Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 6 czerwca 2019 roku.
Poziom kształcenia: szkoła podstawowa specjalna, 7 klasa
CELE OGÓLNE
Cele poznawcze
- Zapoznanie uczniów z rozwojem terytorialnym Stanów Zjednoczonych oraz jego konsekwencjami.
- Przedstawienie definicji pojęć: wojna secesyjna, wojna domowa, rezerwat, Unia, Konfederaci.
- Zaznajomienie uczniów z najważniejszymi przyczynami oraz skutkami wojny secesyjnej.
Cele kształcące
- Doskonalenie umiejętności pracy z tekstem źródłowym.
- Doskonalenie umiejętności dokonywania porównań.
Cele wychowawcze
- Przedstawienie uczniom zjawiska niewolnictwa.
CELE OPERACYJNE
Poziom I – Wiadomości
Kategoria A – Zapamiętywanie wiadomości
- Uczeń wyjaśnia definicje pojęć: wojna secesyjna, wojna domowa, rezerwat, Unia, Konfederaci.
- Uczeń wymienia strony konfliktu amerykańskiego.
- Uczeń wymienia najważniejsze przyczyny i skutki wojny secesyjnej.
- Uczeń wylicza konsekwencje kolonizacji kontynentu amerykańskiego przez Europejczyków.
Kategoria B – Zrozumienie wiadomości
- Uczeń charakteryzuje podłoże wojny domowej w Stanach Zjednoczonych.
Poziom II – Umiejętności
Kategoria C – Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
- Uczeń wyjaśnia rolę niewolnictwa w gospodarce Stanów Zjednoczonych.
Kategoria D – Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
- Uczeń uzasadnia wpływa typu gospodarki (rolnicza i przemysłowa) na stopień rozwoju technicznego i zamożności regionu.
METODY:
burza mózgów, pogadanka, mini wykład, prezentacja multimedialna, praca z tekstem źródłowym
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
atlas historyczny, prezentacja multimedialna, tekst źródłowy – fragment Przeminęło z wiatrem, M. Mitchell, Warszawa 1988, wykres słupkowy Stosunek potencjału demograficznego i gospodarczego Unii do Konfederacji, karty pracy
Pobierz konspekt z przebiegiem zajęć
Autor: Agnieszka Dziurkowska – Czytelniczka Portalu