Plan indywidualnej pracy rewalidacyjnej dla ucznia z Zespołem Aspergera

Opublikowano: 20 marca 2017 roku

 

uczeń: xxx

diagnoza: Zespół Aspergera

podstawa objęcia rewalidacją:

  • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr xxx z dnia xxx wydane przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną xxx

wymiar zajęć: 2 godziny tygodniowo (2 x 60 minut)

plan opracowano na okres: nauki w gimnazjum

prowadzący zajęcia: xxx

 

DIAGNOZA FUNKCJONOWANIA UCZNIA

 diagnozę opracowano w oparciu o:

  • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego xxx z dnia xxx wydane przez Poradnię Psychologiczno–Pedagogiczną xxx
  • IPET opracowany w gimnazjum dnia xxx
  • spostrzeżenia nauczycieli uczących chłopca
  • obserwacje własne podczas zajęć socjoterapeutycznych

Mocne strony ucznia

  • ogólna sprawność intelektualna wyższa od przeciętnej
  • bogaty zasób wiadomości ogólnych przyswojonych i utrwalonych
  • wysoka ciekawość poznawcza (interesuje się historią, literaturą, językiem angielskim, teatrem)
  • bardzo dobrze rozumuje za pomocą pojęć (klasyfikuje, tworzy pojęcia nadrzędne, uogólnia)
  • bardzo dobrze przeprowadza rozumowanie za pomocą pojęć liczbowych
  • prawidłowo przeprowadza operacje w oparciu o materiał konkretny (analiza, synteza, wyróżnianie drobnych ale istotnych elementów)
  • szybko i sprawnie rozumuje, wnioskuje, ustala następstwa zdarzeń w oparciu o materiał konkretny
  • dobra bezpośrednia pamięć słuchowa
  • dobra pamięć długotrwała
  • czyta globalnie w szybkim tempie, zachowując prawidłową intonację
  • w pełni rozumie czytane treści
  • wysoki stopień opanowania umiejętności indywidualnej pracy z tekstem umożliwia mu samodzielną naukę w oparciu o słowo pisane
  • pisząc ze słuchu nie zapomina dłuższych zdań, nie wymaga dzielenia ich na fragmenty
  • posiada bogate słownictwo
  • buduje zdania złożone, poprawne pod względem merytorycznym i gramatycznym
  • pisząc, sporadycznie popełnia błędy interpunkcyjne i ortograficzne
  • podczas zajęć szkolnych chętnie pracuje na przedmiotach, które lubi
  • otwarty w kontaktach z dorosłymi
  • silny, sprawny fizycznie
  • zadbany pod względem higienicznym

Obszary wymagające usprawniania

  • duże nieprawidłowości w sferze funkcjonowania społecznego
  • wysoki poziom nieprzystosowania społecznego w klasie szkolnej
  • czuje się niedoceniany przez rówieśników
  • odczuwa brak wsparcia ze strony rówieśników
  • antycypuje zagrożenie ze strony rówieśników, na które reaguje izolowaniem się i zachowaniami egocentrycznymi
  • często popada w konflikty z rówieśnikami
  • bywa prowokowany przez rówieśników i wówczas reaguje agresją, szczególnie wobec dziewcząt
  • mało otwarty w relacjach z rówieśnikami
  • nie radzi sobie z porażkami i krytyką
  • taktowny tylko w relacjach z wybranymi osobami
  • przejawia trudności z dostosowaniem się do obowiązujących zasad
  • ma trudności z wykonywaniem swoich obowiązków
  • w relacjach interpersonalnych przejawia tendencje do nadmiernego skracania dystansu
  • niska samoocena, wiara w siebie, swoje możliwości
  • deficyty w obszarze potrzeby akceptacji i uznania
  • łatwo się zniechęca i rezygnuje z wysiłku intelektualnego
  • przejawia tendencje do kumulowania napięć wewnętrznych
  • ma trudności z rozładowywaniem nagromadzonych emocji, co skutkuje zachowaniami impulsywnymi
  • nie radzi sobie z kontrolą przykrych emocji
  • podczas lekcji trudno go zmotywować do udziału w zajęciach, których nie lubi
  • unika ćwiczeń sportowych, aktywności ruchowej
  • nie zna podstawowych zasad ortograficznych
  • ma braki w wiadomości matematycznych (tabliczka mnożenia, geometria)

 

CELE PRACY REWALIDACYJNEJ

Cele ogólne:

  • dynamizowanie możliwie najpełniejszego rozwoju ucznia
  • podniesienie stopnia funkcjonowania społecznego ucznia
  • przeciwdziałanie ewentualnym wtórnym zaburzeniom emocjonalnym ucznia na tle istniejących trudności
  • maksymalne rozwijanie mocnych stron ucznia
  • wzmacnianie i usprawnianie zaburzonych obszarów funkcjonowania

Cele szczegółowe:

  • wytworzenie pozytywnej więzi emocjonalnej z uczniem
  • kształtowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości
  • korygowanie błędnego obrazu świata i samego siebie
  • udzielanie wsparcia emocjonalnego w związku z sytuacjami stresowymi poprzez wskazywanie sposobów radzenia sobie z przykrymi emocjami
  • umożliwienie uczniowi wyrażenia tego, co go aktualnie martwi, czego się obawia
  • uczenie przyjmowania ocen i krytyki ze strony innych
  • ćwiczenie umiejętności kontroli emocji, panowania nad gniewem, złością
  • uczenie rozładowywania nagromadzonych napięć w sposób bezpieczny i akceptowany społecznie
  • uczenie metod i technik relaksacji, odprężania się
  • kształtowanie umiejętności socjalnych i komunikacyjnych
  • wygaszanie, modyfikowanie niepożądanych społecznie zachowań
  • uczenie zachowań właściwych dla danych sytuacji społecznych
  • rozwijanie umiejętności rozumienia siebie, innych ludzi, sytuacji społecznych
  • kształtowanie empatii i umiejętności dostrajania się do stanu emocjonalnego innych osób
  • rozwijanie umiejętności wnioskowania o stanach, przekonaniach i intencjach innych ludzi
  • doskonalenie umiejętności przewidywania reakcji innych ludzi
  • ćwiczenie umiejętności odczytywania i interpretacji komunikatów niewerbalnych
  • rozwijanie motywacji do porozumiewania się z innymi, komunikowania im swoich potrzeb i stanów emocjonalnych
  • doskonalenie myślenia perspektywicznego, zdolności przewidywania skutków, jakie dane zachowanie może mieć w przyszłości
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie
  • kształtowanie zdolności racjonalnego kierowania swym postępowaniem
  • rozwijanie umiejętność autorefleksji, krytycyzmu wobec swoich zachowań
  • uświadamianie konsekwencji własnych negatywnych zachowań
  • wdrażanie do stosowania alternatywnych dla agresji sposobów rozwiązania zaistniałej sytuacji konfliktowej
  • wdrażanie do przestrzegania obowiązujących zasad i norm
  • wzmacnianie motywacji do pracy i wysiłku umysłowego
  • uczenie planowania i organizowania pracy związanej z wykonywaniem określonych zadań
  • kształtowanie wytrwałości w działaniu
  • wdrażanie do samodyscypliny, obowiązkowości

 

ZASADY PRACY

  • stawianie wymagań dostosowanych do aktualnego samopoczucia i możliwości ucznia
  • egzekwowanie doprowadzania podjętych czynności do końca
  • po każdym wykonanym zadaniu przekazywanie uczniowi informacji zwrotnej o sukcesach i elementach wymagających korekty
  • stosowanie różnorodnych form ćwiczeń
  • łączenie różnorodnych metod i technik pracy
  • w razie potrzeby stosowanie częstych, krótkich przerw w pracy
  • przedstawienie uczniowi dokładnych oczekiwań, ustalenie zasad pracy i konsekwentne ich egzekwowanie
  • ograniczanie perseweracyjnych dygresji i pytań ucznia
  • włączanie zainteresowań ucznia do wykonywanych ćwiczeń i zadań
  • stały nadzór nad pracą ucznia, częsta pomoc i ponowne kierowanie jego uwagi na wykonywane zadanie
  • wielokrotne powtarzanie danej czynności w celu jej utrwalenia i zgeneralizowania
  • stosowanie wzmocnień społecznych: pochwała, uśmiech, okazanie radości, obojętności lub gniewu

 

METODY, TECHNIKI, FORMY PRACY

  • plany aktywności (pisemna lista czynności, które należy wykonać w określonej kolejności)
  • trening prawidłowych zachowań w różnych sytuacjach społecznych
  • elementy biblioterapii (w oparciu o teksty terapeutyczne)
  • elementy dramy (odgrywanie ról, scenki)
  • rozmowa kierowana
  • omawianie treści ilustracji
  • niedokończone historyjki, zdania niedokończone
  • układanie puzzli płaskich i przestrzennych (według wzoru, bez wzoru)
  • memory obrazkowe
  • łączenie kropek, cyfr w obraz
  • rebusy, krzyżówki, szyfrogramy, wykreślanki, labirynty
  • układanki, historyjki obrazkowe, komiksy
  • gry planszowe
  • rozsypanki literowe, wyrazowe, zdaniowe
  • wykrywanie różnic i podobieństw w obrazach
  • rysowanie

 

Autor: Elżbieta Wika

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz