Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 24 czerwca 2019 roku.
Konspekt zajęć rewalidacyjnych
Temat: Ćwiczenia usprawniające mowę i myślenie oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Wykorzystanie TIK.
Czas trwania: 60 minut
Cele ogólne:
- ćwiczenia doskonalące mowę i myślenie
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Cele operacyjne – uczennica potrafi:
- omówić treść ilustracji
- poprawnie nazwać rzeczy, zjawiska i czynności
- poprawnie czytać krótkie teksty
- formuować pojęcia nadrzędne wobec podrzędnych
- wyszukać w materiale literowym nowe wyrazy
- dobierać wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym
- rysować po śladzie bez odrywania ręki
- wskazać z pamięci położenie dwóch powiązanych obrazków (gra komputerowa memory)
Środki dydaktyczne:
tablica, mazaki, kredki, długopis, karty pracy (1), gra ruchowa typu „Twister”, komputer, gra komputerowa „memory”
Formy pracy:
indywidualna
Metody:
- aktywizująca (burza mózgów)
- elementy pedagogiki zabawy
- zadaniowa (karty pracy)
- TIK
Przebieg zajęć
I Faza wstępna
1. Powitanie, czynności organizacyjne, zapoznanie z przebiegiem zajęć.
II Faza realizacji
1. Losowanie historyjki obrazkowej i omówienie treści ilustracji.
2. Czytanie tekstu do ilustracji.
3. Dobieranie antonimów do przymiotników: mały, ciężki, głupi, niski, niesmaczny, zimny, słodki, ładny, cichy, ciekawy oraz do rzeczowników: góra, piekło, nienawiść, choroba, radość, zima (karta pracy 1).
4. Formułowanie pojęć nadrzędnych wobec podrzędnych: kanapa, biurko, łóżko, szafa to … meble (karta pracy 1).
5. Tworzenie jak największej liczby wyrazów z podanych liter (karta pracy 1) – zamiast karty pracy zadanie można wykonać na tablicy lub na dużym arkuszu papieru.
6. Ćwiczenia ruchowe – gra typu „Twister”.
III Faza końcowa
1. Podsumowanie zajęć, pochwały słowne oraz gra edukacyjna na komputerze (memory) w nagrodę za zaangażowanie w pracę na lekcji.
Załączniki:
Karta Pracy 1
1. Do podanych rzeczowników dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwnym:
góra –
piekło –
nienawiść –
choroba –
radość –
zima-
2. Przeczytaj podane wyrazy i utwórz ogólną nazwę (pojęcie nadrzędne) dla wymienionych rzeczy:
kanapa, biurko, stolik, szafa to …
czapka, szalik, skarpety, koszulka to …
kolczyki, pierścionki, łańcuszki to …
pralka, suszarka, zmywarka, piekarnik to …
ołówek, piórnik, farby, kredki, linijka to …
róża, irys, stokrotka to …
lipa, dąb, klon to …
trawa, agrest, świerk, buk to …
koń, pies, dżdżownica, orzeł, wilk to …
3. Utwórz jak najwięcej wyrazów z podanych liter, zawartych w wyrazie „cudzysłów”:
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..
Autor: Barbara Frankiewicz – Czytelniczka Portalu