Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 kwietnia 2017 roku.
Dogoterapia to metoda wspomagająca proces rehabilitacji i terapii z udziałem odpowiednio wyszkolonych psów w celu pomocy osobom niepełnosprawnym i nieprzystosowanym społecznie. Udział psa – terapeuty służy wzmocnieniu rehabilitacji, wszechstronnie oddziałując na psychikę, odczucia i zdrowie dziecka.
Zajęcia z psami pozwalają dzieciom lepiej się rozwijać, znaleźć przyjaciela w psie i łatwiej nawiązać kontakty z rówieśnikami. Obecność psa – terapeuty podczas zajęć jest bardzo pomocna, chociażby dlatego, że pies zawsze akceptuje i pies nigdy niczego nie zabrania, pod warunkiem, że jest odpowiednio przeszkolony pod kątem pracy z osobami niepełnosprawnymi.
Celem dogoterapii jest poprawa zdrowia, kondycji fizycznej, psychicznej i emocjonalnej. Rozumiana jako terapia, czy jej wspomaganie – dogoterapia wspiera działania lekarzy, terapeutów i rehabilitantów dążące do poprawy stanu zdrowia w przypadku konkretnych schorzeń. Pomaga ćwiczyć i rozwijać umiejętności potrzebne do przywrócenia sprawności, rozwija spostrzegawczość, kształtuje umiejętności, zwiększa skupienie uwagi, uczy samodzielności. Czynnik emocjonalny, który towarzyszy takim zajęciom jest niezwykle istotnym elementem dogoterapii i to on właśnie w dużej mierze decyduje o skuteczności działań, jak i o popularności tej metody.
Poniższy program dogoterapii przeznaczony jest dla dziecka ze spektrum autyzmu w wieku 5 lat.
Indywidualny program dogoterapii
Imię i nazwisko dziecka:
Data urodzenia:
Opracowała: mgr Justyna Kapkowska
SFERA AKTYWNOŚCI
FUNKCJE POZNAWCZE
Cel ogólny
- Doskonalenie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo- ruchowej
Proponowane ćwiczenia
– obserwacja zachowania psa i reagowanie zgodnie z jego potrzebami
– obserwacja i naśladowanie czynności wykonywanych przez psa
– dobieranie par takich samych obrazków
– układanie psich zabawek, smakołyków według podanego wzoru
– wskazywanie zwierząt na obrazkach na podstawie słyszanej nazwy
– wyszukiwanie i dopasowywanie obrazka zwierzęcia do jego cienia
– rozpoznawanie kolorów
– odnajdywanie brakującego elementu
– wypełnianie dużych wzorów kolorem
– łączenie kropek linią, tak aby powstały proste obrazki
– napełnianie pudełka smakołykami
– wkładanie karmy do pudełka z małym otworem
– wkładanie smakołyków o różnej wielkości do otworów w pudełku odpowiedniej wielkości
– nawlekanie smakołyków na sznurek
Cel ogólny
- Ćwiczenia koncentracji uwagi
Proponowane ćwiczenia
– wydłużanie stopniowo czasu wysiłku umysłowego
– przypominanie o zwróceniu uwagi i koncentrowaniu się na danej czynności
– wykorzystanie zabaw wymagających skupienia uwagi np. budowle wg wzoru
– odnajdywanie ukrytych przedmiotów
Cel ogólny
- Usprawnianie percepcji słuchowej
Proponowane ćwiczenia
– spacerowanie z psem w rytm słyszanej muzyki
– rozpoznawanie po charakterystycznych dźwiękach psich akcesoriów i jego zabawek
– słuchanie historyjek, bajek, opowiadań
– wysłuchiwanie odgłosów oddychającego, śpiącego psa
– wysłuchiwanie bicia serca psa
– rozpoznawanie i dobieranie obrazka do słyszanego odgłosu zwierzęcia
Cel ogólny
- Orientacja przestrzenna
Proponowane ćwiczenia
– wskazywanie przez dziecko części ciała na sobie i na psie
– zabawy przed lustrem- oglądanie własnej sylwetki i sylwetki psa
– wskazywanie części ciała psa i analogicznych części swojego ciała,
– odkrywanie różnic między ciałem psa a ciałem dziecka
– zjadanie smakołyków przez psa z różnych części ciała dziecka
– odrysowywanie na dużym arkuszu papieru konturów ciała dziecka i psa- omawianie ich, ozdabianie
– określanie przez dziecko gdzie jest pies
– dostarczanie pozytywnych doświadczeń płynących z ciała- masaże, zabawy paluszkowe
SFERA AKTYWNOŚCI
KOMUNIKOWANIE SIĘ
Cel ogólny
- Ćwiczenia oddechowe
Proponowane ćwiczenia
– naśladowanie dyszenia psa
– dmuchanie na sierść psa
– dmuchanie na różne lekkie psie zabawki
– dmuchanie na wodę w misce psa
– dmuchanie przez słomkę na kuleczki psiej karmy
– dmuchanie na sierść psa przy wykonywaniu czynności pielęgnacyjnych
– dmuchanie w gwizdek jako sygnał zabawy z psem
Cel ogólny
- Rozwój mowy i myślenia
Proponowane ćwiczenia
Ćwiczenia wzbogacające słownik dziecka:
– układanie przedmiotów na półkach, wkładanie ich do pudełka
– zbieranie zabawek psa (np. podaj mi piłkę)
– wyszukiwanie przedmiotów znajdujących się w pobliżu psa
– segregowanie przedmiotów
– chowanie i szukanie wybranych przedmiotów należących do psa
Rozwijanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem:
– próby łączenia obrazków w logiczną całość
– dostrzeganie przeciwieństw
– słuchanie opowiadań, bajek
– historyjki słowno- obrazkowe
SFERA AKTYWNOŚCI
SPRAWNOŚĆ RUCHOWA
Cel ogólny
- Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe motoryki dużej (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów)
Proponowane ćwiczenia
– naśladowanie sposobu poruszania się psa (chodzenia, leżenie, siadanie, czołganie się, służenie)
– stanie przy zwierzęciu
– wspólne wstawanie
– siadanie przy psie
– chodzenie dookoła psa
– prowadzenie psa na smyczy po dowolnym torze
– chodzenie z omijaniem przeszkód, po wyznaczonym torze za psem, z psem prowadzonym na smyczy
– przechodzenie pod psem, nad psem
– czołganie się
– turlanie się
– przechodzenie przez tunel, obręcze
– odszukiwanie przez psa, ukrytego dziecka
– rzucanie piłki w dowolne miejsce, do celu
– rzucanie piłki do psa
– przechodzenie psa przez obręcz trzymaną przez dziecko
– wyszukiwanie przez psa smakołyków ukrytych przez dziecko
Cel ogólny
- Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe motoryki małej (koordynacja ruchów rąk, koordynacja wzrokowo- ruchowa, manipulacja)
Proponowane ćwiczenia
– dotykanie psa- dłonią, jednym palcem, kolejnymi palcami, wskazanym palcem,
– głaskanie sierści psa
– chwytanie palcami sierści psa
– chwytanie karmy palcami, kładzenie jej na dłoni i karmienie psa z otwartej dłoni
– otwieranie, zamykanie, wyjmowanie karmy dla psa z pudełek, z torebek o różnej wielkości
– wypełnianie, zamalowywanie dłonią konturów psa
– rzucanie psu zabawek do umówionego pojemnika
– ugniatanie papierowych kul, rzucanie nimi, przynoszenie ich przez psa
– pociąganie za sznurek z przywiązanym na końcu smakołykiem dla psa
– zapinanie smyczy
SFERA AKTYWNOŚCI
SAMOOBSŁUGA
Cel ogólny
- Ćwiczenia rozwijające samodzielność
Proponowane ćwiczenia
– karmienie psa za pomocą łyżki, widelca
– szykowanie „eleganckiego” posiłku dla psa na tacy
– wycieranie psu pyska ręcznikiem
– nalewanie psu wody do miski
– wyczesywanie psa
– sprzątanie psich zabawek
– zamiatanie rozsypanej karmy
– ćwiczenia samodzielnego ubierania się- ćwiczenia na psie (wiązanie apaszki, wciąganie skarpetek, wiązanie kokardek)
– dobieranie elementów garderoby do poszczególnych części ciała.
Pobierz program
Indywidualny program dogoterapii
Autor: Justyna Kapkowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli