Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 29 kwietnia 2019 roku.
Temat: Praca ludzi w różnych zawodach.
Czas trwania:
60 minut
Główne obszary usprawniania:
- czytanie ze zrozumieniem
- pisanie krótkich zdań
- umiejętności matematyczne
- percepcja wzrokowa
Cele rewalidacyjne:
- usprawnianie czytania ze zrozumieniem oraz wzbogacanie słownictwa o wyrazy będące nazwami zawodów
- usprawnianie umiejętności matematycznych (obliczanie czasu oraz obliczenia pieniężne)
- usprawnianie pisowni niektórych liter
- usprawnianie percepcji wzrokowej
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi
- motywowanie, zachęcanie ucznia do aktywności i samodzielnego poszukiwania wiedzy
Metody pracy:
praktyczne działanie ucznia, praca z tekstem, dyskusja dydaktyczna
Forma pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
tekst pt. „Praca rolnika”, krzyżówka obrazkowa z hasłem „Drwal”, wykreślanka obrazkowa, („Poznajemy zawody i miejsca pracy” – karty pracy – Joanna Bladowska, Aleksandra Szakiewicz), rozsypanka wyrazowa, karty pracy ucznia (zegary z wskazówkami i bez), banknoty i monety zabawowe
Przebieg zajęć
1. Zgaduj – zgadula
- Odgadywanie nazw zawodów i wpisanie ich do krzyżówki (hasła przedstawione w postaci ilustracji) – karta pracy nr 50. W przypadku trudności z odgadnięciem zawodu, uczeń może wykorzystać wyrazy z rozsypanki wyrazowej.
- Wyjaśnienie czym zajmują się ludzie wykonujący odgadywane zawody.
- Swobodne wypowiedzi na temat znanych innych zawodów.
2. Praca z tekstem pt. „Praca rolnika”
- Uczeń czyta głośno tekst oraz udziela odpowiedzi (ustnej i pisemnej) na pytania znajdujące pod tekstem.
3. Ćwiczenia z zakresu określania czasu
- Przypomnienie jednostek czasu.
- Dopasowanie godzin do zwrotów użytych w tekście: rano, w południe, wieczór (uczeń dobiera godzinę na zegarze do pory dnia – podpisuje).
- Inne ćwiczenia: dorysowywanie wskazówek zegara tak, by pokazywały czas o godzinę późniejszą od zegarów z wyświetlaczem; zapisywanie godzin przedpołudniowych i popołudniowych pod zegarem.
4. Ćwiczenia z zakresu obliczeń pieniężnych
- Jacek miał 20 złotych, kupił ciągnik zabawkę, za którą zapłacił 15 zł i 50 groszy. Ile otrzymał reszty? – wykonywanie obliczeń z użyciem pieniędzy zabawowych.
- Zeszyt kosztuje 2 zł 30 gr, długopis kosztuje 3 zł 60 gr. Ile trzeba zapłacić za trzy zeszyty i długopis? – wykonywanie obliczeń z użyciem pieniędzy zabawowych.
5. Układanie puzzli
- Uczeń mając 12 elementów puzzli, gdzie znajdują się zegary pokazujące inny czas oraz elementy, gdzie czas zapisany jest w liczbach lub słownie, ma za zadanie połączyć je parami.
6. Podsumowanie pracy ucznia
- Pochwała aktywności, zachęta i motywowanie do dalszej pracy.
Opracowanie: Urszula Banach
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli