Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 20 marca 2017 roku.
uczeń: xxx
diagnoza: Zespół Aspergera
podstawa objęcia rewalidacją:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr xxx z dnia xxx wydane przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną xxx
wymiar zajęć: 2 godziny tygodniowo (2 x 60 minut)
plan opracowano na okres: nauki w gimnazjum
prowadzący zajęcia: xxx
DIAGNOZA FUNKCJONOWANIA UCZNIA
diagnozę opracowano w oparciu o:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego xxx z dnia xxx wydane przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną xxx
- IPET opracowany w gimnazjum dnia xxx
- spostrzeżenia nauczycieli uczących chłopca
- obserwacje własne podczas zajęć socjoterapeutycznych
Mocne strony ucznia
- ogólna sprawność intelektualna wyższa od przeciętnej
- bogaty zasób wiadomości ogólnych przyswojonych i utrwalonych
- wysoka ciekawość poznawcza (interesuje się historią, literaturą, językiem angielskim, teatrem)
- bardzo dobrze rozumuje za pomocą pojęć (klasyfikuje, tworzy pojęcia nadrzędne, uogólnia)
- bardzo dobrze przeprowadza rozumowanie za pomocą pojęć liczbowych
- prawidłowo przeprowadza operacje w oparciu o materiał konkretny (analiza, synteza, wyróżnianie drobnych ale istotnych elementów)
- szybko i sprawnie rozumuje, wnioskuje, ustala następstwa zdarzeń w oparciu o materiał konkretny
- dobra bezpośrednia pamięć słuchowa
- dobra pamięć długotrwała
- czyta globalnie w szybkim tempie, zachowując prawidłową intonację
- w pełni rozumie czytane treści
- wysoki stopień opanowania umiejętności indywidualnej pracy z tekstem umożliwia mu samodzielną naukę w oparciu o słowo pisane
- pisząc ze słuchu nie zapomina dłuższych zdań, nie wymaga dzielenia ich na fragmenty
- posiada bogate słownictwo
- buduje zdania złożone, poprawne pod względem merytorycznym i gramatycznym
- pisząc, sporadycznie popełnia błędy interpunkcyjne i ortograficzne
- podczas zajęć szkolnych chętnie pracuje na przedmiotach, które lubi
- otwarty w kontaktach z dorosłymi
- silny, sprawny fizycznie
- zadbany pod względem higienicznym
Obszary wymagające usprawniania
- duże nieprawidłowości w sferze funkcjonowania społecznego
- wysoki poziom nieprzystosowania społecznego w klasie szkolnej
- czuje się niedoceniany przez rówieśników
- odczuwa brak wsparcia ze strony rówieśników
- antycypuje zagrożenie ze strony rówieśników, na które reaguje izolowaniem się i zachowaniami egocentrycznymi
- często popada w konflikty z rówieśnikami
- bywa prowokowany przez rówieśników i wówczas reaguje agresją, szczególnie wobec dziewcząt
- mało otwarty w relacjach z rówieśnikami
- nie radzi sobie z porażkami i krytyką
- taktowny tylko w relacjach z wybranymi osobami
- przejawia trudności z dostosowaniem się do obowiązujących zasad
- ma trudności z wykonywaniem swoich obowiązków
- w relacjach interpersonalnych przejawia tendencje do nadmiernego skracania dystansu
- niska samoocena, wiara w siebie, swoje możliwości
- deficyty w obszarze potrzeby akceptacji i uznania
- łatwo się zniechęca i rezygnuje z wysiłku intelektualnego
- przejawia tendencje do kumulowania napięć wewnętrznych
- ma trudności z rozładowywaniem nagromadzonych emocji, co skutkuje zachowaniami impulsywnymi
- nie radzi sobie z kontrolą przykrych emocji
- podczas lekcji trudno go zmotywować do udziału w zajęciach, których nie lubi
- unika ćwiczeń sportowych, aktywności ruchowej
- nie zna podstawowych zasad ortograficznych
- ma braki w wiadomości matematycznych (tabliczka mnożenia, geometria)
CELE PRACY REWALIDACYJNEJ
Cele ogólne:
- dynamizowanie możliwie najpełniejszego rozwoju ucznia
- podniesienie stopnia funkcjonowania społecznego ucznia
- przeciwdziałanie ewentualnym wtórnym zaburzeniom emocjonalnym ucznia na tle istniejących trudności
- maksymalne rozwijanie mocnych stron ucznia
- wzmacnianie i usprawnianie zaburzonych obszarów funkcjonowania
Cele szczegółowe:
- wytworzenie pozytywnej więzi emocjonalnej z uczniem
- kształtowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania
- wzmacnianie poczucia własnej wartości
- korygowanie błędnego obrazu świata i samego siebie
- udzielanie wsparcia emocjonalnego w związku z sytuacjami stresowymi poprzez wskazywanie sposobów radzenia sobie z przykrymi emocjami
- umożliwienie uczniowi wyrażenia tego, co go aktualnie martwi, czego się obawia
- uczenie przyjmowania ocen i krytyki ze strony innych
- ćwiczenie umiejętności kontroli emocji, panowania nad gniewem, złością
- uczenie rozładowywania nagromadzonych napięć w sposób bezpieczny i akceptowany społecznie
- uczenie metod i technik relaksacji, odprężania się
- kształtowanie umiejętności socjalnych i komunikacyjnych
- wygaszanie, modyfikowanie niepożądanych społecznie zachowań
- uczenie zachowań właściwych dla danych sytuacji społecznych
- rozwijanie umiejętności rozumienia siebie, innych ludzi, sytuacji społecznych
- kształtowanie empatii i umiejętności dostrajania się do stanu emocjonalnego innych osób
- rozwijanie umiejętności wnioskowania o stanach, przekonaniach i intencjach innych ludzi
- doskonalenie umiejętności przewidywania reakcji innych ludzi
- ćwiczenie umiejętności odczytywania i interpretacji komunikatów niewerbalnych
- rozwijanie motywacji do porozumiewania się z innymi, komunikowania im swoich potrzeb i stanów emocjonalnych
- doskonalenie myślenia perspektywicznego, zdolności przewidywania skutków, jakie dane zachowanie może mieć w przyszłości
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie
- kształtowanie zdolności racjonalnego kierowania swym postępowaniem
- rozwijanie umiejętność autorefleksji, krytycyzmu wobec swoich zachowań
- uświadamianie konsekwencji własnych negatywnych zachowań
- wdrażanie do stosowania alternatywnych dla agresji sposobów rozwiązania zaistniałej sytuacji konfliktowej
- wdrażanie do przestrzegania obowiązujących zasad i norm
- wzmacnianie motywacji do pracy i wysiłku umysłowego
- uczenie planowania i organizowania pracy związanej z wykonywaniem określonych zadań
- kształtowanie wytrwałości w działaniu
- wdrażanie do samodyscypliny, obowiązkowości
ZASADY PRACY
- stawianie wymagań dostosowanych do aktualnego samopoczucia i możliwości ucznia
- egzekwowanie doprowadzania podjętych czynności do końca
- po każdym wykonanym zadaniu przekazywanie uczniowi informacji zwrotnej o sukcesach i elementach wymagających korekty
- stosowanie różnorodnych form ćwiczeń
- łączenie różnorodnych metod i technik pracy
- w razie potrzeby stosowanie częstych, krótkich przerw w pracy
- przedstawienie uczniowi dokładnych oczekiwań, ustalenie zasad pracy i konsekwentne ich egzekwowanie
- ograniczanie perseweracyjnych dygresji i pytań ucznia
- włączanie zainteresowań ucznia do wykonywanych ćwiczeń i zadań
- stały nadzór nad pracą ucznia, częsta pomoc i ponowne kierowanie jego uwagi na wykonywane zadanie
- wielokrotne powtarzanie danej czynności w celu jej utrwalenia i zgeneralizowania
- stosowanie wzmocnień społecznych: pochwała, uśmiech, okazanie radości, obojętności lub gniewu
METODY, TECHNIKI, FORMY PRACY
- plany aktywności (pisemna lista czynności, które należy wykonać w określonej kolejności)
- trening prawidłowych zachowań w różnych sytuacjach społecznych
- elementy biblioterapii (w oparciu o teksty terapeutyczne)
- elementy dramy (odgrywanie ról, scenki)
- rozmowa kierowana
- omawianie treści ilustracji
- niedokończone historyjki, zdania niedokończone
- układanie puzzli płaskich i przestrzennych (według wzoru, bez wzoru)
- memory obrazkowe
- łączenie kropek, cyfr w obraz
- rebusy, krzyżówki, szyfrogramy, wykreślanki, labirynty
- układanki, historyjki obrazkowe, komiksy
- gry planszowe
- rozsypanki literowe, wyrazowe, zdaniowe
- wykrywanie różnic i podobieństw w obrazach
- rysowanie
Autor: Elżbieta Wika
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli