Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 1 lutego 2015 roku.
Usprawnianie percepcji wzrokowej
Scenariusz zajęć rewalidacji indywidualnej dla ucznia z upośledzeniem umiarkowanym
- Cele:
- – doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej
- – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- – utrwalanie pojęć z zakresu orientacji przestrzennej
Środki dydaktyczne: puzzle, gazety, karty pracy, kartoniki z sylabami
- Przebieg zajęć
- Wysłuchanie piosenki o tematyce zimowej.
- Układanie obrazka z części.
- Uczeń otrzymuje kartę pracy z narysowanymi w rzędzie bombkami na choinkę. Koloruje bombki wg instrukcji, np. pokoloruj pierwszą bombkę na czerwono, czwartą na zielono, bombkę na lewo od zielonej bombki na żółto, ostatnią na kolor różowy.
- Wrzucanie „śniegowych” kul do kosza – zabawa ruchowa.
- Układanie wyrazów z sylab.
- Szukanie takich samych wyrazów.
- Układanie mozaiki geometrycznej.
- Pożegnanie, nagrodzenie za pracę, np. naklejką.
Dziecko dostaje pociętą na kawałki ilustrację o tematyce zimowej. Składa „puzzle”. Ukierunkowane przez nauczyciela, próbuje opowiedzieć, co widzi na ułożonym obrazku.
Uczeń ugniata kartki gazety w kształt kulek a następnie wrzuca je do kosza na śmieci.
Zadaniem ucznia jest ułożenie kilku wyrazów z sylab, np. bałwan, biały, kule, sanki, narty.
Uczeń otrzymuje kartę pracy z rozrzuconymi wyrazami o tematyce zimowej. Jego zadaniem jest znaleźć dwa jednakowe wyrazy i połączyć takim samym kolorem kredki. W miarę możliwości dziecko odczytuje te wyrazy.
Dziecko układa z figur bałwanka, choinkę, postać, drzewo, ptaszka itd. W przypadku trudności z wyobraźnią, nauczyciel układa obrazek i prosi dziecko o ułożenie takiego samego.
Opracowała mgr Małgorzata Markiewicz