Indywidualny program dogoterapii dla dziecka ze spektrum autyzmu

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 kwietnia 2017 roku.

Dogoterapia to metoda wspomagająca proces rehabilitacji i terapii z udziałem odpowiednio wyszkolonych psów w celu pomocy osobom niepełnosprawnym i nieprzystosowanym społecznie. Udział psa – terapeuty służy wzmocnieniu rehabilitacji, wszechstronnie oddziałując na psychikę, odczucia i zdrowie dziecka.

Zajęcia z psami pozwalają dzieciom lepiej się rozwijać, znaleźć przyjaciela w psie i łatwiej nawiązać kontakty z rówieśnikami. Obecność psa – terapeuty podczas zajęć jest bardzo pomocna, chociażby dlatego, że pies zawsze akceptuje i pies nigdy niczego nie zabrania, pod warunkiem, że jest odpowiednio przeszkolony pod kątem pracy z osobami niepełnosprawnymi.

Celem dogoterapii jest poprawa zdrowia, kondycji fizycznej, psychicznej i emocjonalnej. Rozumiana jako terapia, czy jej wspomaganie – dogoterapia wspiera działania lekarzy, terapeutów i rehabilitantów dążące do poprawy stanu zdrowia w przypadku konkretnych schorzeń. Pomaga ćwiczyć i rozwijać umiejętności potrzebne do przywrócenia sprawności, rozwija spostrzegawczość, kształtuje umiejętności, zwiększa skupienie uwagi, uczy samodzielności. Czynnik emocjonalny, który towarzyszy takim zajęciom jest niezwykle istotnym elementem dogoterapii i to on właśnie w dużej mierze decyduje o skuteczności działań, jak i o popularności tej metody.

Poniższy program dogoterapii przeznaczony jest dla dziecka ze spektrum autyzmu w wieku 5 lat.

 

Indywidualny program dogoterapii

Imię i nazwisko dziecka:

Data urodzenia:

Opracowała: mgr Justyna Kapkowska

 

SFERA AKTYWNOŚCI

FUNKCJE POZNAWCZE

Cel ogólny
  • Doskonalenie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo- ruchowej
Proponowane ćwiczenia

– obserwacja zachowania psa i reagowanie zgodnie z jego potrzebami

– obserwacja i naśladowanie czynności wykonywanych przez psa

– dobieranie par takich samych obrazków

– układanie psich zabawek, smakołyków według podanego wzoru

– wskazywanie zwierząt na obrazkach na podstawie słyszanej nazwy

– wyszukiwanie i dopasowywanie obrazka zwierzęcia do jego cienia

– rozpoznawanie kolorów

– odnajdywanie brakującego elementu

– wypełnianie dużych wzorów kolorem

– łączenie kropek linią, tak aby powstały proste obrazki

– napełnianie pudełka smakołykami

– wkładanie karmy do pudełka z małym otworem

– wkładanie smakołyków o różnej wielkości do otworów w pudełku odpowiedniej wielkości

– nawlekanie smakołyków na sznurek

Cel ogólny
  • Ćwiczenia koncentracji uwagi
Proponowane ćwiczenia

– wydłużanie stopniowo czasu wysiłku   umysłowego

– przypominanie o zwróceniu uwagi i   koncentrowaniu się na danej czynności

– wykorzystanie zabaw wymagających   skupienia uwagi np. budowle wg wzoru

– odnajdywanie ukrytych przedmiotów

Cel ogólny
  • Usprawnianie percepcji słuchowej
Proponowane ćwiczenia

– spacerowanie z psem w rytm słyszanej muzyki

– rozpoznawanie po charakterystycznych dźwiękach psich akcesoriów i jego zabawek

– słuchanie historyjek, bajek, opowiadań

– wysłuchiwanie odgłosów oddychającego, śpiącego psa

– wysłuchiwanie bicia serca psa

– rozpoznawanie i dobieranie obrazka do słyszanego odgłosu zwierzęcia

Cel ogólny
  • Orientacja przestrzenna
Proponowane ćwiczenia

– wskazywanie przez dziecko części ciała na sobie i na psie

– zabawy przed lustrem- oglądanie własnej sylwetki i sylwetki psa

– wskazywanie części ciała psa i analogicznych części swojego ciała,

– odkrywanie różnic między ciałem psa a ciałem dziecka

– zjadanie smakołyków przez psa z różnych części ciała dziecka

– odrysowywanie na dużym arkuszu papieru konturów ciała dziecka i psa- omawianie ich, ozdabianie

– określanie przez dziecko gdzie jest pies

– dostarczanie pozytywnych doświadczeń płynących z ciała- masaże, zabawy paluszkowe

 

SFERA AKTYWNOŚCI

KOMUNIKOWANIE SIĘ

Cel ogólny
  • Ćwiczenia oddechowe
Proponowane ćwiczenia

– naśladowanie dyszenia psa

– dmuchanie na sierść psa

– dmuchanie na różne lekkie psie zabawki

– dmuchanie na wodę w misce psa

– dmuchanie przez słomkę na kuleczki psiej karmy

– dmuchanie na sierść psa przy wykonywaniu czynności pielęgnacyjnych

– dmuchanie w gwizdek jako sygnał zabawy z psem

Cel ogólny
  • Rozwój mowy i myślenia
Proponowane ćwiczenia

Ćwiczenia wzbogacające słownik dziecka:

– układanie przedmiotów na półkach, wkładanie ich do pudełka

– zbieranie zabawek psa (np. podaj mi piłkę)

– wyszukiwanie przedmiotów znajdujących się w pobliżu psa

– segregowanie przedmiotów

– chowanie i szukanie wybranych przedmiotów należących do psa

Rozwijanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem:

– próby łączenia obrazków w logiczną całość

– dostrzeganie przeciwieństw

– słuchanie opowiadań, bajek

– historyjki słowno- obrazkowe

SFERA AKTYWNOŚCI

SPRAWNOŚĆ RUCHOWA

Cel ogólny
  • Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe motoryki dużej (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów)
Proponowane ćwiczenia

– naśladowanie sposobu poruszania się psa (chodzenia, leżenie, siadanie, czołganie się, służenie)

– stanie przy zwierzęciu

– wspólne wstawanie

– siadanie przy psie

– chodzenie dookoła psa

– prowadzenie psa na smyczy po dowolnym torze

– chodzenie z omijaniem przeszkód, po wyznaczonym torze za psem, z psem prowadzonym na smyczy

– przechodzenie pod psem, nad psem

– czołganie się

– turlanie się

– przechodzenie przez tunel, obręcze

– odszukiwanie przez psa, ukrytego dziecka

– rzucanie piłki w dowolne miejsce, do celu

– rzucanie piłki do psa

– przechodzenie psa przez obręcz trzymaną przez dziecko

– wyszukiwanie przez psa smakołyków ukrytych przez dziecko

Cel ogólny
  • Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe motoryki małej (koordynacja ruchów rąk, koordynacja wzrokowo- ruchowa, manipulacja)
Proponowane ćwiczenia

– dotykanie psa- dłonią, jednym palcem, kolejnymi palcami, wskazanym palcem,

– głaskanie sierści psa

– chwytanie palcami sierści psa

– chwytanie karmy palcami, kładzenie jej na dłoni i karmienie psa z otwartej dłoni

– otwieranie, zamykanie, wyjmowanie karmy dla psa z pudełek, z torebek o różnej wielkości

– wypełnianie, zamalowywanie dłonią konturów psa

– rzucanie psu zabawek do umówionego pojemnika

– ugniatanie papierowych kul, rzucanie nimi, przynoszenie ich przez psa

– pociąganie za sznurek z przywiązanym na końcu smakołykiem dla psa

– zapinanie smyczy

SFERA AKTYWNOŚCI

SAMOOBSŁUGA

Cel ogólny
  • Ćwiczenia rozwijające samodzielność
Proponowane ćwiczenia

– karmienie psa za pomocą łyżki, widelca

– szykowanie „eleganckiego” posiłku dla psa na tacy

– wycieranie psu pyska ręcznikiem

– nalewanie psu wody do miski

– wyczesywanie psa

– sprzątanie psich zabawek

– zamiatanie rozsypanej karmy

– ćwiczenia samodzielnego ubierania się- ćwiczenia na psie (wiązanie apaszki, wciąganie skarpetek, wiązanie kokardek)

– dobieranie elementów garderoby do poszczególnych części ciała.

 

Pobierz program

Indywidualny program dogoterapii

 

Autor: Justyna Kapkowska

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz