Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 6 stycznia 2016 roku.
Zestaw ćwiczeń rozwijających sprawność manualną
Motoryka mała to ogólnie mówiąc sprawność ruchowa dłoni i palców. O jej rozwój należy dbać od wczesnego dzieciństwa, przygotowując rękę do nauki pisania w okresie wczesnoszkolnym. Motoryka nie jest wrodzona, musimy ją nieustannie rozwijać poprzez ruchy swobodne oraz działania celowe.
Należy pamiętać, że rozwój motoryki małej jest ściśle połączony z rozwojem motoryki dużej, czyli ogólnej sprawności ruchowej człowieka. Powinniśmy najpierw dbać o stymulowanie wszechstronnej aktywności ruchowej, by dziecko mogło potem wykonywać złożone ruchy motoryki małej, niezbędne przy umiejętnościach samoobsługowych, rysowaniu, pisaniu.
Jak rozwijać motorykę małą?
Oto propozycje ćwiczeń i zabaw rozwijających sprawność manualną:
– swobodne bazgranie na dużym arkuszu papieru kredkami, mazakami, pastelami, farbami
– kreślenie w powietrzu wzorów, np. okręgów, spirali naprzemiennie prawą i lewą ręką lub obiema równocześnie
– chwytanie przedmiotów całą dłonią, drobnych przedmiotów palcami i manipulowanie nimi
– otwieranie i zamykanie pudełek, wkładanie i wyjmowanie z nich przedmiotów
– przesypywanie materiałów sypkich, przelewanie płynów
– dotykanie przedmiotów o różnej fakturze – zabawy dotykowe
– zamalowywanie farbami dużych powierzchni
– nawlekanie drobnych przedmiotów na nitkę – koralików, makaronu
– budowanie z klocków – zabawy konstrukcyjne
– zabawy paluszkowe, np. „Idzie kominiarz po drabinie”
– cięcie nożyczkami różnego rodzaju papieru po linii prostej, wycinanie obrazków, prostych kształtów, pasków
– nakłuwanie igłą konturów obrazka
– wypełnianie konturów kolorem (kredką, farbką, plasteliną)
– wydzieranie z papieru prostych kształtów
– wydzieranki z gazet, czasopism, kolorowego papieru na określony temat
– uderzanie palcami o blat stołu (deszcz o różnym nasileniu, gra na pianinie)
– przewlekanie sznurówek, włóczki przez otwory
– obrysowywanie przedmiotów i szablonów
– dorysowywanie brakujących części na obrazkach
– zbieranie drobnych przedmiotów do pudełka (monet, guzików, ziarenek, patyczków, zapałek)
– modelowanie z mas plastycznych, lepienie z plasteliny, ciastoliny
– ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi
– stemplowanie pieczątkami, kawałkami warzyw
– malowanie pęczkiem waty
– przekalkowywanie wzoru
– rysowanie szlaczków, wzorów literopodobnych
– rysowanie i pisanie po śladzie
– kreślenie wzorów na tacce z materiałem sypkim palcem, patykiem, piórkiem
– układanie przedmiotów, ludzi, zwierząt, szlaczków z mozaiki geometrycznej
– układanie z patyczków płotków, domków, drabin
– budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg)
– szycie prostym ściegiem, przyszywanie guzików
– tworzenie prac plastycznych z wykorzystaniem liści, ziarenek, pestek itd.
– gry w pchełki, bierki.
Przydatne w rozwijaniu sprawności grafomotorycznej mogą okazać się sprawdzone pozycje książkowe: