Scenariusz zajęć zintegrowanych – Elmer i zagubiony miś

Opublikowano: 22 września 2018 roku

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I/4h

Temat bloku: W ŚWIECIE BAJEK

Temat dnia: „Elmer i zagubiony miś”

 

Cele ogólne:

  • wdrażanie do wyrażania myśli w formie zdań  poprawnych językowo
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych i wrażliwości społeczno-moralnej
  • przygotowanie do odbioru dzieł sztuki teatralnej
  • zaznajamianie z elementami wiedzy o języku /zdanie, wyraz, sylaba, litera/
  • wdrażanie do przestrzegania reguł w grach i zabawach
  • rozwijanie myślenia matematycznego
  • dążenie do wyrażania odczuć i przeżyć w formie plastycznej

Cele szczegółowe:  uczeń:

  • wypowiada się na temat swojego misia oraz odpowiada na  pytania dotyczące wysłuchanej bajki
  • porządkuje ilustracje według kolejności zdarzeń
  • rozumie, co oznacza pojęcie „wyjątkowość”, próbuje znaleźć podobieństwa i różnice między sobą  a kolegami
  • układa wyrazy i zdanie z rozsypanki, poprawnie je  zapisuje
  • aktywnie uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych
  • wciela się w rolę teatralną oraz kulturalnie zachowuje się  podczas zabawy teatralnej
  • porównuje misie uwzględniając różne kryteria, przelicza elementy w zbiorze
  • projektuje okładkę bajki o Elmerze i misiu

Metody:

  • słowne:  rozmowa, objaśnienia, praca z tekstem
  • aktywizujące: zabawa teatralna, zabawa muzyczno- ruchowa
  • oglądowe: pokaz i obserwacja
  • czynne: zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających, działań plastycznych
  • ewaluacji: Mr. Smile

Forma pracy: zbiorowa, grupowa jednolita, indywidualna zróżnicowana

Środki dydaktyczne:  pluszaki – zwierzaki, egzemplarze książek o misiach, szarfy, płyta DVD, egzemplarz książki „Elmer i zagubiony miś”, pacynki, kukiełki, chusta Klanza, karty pracy dla każdego ucznia,  materiały plastyczne, sylwety słonia

Zapis w dzienniku:

Zabawy ruchowe  z elementami orientacji, gimnastyki, skoku i integracji.  Misie i słonie w literaturze i filmie. Czy jestem wyjątkowy? – rozważania uczniów  w oparciu o wysłuchaną bajkę pt. „Elmer i zagubiony miś” Davida McKee. Zabawa z teatr – scenki teatralne do bajki o Elmerze. Układanie wyrazów i zdań z rozsypanek literowych i sylabowych. Tworzenie zbiorów, przeliczanie i porównywanie ich liczebności. Tworzenie okładki do książki o Elmerze.

PRZEBIEG ZAJĘĆ
  1. Wprowadzenie: zabawy ruchowe z elementami orientacji, gimnastyki, skoku i integracji
  • „Pobudka” – dzieci leżą na dywaniku w założonych maskach i „śpią” (maski są założone przed wejściem do sali). Nauczyciel budzi „misie” przez dotknięcie policzka, potarcie ucha, poklepanie po plecach… Misie budzą się, przeciągają i siadają w kole
  • „Kim jestem?” – dzieci siedzą w kole, na dywaniku z założonymi maskami misiów. Mruczą, wydają  odgłosy  – a klasa zgaduje, kto schował się pod maską misia (zabawa jest możliwa do wykonania, bo dzieci w naszej szkole noszą jednakowy strój szkolny, stąd trudno jest je odróżnić, gdy są  w maskach)
  • Witam…” witam te zabawki pluszowe, które wyspały się……, piły mleko na śniadanie….., są dziś w dobrym humorze….., lubią cukierki….., potrafią zrobić 3 przysiady……, zrobią skłon ….., przeskoczą przez przeszkodę….. , mruczą jak tygrysy….. („pluszaki – uczniowie”, których dotyczy powitanie nauczyciela zmieniają się miejscami w kole lub wykonują zadanie ruchowe)
  • Zabawy z chustą Klanza – „Pluszaki na oceanie”, „Zwierzaki na trampolinie”
  1. Misie i słonie w literaturze i filmie – pogadanka z uczniami na temat zwierzątek występujących w książkach dla dzieci i w bajkach telewizyjnych. Stworzenie klasowej wystawki książek. Ustny opis przyniesionych pluszaków – zwrócenie uwagi na szczegóły wyglądu przyniesionej zabawki – zwierzątka /ed. polonistyczna/
  2. Zaśpiewanie misiom piosenki pt. „O kochaniu misia” z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych /ed. muzyczna/
  3. Klasyfikowanie, grupowanie, tworzenie w zbiorze klasowych pluszaków podzbiorów (misie, tygryski, słonie, małpki…) – szarfy. Przeliczanie elementów danego zbioru, porównywanie liczebności – o tyle mniej/więcej/ ed. matematyczna /misie/słonie….małe, duże, o sierści w jednym kolorze, kolorowe, w ubrankach,  puszyste….. –   propozycje uczniów.
  4. Wprowadzenie w nastrój bajki o Elmerze /polonistyczna  i ruchowa/
  • Zabawa orientacyjno – ruchowa „Ciepło –zimno” /chowamy misia w sali/
  • Rozmowa z uczniami:

– co czuliście, gdy schowałam waszego misia?

– co czulibyście, gdyby miś się zgubił?

  • Powiedzenie przez dzieci znanego im już wierszyka:

Nim rozpocznie się czytanie

 patrz uważnie, co się stani

nadstaw uszy, wytrzeszcz oczy

 może bajka cię zaskoczy?

  1. Poznanie bajki „Elmer i zagubiony miś” – czytanie wrażeniowe nauczyciela. Ogląd pięknych ilustracji, rozmowa na temat tekstu i przeżyć nim wywołanych /polonistyczna i społeczna/
  • ustalenie wydarzeń – uporządkowanie ilustracji według kolejnych wydarzeń w bajce
  • kto próbował pomóc w poszukiwaniach misia? wyklaskiwanie nazw zwierząt /sylabami/
  • dlaczego warto pomagać innym?
  • co świadczy o naszej wyjątkowości? Czy musimy się czymś wyróżniać, by być wyjątkowym człowiekiem? (Nauczyciel uważnie słucha wypowiedzi uczniów, szanuje ich poglądy, stara się jednak, by zakończeniem dyskusji była konkluzja, że „ KAŻDY Z NAS JEST WYJĄTKOWY. NIE TRZEBA SIĘ WYRÓŻNIAĆ, BY BYĆ WYJĄTKOWYM”
  1. Zabawa integrująca zespół klasowy „Trojaczki” – zespoły trzyosobowe chodzą po sali i szukają w sobie:
  • 3 rzeczy, które wszyscy lubią robić, lubią jeść
  • 3 rzeczy, którymi się różnią /ed. społeczna/
  1. Co kryje dziś nasza bajkowa szafa? – pokaz pacynek – zwierzątek i kukiełek występujących w bajce (Elmer, Wilbur, słoń, słoniątko, lew, tygrys, małpka, miś zwykły i w kratkę…) Przydział ról, próby teatralne w grupach, przygotowanie do prezentacji scenki teatralnej do wysłuchanej bajki – widzami są uczniowie i wszystkie zgromadzone pluszaki. Prezentacje grup – scenki teatralne do bajki „Elmer i zagubiony miś” – zwrócenie uwagi na zachowanie podczas oglądania „przedstawienia” /teatralna/
  2. Ćwiczenia w tworzeniu, czytaniu i pisaniu wyrazów i zdań /polonistyczna/
  • Praca w grupach – obrazek słonia z rozsypanką sylabową. Należy ułożyć zdanie o słoniu i zapisać w zeszycie: Elmer lubi kolory. Polub barwy i ty. /Dzieci otrzymały materiał literowy dotychczas poznany/
  • Praca indywidualna zróżnicowana – uczniowie układają imiona zwierzątek z rozsypanek literowych/ sylabowych – wielka litera w pisowni imion (dzieci bazują  na znanym sobie materiale literowym)

10. Za pomocą zgromadzonych środków plastycznych uczniowie przedstawiają przygody Elmera z bajki „Elmer i zagubiony miś” ze zwróceniem uwagi na wyjątkową kolorystykę – rysowanie, wycinanie, naklejanie, wydzieranie, lepienie… – wybór uczniów / plastyczna /. Wystawka prac.

11. Zakończenie zajęć

  • masujemy plecy misia
  • ewaluacja

–  Mr. Smile  (słoń z podniesioną i opuszczoną trąbą)

– podsumowanie lekcji (co uczniowie ciekawego, ważnego, nowego, mądrego dziś doświadczyli?)

Przypomnienie zdania: „NIE TRZEBA SIĘ WYRÓŻNIAĆ, BY BYĆ WYJĄTKOWYM”

 

Scenariusz zajęć zintegrowanych opracowała: Dorota Sztompka

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz