Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 10 – scenariusz zajęć z edukacji matematycznej dla klasy I

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 1 czerwca 2024 roku.

Temat: Zabawy matematyczne – utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 10.

Cele główne:

  • Utrwalenie obliczeń na konkretach i w pamięci na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
  • Rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych.
  • Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • Dokonuje obliczeń na konkretach i w pamięci na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
  • Rozwiązuje zadania z treścią stosując odpowiednie działania.
  • Samodzielnie wpisuje odpowiednie cyfry i znaki do działania.

Metody:

  • słowna
  • poglądowa
  • praktyczne działanie

Formy:

  • indywidualna
  • zbiorowa
  • grupowa

Środki dydaktyczne:

10 kartonów z liczbami od 1 do 10 oraz z sylabami; 20 rolek po papierze; 4x liczby 10, 8, 6, 5, 4; paski z działaniami; 180 szt. pomponów; 18x zestawów z liczmanami; opaski z sylwetkami zwierząt: 1 dzik, 1 dzięcioł, 2 wilki, 2 lisy, 2 wiewiórki, 5 saren, 5 niedźwiedzi; 18x kart pracy z działaniami, 18x klejów i ołówków, 4x sylwety wiewiórki z działaniami; 4x kredki lub mazaki: żółty, zielony, czerwony i niebieski; tamburyno

Przebieg zajęć:

1. Przedstawienie tematu zajęć.

2. Zabawa na początek.

– Układanie i odczytywanie hasła.
– Uczniowie siedzą w kole i otrzymują kartoniki z liczbą i sylabą. Głośno wypowiadają jaką mają liczbę oraz sylabę: ,,Mam liczbę ,,jeden”, jestem pierwsza/szy i mam sylabę ,,Ma” itp. Następnie układają kartoniki na środku od najmniejszej do największej i odczytują hasło.

1 – Ma   2 – te   3 – ma   4 – ty   5 – ka   6 – jest   7 – cie   8 – ka   9 – wa   10 – !

3. Uczniowie podzieleni są na cztery zespoły.

– Każdy zespół otrzymuje 5 rolek po papierze, na których zapisany jest wynik działania: 10, 8, 6, 5, 4 oraz paski z działaniami: 2+8, 1+9, 10-0, 5+3, 10-2, 1+7, 6+0, 1+5, 10-4, 3+2, 10-5, 4+1, 2+2, 10-6, 4+0. Następnie uczniowie rozkładają paski do odpowiedniej rolki.

4. Dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem pomponów i liczmanów.

Zadaniem ucznia jest ułożyć odpowiednią liczbę pomponów, a następnie wybrać liczman wskazujący wynik. Każdy będzie liczył samodzielnie.

1. Weź 6 pomponów i jeszcze 4. Policz. Ile masz razem? Podnieś odpowiedni liczman.

2. Weź 10 pomponów. Ma Ci teraz zostać 5. Ile trzeba zdjąć? Podnieś odpowiedni liczman.

3. Masz teraz 4 pompony. Ile trzeba dołożyć pomponów, aby było 10. Podnieś odpowiedni liczman.

4. Masz 2 pompony. Ile trzeba dołożyć pomponów, aby było 10. Podnieś odpowiedni liczman.

5. Weź 10 pomponów. Ma Ci teraz zostać 7. Ile trzeba odłożyć? Podnieś odpowiedni liczman.

5. Ile to jest? – zabawa ruchowa.

– Dzieci otrzymują opaski z sylwetami zwierząt: 1 dzik, 1 dzięcioł, 2 wilki, 2 lisy, 2 wiewiórki, 5 saren, 5 niedźwiedzi i poruszają się po sali w rytm tamburyna. Nauczyciel przestaje grać i mówi:

– Na polane przybiegły 2 wiewiórki i 5 saren. Ile jest zwierząt na polanie? Uczniowie łączą się w grupy i podają wynik. Odp. Na polanie jest … .

– Na polanie spotkały się 2 wilki, 2 wiewiórki i 5 saren. Ile zwierząt jest na polanie? Odp. Na polanie jest … .

– Na polanie spotkały się 2 lisy, 1 dzik, 2 wiewiórki i 5 niedźwiedzi. Ile jest zwierząt na polanie? Odp. Na polanie jest … .

– Na polanie jest 1 dzik, 2 lisy, 1 dzięcioł oraz 5 saren, ale postanowiły wszystkie sarenki pójść do lasu. Ile jest teraz zwierząt na polanie? Odp. Na polanie jest … .

– Na polanie jest 1 dzięcioł, 2 wilki, 5 niedźwiedzi, ale wilki postanowiły pójść do lasu. Ile jest teraz zwierząt? Odp. Na polanie jest … .

6. Praca przy stolikach.

Uczniowie wklejają kartę pracy do zeszytu z matematyki i samodzielnie wykonują działania. Po wykonaniu pracy następuje sprawdzenie poprawności wykonania działań.

7=5+_                             _+2=10

6+4=_                             2+3+5=_

3_3=6                             10-8= _

6+_=10                           10_5= _

7. Uczniowie podzielni są na 4 zespoły.

– Otrzymują na dużej kartce wiewiórkę, na których losowo są rozrzucone działania. Zadaniem uczniów jest odszukać i pokolorować wynik na odpowiedni kolor.

kolor żółty: 10

kolor zielony: 9

kolor niebieski: 8

kolor czerwony: 7

Działania: 6+4, 2+7, 6+2, 10-3, 10-1, 8+2, 3+4, 10-2.

– Zespół, który skończy wykonanie zadania siada w kręgu z pracą na dywanie.

8. Podsumowanie zajęć.

– Dzieci siedzą w kręgu i kończą zdanie: Dzisiaj najbardziej podobało mi się zadanie…


Autor: Izabela Wojtala – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz