Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 września 2018 roku.
Temat: Chcę być lekarzem, pielęgniarką, ratownikiem medycznym.
Poziom nauczania: gimnazjum/sp. kl.7 lub 8
Cel ogólny:
- podsumowanie wiadomości o zawodach medycznych
Cele szczegółowe w języku ucznia:
- będziecie umieli wymienić najważniejsze zawody medyczne
- dokonacie hierarchizacji wymagań wobec przedstawicieli omawianych zawodów
- będziecie potrafili uzasadnić wybór
NaCoBeZu (na co będę zwracać uwagę)
Oczekuję, że uczniowie:
- wymienią także inne wymagania wobec przedstawicieli zawodów medycznych
- w wyniku pracy w grupie i dyskusji ustalą, które z tych wymagań są najważniejsze
- zaprezentują na forum klasy własny punkt widzenia, uwzględniający także poglądy innych
- używając poprawnego języka polskiego, uzasadnią dokonaną hierarchizację
Pytania kluczowe:
Co to znaczy być dobrym lekarzem/pielęgniarką?
Metody i formy pracy:
- zadanie na dobry początek (zał. nr 1)
- poker kryterialny (zał. nr 2)
- zdanie podsumowujące
- ulotki – zawody medyczne (zał. nr 3)
Przebieg zajęć
I WPROWADZENIE
- Podanie celów lekcji w języku ucznia.
- Podanie tematu: Chcę być lekarzem, pielęgniarką, ratownikiem medycznym.
II ROZWINIĘCIE
- Zadanie „na dobry początek”- rebus (załącznik nr 1).
- Przypomnienie zasad „gry w pokera kryterialnego” (załącznik nr 2).
- Podział klasy na grupy 4-osobowe.
- Praca w grupach – dyskusja, hierarchizacja wymagań (wg instrukcji).
- Prezentacja plansz (format A1) opracowanych przez grupy – uzasadnienie wyboru wymagań umieszczonych w poszczególnych polach – ze szczególnym rozwinięciem pierwszorzędnego wyboru.
- Ustosunkowanie się klasy do wyborów kolegów.
III PODSUMOWANIE
- Porównanie wyboru wszystkich grup – pole pierwszorzędne.
- Odpowiedź uczniów na pytanie kluczowe.
- Zdanie podsumowujące – sformułuj zdanie związane z Twoja pracą podczas zajęć zaczynające się od słów:
Ja podczas dzisiejszych zajęć…
Do pobrania:
załącznik nr 3/ratownik medyczny
Scenariusz zajęć zawodoznawczych opracowała: Mariola Sikora
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli