Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 15 lipca 2024 roku.
Gdyby ktoś pokusił się o stworzenie rankingu najbardziej uniwersalnych pomocy dydaktycznych, spinacze do bielizny z pewnością zostałyby w nim wysoko uplasowane. Choć wyobraźnia osób pracujących z dziećmi zdaje się nie mieć granic, dorzucamy garść kolejnych inspiracji na ich zastosowanie podczas zajęć pracy z dzieckiem.
- Ćwiczenia kształtujące chwyt narzędzia kreślarskiego
Klamerki wydają się być stworzone do ćwiczeń małej motoryki – rozwijają sprawność palców, wymuszają ich prawidłowe ułożenie do pracy z narzędziem kreślarskim, wzmacniają mięśnie dłoni. Z pomocą klamerek możemy:
– zbierać rozsypane pompony,
– wyszukiwać obrazki, papierowe postaci ukryte w pojemniku z sypkim materiałem, np. ziarnem,
– wyławiać przedmioty z pojemnika z wodą,
– urządzić zabawę w wieszanie ubrań – zabawkowych lub wyciętych z papieru – możemy ją połączyć z ćwiczeniem pamięci słuchowej, prosząc dziecko o zawieszenie ubranek w określonej kolejności.
Rozwijanie sprawności z zakresu małej motoryki to oczywiste, choć nie jedyne, zastosowanie klamerek – możemy je wykorzystać również do:
- ćwiczeń ruchów naprzemiennych:
– przypinamy klamerki do ubrania dziecka po obu stronach ciała, dziecko ściąga je przekraczając linię środka (lewą ręką po prawej stronie ciała i odwrotnie),
– w sali zajęć przygotowujemy plątaninkę, zawieszając sznurek na różnej wysokości – przypinamy klamerkę prawą ręką z lewej strony sznurka i odwrotnie,
– przypinamy lub ściągamy klamerki po obu stronach podwieszanej platformy do ćwiczeń integracji sensorycznej, również z przekroczeniem linii środka;
- ćwiczeń orientacji w schemacie ciała i przestrzeni:
– prosimy dziecko o zamknięcie oczu i delikatnie przypinamy klamerkę do ubrania na określonej części ciała, dziecko rozpoznaje, gdzie znajduje się klamerka,
– dziecko przypina klamerki do wskazanej części ciała pluszowego misia,
– przygotowujemy w sali plątaninkę ze sznurka, przypinamy klamerkami obrazki w różnych miejscach, zadaniem dziecka jest wyszukanie wskazanych obrazków, np. przynieś obrazek, który wisi wyżej/niżej/po lewej/po prawej od obrazka np. z piłką;
- ćwiczeń rozwijających procesy poznawcze i kompetencje matematyczne:
– klasyczne ćwiczenia kategoryzowania – dzielimy klamerki ze względu na kolory, na duże i małe, plastikowe i drewniane,
– kontynuujemy sekwencje, przypinając do sznurka spinacze w określonej kolejności, np. czerwony, żółty, zielony lub mały, mały, duży,
– przypinamy odpowiednią ilość klamerek do papierowego talerzyka lub kubeczka oznaczonego cyfrą lub kropkami;
- ćwiczeń słuchowych:
– przypinamy do sznurka tyle klamerek, ile dźwięków usłyszymy,
– przypinamy tyle klamerek, ile sylab jest w danym wyrazie lub wyrazów w zdaniu;
- zabaw konstrukcyjnych – ze spinaczy możemy próbować tworzyć konstrukcje jak z klocków, możemy posłużyć się przygotowanymi wzorami, np. figur geometrycznych lub liter;
- stemplowania – do klamerki przyczepiamy pompon, kulkę z papieru lub folii aluminiowej i malujemy farbami tak przygotowanym „pędzlem”;
- zabaw z nutą jesienną:
– matematyczne jeże: przygotowujemy szablon jeża (można go zalaminować, dzięki czemu będzie służył jako szablon wielokrotnego użytku), pisakiem suchościeralnym piszemy na nim cyfrę, przyczepiamy odpowiednią ilość kolców ze spinaczy;
– podaj liść: przekazujemy z pomocą klamerki wysuszony lub papierowy liść uważając, żeby go nie zgubić (można go zastąpić dowolnym wyciętym szablonem).
Bibliografia:
- M. Korendo, J. Cieszyńska, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007
- M. Onochin-Mączka, Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu. Percepcja słuchowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2017
- https://www.nebule.pl/zabawy-dla-dzieci-z-klamerkami/, dostęp z dnia 13.07.2024 r.
Zabawy z klamerkami opracowała: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli