Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 maja 2021 roku.
„Dary jesieni” – konspekt zajęć rewalidacji indywidualnej z uczennicą klasy V z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym
Temat: „Dary jesieni” – ćwiczenia i zabawy usprawniające motorykę małą z uwzględnieniem koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Diagnoza:
xxx
Wymiar czasowy:
- 60 minut
Forma zajęć:
- indywidualna
Metody pracy:
- elementy Metody Marianny i Christophera Knillów
- słowno-objaśniająca
- pokazu
- praktycznego działania
- stopniowania trudności
- muzykoterapia
- ćwiczenia relaksujące
Cele ogólne:
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie motoryki małej
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- wzmacnianie wiary we własne siły i rozwijanie motywacji do pracy
Cele szczegółowe – uczennica:
- rozumie i wykonuje polecenia prowadzącego
- współdziała podczas wykonywania ćwiczeń
- dłużej koncentruje się na wykonywanych działaniach
- wymienia pory roku
- rozpoznaje i nazywa dary jesieni przyniesione z parku
- zna i nazywa jesienne kolory
- maluje farbami przy pomocy pędzelka
- z pomocą wycina po narysowanej linii
- segreguje dary jesieni
- wrzuca kasztany do wąskiego otworu butelki
- używa lewej ręki podczas wykonywania ćwiczeń
- podnosi poczucie własnej wartości
Środki dydaktyczne:
- specjalny stolik dostosowany do dziecka
- laptop i smartfon z dostępem do Internetu
- gazetka ścienna o tematyce jesiennej
- drewniany kalendarz edukacyjny
- bibuła karbowana: żółta, pomarańczowa, brązowa
- karton z narysowanym konturem drzewa
- farby plakatowe
- papier kolorowy
- nożyczki
- klej w sztyfcie
- plastikowe pojemniki: miski, pudełka, koszyki, butelki
- naturalne okazy:
- zebrane w parku: kasztany, żołędzie, orzechy, kolorowe liście
- jesienne owoce: jabłka, gruszki, śliwki, winogrona
- jesienne warzywa: marchew, buraki, ziemniaki, papryka
- karty przedstawiające jesienne owoce, warzywa i grzyby
- piosenki dla dzieci o tematyce jesiennej:
- „Kolorowe listki”
- „Malowała jesień”
- „Idzie jesień”
- „Kap, kap”
- „Kolorowa jesień”
- bańki mydlane
- woda
Przebieg zajęć:
I. Część: mobilizująco-organizacyjna
- Powitanie uczennicy, stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery.
- Wspólne ustalenie pory roku, miesiąca, dnia tygodnia i pogody z wykorzystaniem drewnianego kalendarza edukacyjnego.
- Rozmowa nawiązująca do aktualnej pory roku oraz wcześniejszej wizyty w parku.
- Ćwiczenia z komentarzem wprowadzającym do tematu z wykorzystaniem elementów programu specjalnego Marianny i Christophera Knillów: „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja”:
- machanie rękoma – odlatujące ptaki
- pocieranie dłoni – szumiące liście
- otwieranie i zamykanie dłoni – zbieranie kasztanów i wrzucanie do pudełka
- klaskanie – padający deszcz.
- „Leniwa ósemka” Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona – wirowanie liści na wietrze (improwizacja ruchowa). Podążanie wzrokiem za liśćmi poruszanymi przez nauczyciela, a następnie samodzielne kreślenie ręką dużej ósemki w powietrzu z jednoczesnym wodzeniem wzrokiem za trzymanym liściem.
- Słuchanie piosenki „Kolorowe listki”. Określanie przez nauczyciela ruchów listków na podstawie piosenki: szumienie, wirowanie, skakanie, spadanie, tańczenie. Wykorzystanie przyniesionych liści i kolorowej bibuły.
II. Część: intensywna praca rewalidacyjna
- Praca plastyczna:
- Malowanie przyniesionych liści farbami plakatowymi w kolorach jesieni oraz odbijanie pomalowanych liści na kartonie z narysowanym przez nauczyciela konturem drzewa (Podczas kolorowania liści, w tle słychać piosenkę „Malowała jesień”).
- Rysowanie i wycinanie kasztanów z kolorowego papieru oraz naklejanie wśród odbitych na kartonie liści.
- Omówienie wykonanej pracy plastycznej, pochwała za wkład i włożoną pracę. Nagrodzenie pieczątką z uśmiechem i wyeksponowanie na tablicy ściennej.
- Zabawy manipulacyjne z materiałami naturalnymi:
- Nazywanie przyniesionych z parku darów jesieni umieszczonych w oddzielnych pojemnikach (kasztany, żołędzie, orzechy), a następnie przesypanie ich do jednej miski i długie mieszanie.
- Segregowanie wymieszanych okazów naturalnych. Wyszukiwanie dłonią w misce kasztanów i przekładanie do innego pojemnika.
- Przeliczanie wyjętych z miski kasztanów.
- Wrzucanie kasztanów do wąskiego otworu plastikowej butelki.
- Potrząsanie butelką z kasztanami i wsłuchiwanie się w wydobywany odgłos.
- Zwracanie szczególnej uwagi na udział lewej ręki w zabawach manipulacyjnych.
- Słuchanie piosenki „Idzie jesień” z pokazywaniem, mającym na celu przypomnienie i utrwalenie nazw i wyglądu darów jesieni przyniesionych z parku oraz wybranych jesiennych owoców, warzyw i grzybów.
- Puszczanie baniek mydlanych (dmuchanie, łapanie) przy piosence dla dzieci „Kap, kap” – naśladowanie jesiennej pogody (wiatr, deszcz).
- Zabawa dłońmi w misce wypełnionej wodą – poznawanie doznań termicznych, chwytanie i wyciąganie wrzuconych kasztanów. Samodzielne wycieranie rąk ręcznikiem.
III. Część: relaksacyjno-podsumowująca
- Uporządkowanie miejsca pracy.
- Pochwała dziecka za pracę na zajęciach.
- Nagrodzenie piosenką podsumowującą temat „Kolorowa jesień” oraz wybranym przez siebie jesiennym owocem.
Uwagi o realizacji
Konspekt może być zmodyfikowany w czasie zajęć, ze względu na samopoczucie i możliwości psychofizyczne dziecka w danym dniu.
………………………………………..
prowadzący zajęcia
Konspekt zajęć rewalidacji indywidualnej opracowała: Małgorzata Brygoła – oligofrenopedagog, terapeuta pedagogiczny – Czytelniczka Portalu