Konspekt zajęć rewalidacji indywidualnej – Dary jesieni

Opublikowano: 25 maja 2021 roku

„Dary jesieni” – konspekt zajęć rewalidacji indywidualnej z uczennicą klasy V z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym

Temat: „Dary jesieni” – ćwiczenia i zabawy usprawniające motorykę małą z uwzględnieniem koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Diagnoza:

xxx

Wymiar czasowy:

  • 60 minut

Forma zajęć:

  • indywidualna

Metody pracy:

  • elementy Metody Marianny i Christophera Knillów
  • słowno-objaśniająca
  • pokazu
  • praktycznego działania
  • stopniowania trudności
  • muzykoterapia
  • ćwiczenia relaksujące

Cele ogólne:

  • usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie motoryki małej
  • usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • wzmacnianie wiary we własne siły i rozwijanie motywacji do pracy

Cele szczegółowe – uczennica:

  • rozumie i wykonuje polecenia prowadzącego
  • współdziała podczas wykonywania ćwiczeń
  • dłużej koncentruje się na wykonywanych działaniach
  • wymienia pory roku
  • rozpoznaje i nazywa dary jesieni przyniesione z parku
  • zna i nazywa jesienne kolory
  • maluje farbami przy pomocy pędzelka
  • z pomocą wycina po narysowanej linii
  • segreguje dary jesieni
  • wrzuca kasztany do wąskiego otworu butelki
  • używa lewej ręki podczas wykonywania ćwiczeń
  • podnosi poczucie własnej wartości

Środki dydaktyczne:

  • specjalny stolik dostosowany do dziecka
  • laptop i smartfon z dostępem do Internetu
  • gazetka ścienna o tematyce jesiennej
  • drewniany kalendarz edukacyjny
  • bibuła karbowana: żółta, pomarańczowa, brązowa
  • karton z narysowanym konturem drzewa
  • farby plakatowe
  • papier kolorowy
  • nożyczki
  • klej w sztyfcie
  • plastikowe pojemniki: miski, pudełka, koszyki, butelki
  • naturalne okazy:
    • zebrane w parku: kasztany, żołędzie, orzechy, kolorowe liście
    • jesienne owoce: jabłka, gruszki, śliwki, winogrona
    • jesienne warzywa: marchew, buraki, ziemniaki, papryka
  • karty przedstawiające jesienne owoce, warzywa i grzyby
  • piosenki dla dzieci o tematyce jesiennej:
    • „Kolorowe listki”
    • „Malowała jesień”
    • „Idzie jesień”
    • „Kap, kap”
    • „Kolorowa jesień”
  • bańki mydlane
  • woda

Przebieg zajęć:

I. Część: mobilizująco-organizacyjna

  1. Powitanie uczennicy, stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery.
  2. Wspólne ustalenie pory roku, miesiąca, dnia tygodnia i pogody z wykorzystaniem drewnianego kalendarza edukacyjnego.
  3. Rozmowa nawiązująca do aktualnej pory roku oraz wcześniejszej wizyty w parku.
  4. Ćwiczenia z komentarzem wprowadzającym do tematu z wykorzystaniem elementów programu specjalnego Marianny i Christophera Knillów: „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja”:
    • machanie rękoma – odlatujące ptaki
    • pocieranie dłoni – szumiące liście
    • otwieranie i zamykanie dłoni – zbieranie kasztanów i wrzucanie do pudełka
    • klaskanie – padający deszcz.
  5. „Leniwa ósemka” Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona – wirowanie liści na wietrze (improwizacja ruchowa). Podążanie wzrokiem za liśćmi poruszanymi przez nauczyciela, a następnie samodzielne kreślenie ręką dużej ósemki w powietrzu z jednoczesnym wodzeniem wzrokiem za trzymanym liściem.
  6. Słuchanie piosenki „Kolorowe listki”. Określanie przez nauczyciela ruchów listków na podstawie piosenki: szumienie, wirowanie, skakanie, spadanie, tańczenie. Wykorzystanie przyniesionych liści i kolorowej bibuły.

II. Część: intensywna praca rewalidacyjna

  1. Praca plastyczna:
    • Malowanie przyniesionych liści farbami plakatowymi w kolorach jesieni oraz odbijanie pomalowanych liści na kartonie z narysowanym przez nauczyciela konturem drzewa (Podczas kolorowania liści, w tle słychać piosenkę „Malowała jesień”).
    • Rysowanie i wycinanie kasztanów z kolorowego papieru oraz naklejanie wśród odbitych na kartonie liści.
    • Omówienie wykonanej pracy plastycznej, pochwała za wkład i włożoną pracę. Nagrodzenie pieczątką z uśmiechem i wyeksponowanie na tablicy ściennej.
  2. Zabawy manipulacyjne z materiałami naturalnymi:
    • Nazywanie przyniesionych z parku darów jesieni umieszczonych w oddzielnych pojemnikach (kasztany, żołędzie, orzechy), a następnie przesypanie ich do jednej miski i długie mieszanie.
    • Segregowanie wymieszanych okazów naturalnych. Wyszukiwanie dłonią w misce kasztanów i przekładanie do innego pojemnika.
    • Przeliczanie wyjętych z miski kasztanów.
    • Wrzucanie kasztanów do wąskiego otworu plastikowej butelki.
    • Potrząsanie butelką z kasztanami i wsłuchiwanie się w wydobywany odgłos.
    • Zwracanie szczególnej uwagi na udział lewej ręki w zabawach manipulacyjnych.
  3. Słuchanie piosenki „Idzie jesień” z pokazywaniem, mającym na celu przypomnienie i utrwalenie nazw i wyglądu darów jesieni przyniesionych z parku oraz wybranych jesiennych owoców, warzyw i grzybów.
  4. Puszczanie baniek mydlanych (dmuchanie, łapanie) przy piosence dla dzieci „Kap, kap” – naśladowanie jesiennej pogody (wiatr, deszcz).
  5. Zabawa dłońmi w misce wypełnionej wodą – poznawanie doznań termicznych, chwytanie i wyciąganie wrzuconych kasztanów. Samodzielne wycieranie rąk ręcznikiem.

III. Część: relaksacyjno-podsumowująca

  1. Uporządkowanie miejsca pracy.
  2. Pochwała dziecka za pracę na zajęciach.
  3. Nagrodzenie piosenką podsumowującą temat „Kolorowa jesień” oraz wybranym przez siebie jesiennym owocem.

Uwagi o realizacji

Konspekt może być zmodyfikowany w czasie zajęć, ze względu na samopoczucie i możliwości psychofizyczne dziecka w danym dniu.

                                                                    ………………………………………..

prowadzący zajęcia

Konspekt zajęć rewalidacji indywidualnej opracowała: Małgorzata Brygoła – oligofrenopedagog, terapeuta pedagogiczny – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz