Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 1 czerwca 2024 roku.
Temat: Zabawy matematyczne – utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 10.
Cele główne:
- Utrwalenie obliczeń na konkretach i w pamięci na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
- Rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych.
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- Dokonuje obliczeń na konkretach i w pamięci na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
- Rozwiązuje zadania z treścią stosując odpowiednie działania.
- Samodzielnie wpisuje odpowiednie cyfry i znaki do działania.
Metody:
- słowna
- poglądowa
- praktyczne działanie
Formy:
- indywidualna
- zbiorowa
- grupowa
Środki dydaktyczne:
10 kartonów z liczbami od 1 do 10 oraz z sylabami; 20 rolek po papierze; 4x liczby 10, 8, 6, 5, 4; paski z działaniami; 180 szt. pomponów; 18x zestawów z liczmanami; opaski z sylwetkami zwierząt: 1 dzik, 1 dzięcioł, 2 wilki, 2 lisy, 2 wiewiórki, 5 saren, 5 niedźwiedzi; 18x kart pracy z działaniami, 18x klejów i ołówków, 4x sylwety wiewiórki z działaniami; 4x kredki lub mazaki: żółty, zielony, czerwony i niebieski; tamburyno
Przebieg zajęć:
1. Przedstawienie tematu zajęć.
2. Zabawa na początek.
– Układanie i odczytywanie hasła.
– Uczniowie siedzą w kole i otrzymują kartoniki z liczbą i sylabą. Głośno wypowiadają jaką mają liczbę oraz sylabę: ,,Mam liczbę ,,jeden”, jestem pierwsza/szy i mam sylabę ,,Ma” itp. Następnie układają kartoniki na środku od najmniejszej do największej i odczytują hasło.
1 – Ma 2 – te 3 – ma 4 – ty 5 – ka 6 – jest 7 – cie 8 – ka 9 – wa 10 – !
3. Uczniowie podzieleni są na cztery zespoły.
– Każdy zespół otrzymuje 5 rolek po papierze, na których zapisany jest wynik działania: 10, 8, 6, 5, 4 oraz paski z działaniami: 2+8, 1+9, 10-0, 5+3, 10-2, 1+7, 6+0, 1+5, 10-4, 3+2, 10-5, 4+1, 2+2, 10-6, 4+0. Następnie uczniowie rozkładają paski do odpowiedniej rolki.
4. Dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem pomponów i liczmanów.
– Zadaniem ucznia jest ułożyć odpowiednią liczbę pomponów, a następnie wybrać liczman wskazujący wynik. Każdy będzie liczył samodzielnie.
1. Weź 6 pomponów i jeszcze 4. Policz. Ile masz razem? Podnieś odpowiedni liczman.
2. Weź 10 pomponów. Ma Ci teraz zostać 5. Ile trzeba zdjąć? Podnieś odpowiedni liczman.
3. Masz teraz 4 pompony. Ile trzeba dołożyć pomponów, aby było 10. Podnieś odpowiedni liczman.
4. Masz 2 pompony. Ile trzeba dołożyć pomponów, aby było 10. Podnieś odpowiedni liczman.
5. Weź 10 pomponów. Ma Ci teraz zostać 7. Ile trzeba odłożyć? Podnieś odpowiedni liczman.
5. Ile to jest? – zabawa ruchowa.
– Dzieci otrzymują opaski z sylwetami zwierząt: 1 dzik, 1 dzięcioł, 2 wilki, 2 lisy, 2 wiewiórki, 5 saren, 5 niedźwiedzi i poruszają się po sali w rytm tamburyna. Nauczyciel przestaje grać i mówi:
– Na polane przybiegły 2 wiewiórki i 5 saren. Ile jest zwierząt na polanie? Uczniowie łączą się w grupy i podają wynik. Odp. Na polanie jest … .
– Na polanie spotkały się 2 wilki, 2 wiewiórki i 5 saren. Ile zwierząt jest na polanie? Odp. Na polanie jest … .
– Na polanie spotkały się 2 lisy, 1 dzik, 2 wiewiórki i 5 niedźwiedzi. Ile jest zwierząt na polanie? Odp. Na polanie jest … .
– Na polanie jest 1 dzik, 2 lisy, 1 dzięcioł oraz 5 saren, ale postanowiły wszystkie sarenki pójść do lasu. Ile jest teraz zwierząt na polanie? Odp. Na polanie jest … .
– Na polanie jest 1 dzięcioł, 2 wilki, 5 niedźwiedzi, ale wilki postanowiły pójść do lasu. Ile jest teraz zwierząt? Odp. Na polanie jest … .
6. Praca przy stolikach.
– Uczniowie wklejają kartę pracy do zeszytu z matematyki i samodzielnie wykonują działania. Po wykonaniu pracy następuje sprawdzenie poprawności wykonania działań.
7=5+_ _+2=10
6+4=_ 2+3+5=_
3_3=6 10-8= _
6+_=10 10_5= _
7. Uczniowie podzielni są na 4 zespoły.
– Otrzymują na dużej kartce wiewiórkę, na których losowo są rozrzucone działania. Zadaniem uczniów jest odszukać i pokolorować wynik na odpowiedni kolor.
kolor żółty: 10
kolor zielony: 9
kolor niebieski: 8
kolor czerwony: 7
Działania: 6+4, 2+7, 6+2, 10-3, 10-1, 8+2, 3+4, 10-2.
– Zespół, który skończy wykonanie zadania siada w kręgu z pracą na dywanie.
8. Podsumowanie zajęć.
– Dzieci siedzą w kręgu i kończą zdanie: Dzisiaj najbardziej podobało mi się zadanie…
Autor: Izabela Wojtala – Czytelniczka Portalu