważne jest, aby dzieci trzymały pastele całą dłonią i zamalowywały karton różnymi ruchami np. kolistymi, posuwistymi, w tempie dostosowanym do recytowanego przez aktora wiersza. Należy zwrócić uwagę na kolorystykę, omówić z dziećmi na początku zajęć, że zamalowane tło będzie służyło do zrobienia jesiennego drzewa.  Po zamalowaniu tła układamy z patyków konar i gałęzie drzewa.

Do piosenkiLiście z zeszytów proponuję zabawę zebranymi na spacerze liśćmi wymienionych gatunków drzew, ale zasuszonymi wcześniej w zeszytach. Dzieci wyciągają liście i układają na stworzonym drzewie. Pod drzewem układają jesienne dary: kasztany, żołędzie, jabłka, gruszki, śliwki lub słoiczek z powidłami. Można zadawać pytania dzieciom związane z utworem „Jesień i konfitury”.

Zabawa ruchowa ze skokami do piosenki „Listopadowe sny” – układamy wycięte kamienie i obręcze hula–hop, jako kałuże. Dzieci rozkładają parasolki i kolejno przeskakują z kamienia na kamień a potem obunóż wskakują do kałuży. Następnie przechodzą przez ławeczkę, dalej trzymając parasolkę. Wracają do grupy improwizowanym, tanecznym krokiem.

Kasztanowe jeże”- zabawa w kole, dzieci trzymają ręce na biodrach i poruszają tułowiem w tak muzyki. Uczą się również śpiewać piosenkę o jeżach.

Do słów o Hilarym – dzieci robią okulary z paluszków

Jeż Pafnucy -„przemądrzały”- dzieci łapią się za głowę

Jeż Kubuś „ten mały”- dzieci kucają

 

Autor: Marzena Sokołowska-Toczyńska

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz