Turniej ortograficzno-sportowy. W ortograficznym ogrodzie

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 11 maja 2018 roku.

Turniej ortograficzno-sportowy

Konspekt lekcji

 

Temat: Ortografia w przyjaźni ze sportem! W ortograficznym ogrodzie. Turniej ortograficzno-sprawnościowy.

Cele :

  • integracja zespołu klasowego
  • wdrażanie do zdrowej, sportowej rywalizacji
  • utrwalenie pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi
  • wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie podczas rozwiązywania problemów ortograficznych
  • umiejętne łączenie sprawności fizycznej z poprawnym stosowaniem reguł ortograficznych, nauka przez zabawę

Turniej składa się z konkurencji sprawnościowych i zadań ortograficznych. Odbywa się w sali gimnastycznej. Udział biorą uczniowie klasy piątej. Drużyny wykonują ćwiczenia sprawnościowe i ortograficzne.

Etapy lekcji

Część wstępna
  1. Powitanie dzieci i gości. Podział uczniów na zespoły (5-osobowe).
  2. Podanie tematu zajęć, celów lekcji i wyjaśnienie zasad panujących w czasie turnieju.
Część główna. Ćwiczenia praktyczne

Rozgrzewka z wykorzystaniem wyrazów z trudnościami ortograficznymi (bez podziału na zespoły).

  1. Ćwiczenia z piłkami. Kilka pachołków, np. 8 (na dwóch przyklejone „Ó”, 2 x U, 2 x Ż, 2 x RZ). Uczniowie kozłują piłkę, na gwizdek przerywają ćwiczenie, słuchają i patrzą na ilustrację przedstawiającą zwierzę lub roślinę z trudnością orograficzną. Należy jak najszybciej ustawić się przy pachołku z prawidłową trudnością ortograficzną. Użyte wyrazy: mrówka, kangur, żubr, jeż, żyrafa, papuga, jastrząb, żuraw, bażant, borsuk, ważka, kuna, jaguar, nutria, krokus, rzodkiewka, bób.
  2. Kozłowanie piłki prawą i lewą ręką. Gdy nauczyciel wskaże wyraz z „Ó”, uczniowie kozłują prawą ręką, gdy pokaże wyraz z „U”, kozłują lewą ręką (można w miejscu i w ruchu).
  3. Jedna piłka na parę. Uczniowie stoją tyłem do siebie. Gdy usłyszą wyraz z „H”, podają piłkę do siebie z ręki do ręki przez skręt tułowia, gdy z „CH” podają poprzez skłon – podanie następuje między nogami. Wyrazy: hipopotam, chomik, hiacynt, chryzantema, mucha, hektar, groch, marchewka, chrabąszcz, hortensja
  4. Zabawa skoczna: Brzeg – Woda. Zabawę tę przerabiamy na formę trudności ortograficznych. Jako brzeg będzie „U”, jako woda „Ó”. Wyrazy: róża, wróbel, żółw, wiewiórka, przepiórka, róża, cebulka, ogród, pietruszka, dziupla, futerko, żurawina, kura, burza, huragan, kałuża, kózka, mucha, gruszka, żuk, kangur, borówka, jabłuszko, krówka, kukułka, wróbelek, sójka, pietruszka.

1. Krzyżówka.

Uczniowie kozłują piłkę prawą ręką do wyznaczonego miejsca, podchodzą do stolika, losują kartkę z hasłem krzyżówki i zapisują w niej poprawną odpowiedź. Wracają kozłując piłkę lewą ręką.

  1. Dolna część rośliny siedząca w ziemi.
  2. Zielony na mizerię.
  3. Owad, który brzmi w trzcinie.
  4. Drzewo o białym pniu.
  5. Drzewo iglaste, które gubi igiełki na zimę.

Hasło: Ogród

Po zakończonej konkurencji sprawdzamy poprawność wykonania zadania i przyznajemy punkty w dwóch kategoriach – za dobrze rozwiązaną krzyżówkę i za zadanie sportowe.

2. Zagadki.

Uczniowie hula hopem prowadzą piłkę koszową do wyznaczonego miejsca, podchodzą do stolika, losują kartkę z zagadką, odczytują ją i zapisują rozwiązanie. Wracają prowadząc piłkę hula hopem.

Ma gruby brzuszek

i ogonek mały,

będzie pewnie z niego,

barszczyk doskonały.

(burak)

Zielony ma kubraczek, lecz nie jest żabką.

W każdym ogródku dostrzeżesz go łatwo.

Popatrz uważnie, gdy zerwiesz go,

to wygląda jak spłaszczone z kreską o.

(ogórek)

Co to za pękata pani?

Sukienki szeleszczą na niej.

Kto z sukienek ją rozbiera,

ten potokiem łzy wylewa.

(cebula)

Mały krasnoludku

wyrosłeś w ogródku,

jesteś smakołyczek,

choć szczypiesz w języczek.

(rzodkiewka)

Każdy z was odgadnie

łatwo tę zagadkę:

ma bielutki korzeń

i zieloną natkę.

(pietruszka)

3. Ptasie drzewo.

Uczniowie przenoszą jednocześnie trzy piłki: koszową, siatkową i ręczną do wyznaczonego miejsca, odkładają je i podchodzą do stolika, losują kartkę z nazwą ptaka, uzupełniają lukę w wyrazie, naklejają karteczkę na schemat drzewa. Biorą piłki i odnoszą na miejsce.

KR…K

KUK…ŁKA

JASK…ŁKA

WR…BEL

S…JKA

4. Ortograficzny ogród – puzzle, rozsypanka wyrazowa.

Uczniowie prowadzą piłkę kijem hokejowym do wyznaczonego miejsca, podchodzą do stolika, gdzie leżą karteczki. Ich zadaniem jest ułożenie nazwy kwiatka, wpisanie brakującej litery oraz przyklejenie puzzli w ortograficznym ogrodzie. Po wykonanym zadaniu wracają prowadząc piłkę kijem hokejowym.

ROZSYPANKA WYRAZOWA – ORTOGRAFICZNY OGRÓD

…on – kil

kro – k…s

t…- li- pan

…ia – cynt

r… – ża

Część końcowa

Podliczenie punktacji. Wybór najlepiej pracującej drużyny. Ocena pracy w zespole. Ocena atrakcyjności lekcji.

 

Ewelina Kujawa  – nauczyciel bibliotekarz

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz