Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 21 marca 2016 roku.
PROWADZĄCY: BARBARA MLECZKO
CZAS TRWANIA: 2,5 GODZ
LICZBA UCZNIÓW: 1
CELE ZAJĘĆ:
CELE OGÓLNE:
- stymulacja polisensoryczna
- orientacja w schemacie ciała
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- wzbogacenie słownika o nazwy części ciała
- wzbogacenie słownika o słowa – „liść”, „kwiat”
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- doskonalenie umiejętności dobierania takich samych figur geometrycznych
- orientacja w schemacie własnego ciała
- kształtowanie umiejętności właściwego nawiązywania kontaktu z nauczycielem
- kształtowanie aktywnej postawy wobec postawionych zadań
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi
- wzbudzanie wiary we własne siły
- kształtowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania
- możliwość przeżycia poczucia sprawstwa
- kształtowanie umiejętności właściwego rozumienia i wykonywania poleceń
- rozwój sprawności fizycznej
- zmniejszenie nadmiernego napięcia mięśniowego
- pobudzenie uczennicy do aktywności
- usprawnianie małej i dużej motoryki
- stymulacja polisensoryczna
- wypowiadanie samogłoski „e’’
- uwrażliwianie czucia głębokiego
FORMA PRACY:
- indywidualna
METODA PRACY:
- czynna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- dzwonek
- świeczka
- zapalniczka
- olejek zapachowy
- zdjęcie
- dzwonki rurkowe
- chustka
- kartka
- kredki
- płyta CD
- żywe kwiaty
- liście
- instrumenty perkusyjne
- model graficzny twarzy
- grająca zabawka
- suszone kwiaty
- miska na suszone kwiaty
- wazon
- miś
ZAJĘCIA WSTĘPNE
- dzwonienie dzwonkiem, który jest sygnałem rozpoczęcia zajęć
- zapalenie świeczki zapachowej
- piosenka powitalna
- sprawdzenie listy obecności
- masaż dłoni olejkami
- zastosowanie bodźców dźwiękowych – gra na dzwonkach rurkowych
- zabawy głoskami – e
- obserwacja pogody
- rysowanie ilustracji przedstawiającej pogodę
- zakładanie kolorowych chust – zielony
- zdmuchnięcie świeczki zapachowej
ZAJĘCIA WŁAŚCIWE
- piosenka ze wskazywaniem części ciała
- piosenka o wiośnie
- improwizacja wokalno – instrumentalna z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych
- masaż przy nagraniu wiosennych odgłosów przyrody
- ćwiczenia metodą Knillów
- oglądanie i poznawanie w sposób polisensoryczny przyniesionych kwiatów
- układanie bukietu z kwiatów,
- przekładanie kwiatów i liści z lewej do prawej ręki z wypowiadaniem słów: „kwiatek”, „liść”, „lewa”, „prawa”
- wskazywanie części ciała zgodnie ze słowami wiersza:
Moje rączki
Moja rączka lewa,
Moja rączka prawa!
Klaszczę nimi głośno,
Wszystkim biję brawa!
– pokazywanie części twarzy na sobie, a potem na modelu graficznym
– rozpoznawanie za pomocą słuchu w której ręce jest grająca zabawka
– dobieranie takich samych kwiatów
– wskazywanie części ciała na misiu
– przygotowanie wianka dla misia
– Sherborne – ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała
- dotykanie łokciami kolan
- wyczuwanie całego ciała
- leżenie na plecach
- turlanie się
- leżenie z rękami wzdłuż ciała (napinanie i rozluźnianie mięśni) – zabawy suszonymi kwiatami
ZAJĘCIA KOŃCOWE
– układanie w wazonie bukietu kwiatów
– dzwonienie dzwonkiem, który jest sygnałem do zakończenia zajęć