Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 lutego 2025 roku.

Temat: „Jestem spokojny” – aktywności pomagające w redukcji stresu i niepokoju.
Czas trwania:
60 min
Cel ogólny:
Poprawa funkcjonowania ucznia ze spektrum autyzmu poprzez realizowanie aktywności z zakresu treningu uważności (mindfulness) i koncentracji oraz działania związane ze stymulacją polisensoryczną.
Cele szczegółowe – uczeń:
- poznaje pojęcie stresu
- rozróżnia eustres i dystres
- samodzielnie tworzy pomoce służące do redukcji napięcia i niepokoju
- poznaje nowe sposoby radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami
- zwiększa swoje poczucie sprawczości i kontroli
Metody i formy pracy:
- podające (objaśnianie, opowiadanie)
- praktyczne (zajęć praktycznych)
Pomoce dydaktyczne:
- pusta plastikowa butelka, woda, barwnik spożywczy, brokat, oliwka dla dzieci („Galaktyka w butelce”)
- wydruki mandali (załącznik nr 4), czyste kartki, kredki, flamastry, kolorowe długopisy („Mandale”)
- balon, ryż, soczewica lub kasza (lub mieszanka), lejek („Antystresowy woreczek”)
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie:
- Przedstawienie celu zajęć.
- Uzupełnienie przez ucznia karty samopoczucia (załącznik nr 1).
2. Część właściwa:
- „Dwa królestwa” – Uczeń czyta bajkę „Dwa królestwa” i odpowiada ustnie na pytania do tekstu (załącznik nr 2).
- Czym jest stres? – Nauczyciel w prosty sposób przybliża uczniowi pojęcie stresu i jego podział na eustres i dystres (załącznik nr 3). Następnie prosi ucznia o odpowiedź na następujące pytania: W jakich sytuacjach można odczuwać stres? Kiedy ostatni raz byłeś zestresowany? Jak możemy radzić sobie ze stresem?
Po otrzymaniu odpowiedzi, informuje ucznia o przejściu do dalszej części zajęć, polegającej na poznaniu i stworzeniu nowych narzędzi pomocnych w walce ze stresem.
- „Galaktyka w butelce” – Informacja nauczyciela dla ucznia: Butelka reprezentuje twój umysł, a wirujący w niej brokat to myśli. Tak jak wirujący brokat powoli osiada na dnie, tak samo myśli w umyśle stają się coraz spokojniejsze. W chwilach niepokoju i stresu możesz potrząsnąć butelką i w ciszy obserwować wirujący i osiadający na dnie brokat.
Wykonanie: Uczeń wypełnia czystą butelkę w ¾ wodą. Dodaje barwnik spożywczy (najlepiej w płynie) oraz oliwkę dla dzieci do uzyskania pożądanych proporcji. Wsypuje brokat. Zakręca butelkę (ewentualnie zakleja zakrętkę z pomocą nauczyciela klejem na gorąco). Nauczyciel kieruje uwagę ucznia na wrażenia wzrokowe płynące z obserwacji butelki i zachęca do opowiadania o tym, co widzi i czuje uczeń.
- „Mandale” – W ciszy lub przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej uczeń koloruje wybraną przez siebie mandalę. Nauczyciel dba o to, by uczeń pracował jak najbardziej świadomie, zachowując skupienie, przytomnie doświadczając tego, co robi (nie działając automatycznie). Jeśli uczeń wykazuje taką chęć, może sam lub z pomocą nauczyciela spróbować stworzyć swoją własną mandalę.
- „Antystresowy woreczek” – Uczeń z pomocą nauczyciela wypełnia balon i zawiązuje go, tworząc woreczek. Z gotowym woreczkiem można wykonywać różne ćwiczenia: balansowanie nim na wyciągniętej dłoni, na głowie, ściskanie go jedną ręką lub oburącz, podrzucanie i łapanie. Nauczyciel omawia z uczniem jego odczucia podczas ściskania woreczka z różną siła, kieruje jego uwagę na doznania płynące ze zmysłu dotyku (Można stworzyć jeden woreczek z mieszanym wypełnieniem lub kilka różnych).
3. Zakończenie:
- Bańkowy relaks – Uczeń siada wygodnie lub jeśli jest taka możliwość, kładzie się na plecach. Zachowując rozluźnioną, ale nieruchomą pozycję, śledzi wzrokiem lot baniek mydlanych wydmuchiwanych przez nauczyciela.
- Omówienie i podsumowanie zajęć (karta podsumowania w załączniku nr 1).
Pobierz załączniki:
Tekst o stresie (załącznik nr 3) powstał z pomocą sztucznej inteligencji.
Konspekt zawiera elementy graficzne stworzone w narzędziu Canva.
Autor: Magdalena Gawlak – Czytelniczka Portalu