Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 17 kwietnia 2023 roku.
Nauczyciel prowadzący: Marta Pawlukiewicz
Data: 04.04.2023 r.
Czas realizacji: 1 godzina
Temat: Zbliżają się Święta Wielkanocne – ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi i małą motorykę.
Cel ogólny:
- usprawnianie i wzmacnianie zaburzonych obszarów.
Cele szczegółowe:
- wzmacnianie koncentracji uwagi,
- usprawnianie małej motoryki (elementy Integracji Sensorycznej),
- wzmacnianie motywacji do pracy,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości i samooceny,
- budowanie pozytywnych więzi emocjonalnych z uczniem,
- wygaszanie negatywnych zachowań, wyciszanie negatywnych emocji.
Metody i formy pracy:
- oparta na praktycznym działaniu,
- rozmowa kierowana,
- praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- puzzle z motywem świątecznym,
- krótkie opowiadanie ,,Bajeczka wielkanocna” A. Galicy,
- mąka, sól, woda, miska.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie ucznia na zajęciach.
2. Krótka rozmowa na temat jego samopoczucia.
3. Ułożenie puzzli przez ucznia, określenie tematu i celu zajęć.
Uczeń po ułożeniu puzzli ma za zadanie wskazać zakres tematyczny zajęć. Może je spróbować ułożyć samodzielnie lub według wzoru.
4. Odczytanie opowiadania ,,Bajeczka wielkanocna” A. Galicy. Rozmowa związana z opowiadaniem.
Opowiadanie ,,Bajeczka wielkanocna” A. Galicy
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. – Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: – Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno. – Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dookoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. – Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. – Co to? Co to? – pytał Zajączek. – Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami.
Rozmowa na temat opowiadania:
· Co robiło słonko?
· Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
· Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
· Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
5. Krótka rozmowa na temat Świąt Wielkanocnych i zwyczajów związanych z tymi świętami.
6. Samodzielne zrobienie przez ucznia masy plastycznej – masy solnej. Wykonanie pracy/dekoracji świątecznej.
7. Podsumowanie:
Która część zajęć spodobała ci się najbardziej?
Opracowała: Marta Pawlukiewicz – Czytelniczka Portalu