Jak rozwijać motorykę małą?

Opublikowano: 6 stycznia 2016 roku

Zestaw ćwiczeń rozwijających sprawność manualną

malowanieMotoryka mała to ogólnie mówiąc sprawność ruchowa dłoni i palców. O jej rozwój należy dbać od wczesnego dzieciństwa, przygotowując rękę do nauki pisania w okresie wczesnoszkolnym. Motoryka nie jest wrodzona, musimy ją nieustannie rozwijać poprzez ruchy swobodne oraz działania celowe.

Należy pamiętać, że rozwój motoryki małej jest ściśle połączony z rozwojem motoryki dużej, czyli ogólnej sprawności ruchowej człowieka. Powinniśmy najpierw dbać o stymulowanie wszechstronnej aktywności ruchowej, by dziecko mogło potem wykonywać złożone ruchy motoryki małej, niezbędne przy umiejętnościach samoobsługowych, rysowaniu, pisaniu.

Propozycje ćwiczeń i zabaw rozwijających sprawność manualną:

zabawy w piasku– swobodne bazgranie na dużym arkuszu papieru kredkami, mazakami, pastelami, farbami

– kreślenie w powietrzu wzorów, np. okręgów, spirali naprzemiennie prawą i lewą ręką lub obiema równocześnie

– chwytanie przedmiotów całą dłonią, drobnych przedmiotów palcami i manipulowanie nimi

– otwieranie i zamykanie pudełek, wkładanie i wyjmowanie z nich przedmiotów

– przesypywanie materiałów sypkich, przelewanie płynów

– dotykanie przedmiotów o różnej fakturze – zabawy dotykowe

– zamalowywanie farbami dużych powierzchni

– nawlekanie drobnych przedmiotów na nitkę – koralików, makaronu

– budowanie z klocków – zabawy konstrukcyjne

– zabawy paluszkowe, np. „Idzie kominiarz po drabinie”

– cięcie nożyczkami różnego rodzaju papieru po linii prostej, wycinanie obrazków, prostych kształtów, pasków

– nakłuwanie igłą konturów obrazka

– wypełnianie konturów kolorem (kredką, farbką, plasteliną)

– wydzieranie z papieru prostych kształtów

– wydzieranki z gazet, czasopism, kolorowego papieru na określony temat

– uderzanie palcami o blat stołu (deszcz o różnym nasileniu, gra na pianinie)

– przewlekanie sznurówek, włóczki przez otwory

– obrysowywanie przedmiotów i szablonów

– dorysowywanie brakujących części na obrazkach

– zbieranie drobnych przedmiotów do pudełka (monet, guzików, ziarenek, patyczków, zapałek)

– modelowanie z mas plastycznych, lepienie z plasteliny,  ciastoliny

– ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi

– stemplowanie pieczątkami, kawałkami warzyw

– malowanie pęczkiem waty

– przekalkowywanie wzoru

– rysowanie szlaczków, wzorów literopodobnych

– rysowanie i pisanie po śladzie

– kreślenie wzorów na tacce z materiałem sypkim palcem, patykiem, piórkiem

– układanie przedmiotów, ludzi, zwierząt, szlaczków z mozaiki geometrycznej

– układanie z patyczków płotków, domków, drabin

– budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg)

– szycie prostym ściegiem, przyszywanie guzików

– tworzenie prac plastycznych z wykorzystaniem liści, ziarenek, pestek itd.

– gry w pchełki, bierki.

 

Przydatne w rozwijaniu sprawności grafomotorycznej mogą okazać się sprawdzone pozycje książkowe:

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz