Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 26 listopada 2020 roku.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych w formie zdalnej dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany zespół Aspergera, II etap edukacyjny
Temat: Kim właściwie jestem Ja? – poznaję siebie – kształtowanie pozytywnej samooceny, uświadamianie uczniowi jego mocnych stron.
Cele ogólne:
- Kształtowanie pozytywnej samooceny ucznia i uświadamianie mu jego pozytywnych cech i mocnych stron.
Cele szczegółowe – uczeń:
- określa, jakie są jego zainteresowania
- potrafi określić, jakie są jego mocne strony i słabsze strony
- wymienia powody, dla których lubi siebie
- rozwija świadomość swoich zalet i słabszych stron
- wie, czym jest samoocena i poczucie własnej wartości
Forma pracy:
- indywidualna
Metody pracy:
- oparte na słowie
- oparte na działaniu praktycznym
- miniwykład
Środki dydaktyczne:
- karty pracy w formie zdalnej
- gra terapeutyczna w formie zdalnej
- komputer z dostępem do Internetu
- kartka
- długopis
Przebieg zajęć:
Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu w języku ucznia.
„Dzisiaj poznaję siebie i swoje mocne oraz słabsze strony”
Pytania do ucznia:
Co było w tym tygodniu Twoim sukcesem?
Co się w tym tygodniu nie udało?
1. Burza mózgów – nauczyciel prosi ucznia, aby przez chwilę zastanowił się i napisał na karcie pracy, jakie są jego zainteresowania. Następnie uczeń czyta na głos swoje zapiski i omawia je z nauczycielem.
https://www.liveworksheets.com/qm1326074dg
2. Moje ulubione – nauczyciel wraz z uczniem gra w grę, która polega na poznawaniu siebie. Uczestnicy rzucają wirtualną kostką i piszą swoje ulubione rzeczy w miejscu, w którym powinien stanąć pionek. W trakcie gry nauczyciel rozmawia z uczniem o wymienianych przez niego ulubionych rzeczach.
https://pl.piliapp.com/random/dice/
https://www.liveworksheets.com/ad1326085cq
3. Jestem świetny w – uczeń kręci kołem i losuje obszar (rodzina, szkoła, rówieśnicy, lekcja, rodzeństwo, czas po szkole itp.) – jego zadaniem jest dokończenie zdania. (Przed rozpoczęciem tego ćwiczenia, warto zrobić uczniowi miniwykład na temat tego, czym jest samoocena.)
https://wordwall.net/pl/resource/6642394/jestem-%c5%9bwietny-w
4. Moje mocne strony – akronimy – uczeń otrzymuje zdalną kartkę z własnym imieniem, jego zadaniem jest wypisać swoje pozytywne cechy i mocne strony rozpoczynające się na litery z jego imienia. W sytuacji wystąpienia trudności ze znalezieniem cech rozpoczynających się na literę zawartą w imieniu, uczeń może wpisać inną cechę, jaką uważa za swoją mocną stronę.
https://www.liveworksheets.com/ye1331252no
5. Poznaję siebie – uczeń losuje pytanie dotyczące cech, zainteresowań, upodobań i osądów, i stara się na nie odpowiedzieć.
https://www.baamboozle.com/smallquiz/143410/1
6. To jestem JA – uczeń na podstawie przeprowadzonych zajęć, wraz z nauczycielem, podsumowuje swoje cechy, zainteresowania i mocne strony, które nauczyciel umieszcza na wirtualnej kartce i przesyła uczniowi.
https://www.liveworksheets.com/ed1339278ou
7. Podsumowanie i omówienie zajęć, pytania do ucznia: Co podobało Ci się w zajęciach, co Ci się nie podobało?
Do przemyślenia na kolejne zajęcia:
Reklama siebie – wyobraź sobie, że bardzo chcesz pojechać na obóz, ale zostało tylko jedno miejsce, a chętnych osób jest więcej. Jak możesz zareklamować siebie, aby to Tobie udało się zapisać na obóz? Spróbuj wypisać swoje mocne strony i stworzyć reklamę swojej osoby. Na następnych zajęciach, będziemy na bazie Twoich przemyśleń tworzyć list motywacyjny.
Autor: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu