Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 14 kwietnia 2019 roku.
Rewalidacja – rozwijanie kompetencji społecznych – semestr I
Imię i nazwisko: xxx
Wiek: 6 lat
Diagnoza: autyzm
Plan pracy terapeutycznej
Wdrażanie chłopca w codzienne funkcjonowanie w grupie przedszkolnej
- Doskonalenie umiejętności rozumienia i wykonywania poleceń prostych i złożonych
- Doskonalenie umiejętności inicjowania i podtrzymywania kontaktów oraz zgodnej zabawy z innymi dziećmi
- Doskonalenie umiejętności zabawy według reguł i zasad: czekanie na swoją kolej, przekazywanie kolejki, radzenie sobie z porażką
- Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich emocji oraz rozumienia emocji innych osób
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami – nauka rozładowywania negatywnych emocji w sposób akceptowalny społecznie
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych
- Rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, stwarzanie sytuacji, w których chłopiec będzie mógł tworzyć dłuższe logiczne wypowiedzi poprawne pod względem gramatycznym
- Ciągłe mobilizowanie chłopca do wypowiadania się na tematy dotyczące jego zainteresowań oraz na tematy dotyczące życia codziennego tj. pogoda, samopoczucie, jedzenie, zabawa itp.
- Mówienie o sobie z użyciem zaimka ’’ja’’
Kształtowanie prawidłowego zachowania w grupie i redukowanie zachowań trudnych i niepożądanych (echolalie, autostymulacje ruchowe)
- Wzmacnianie zachowania pożądanego poprzez system wzmocnień biologicznych (chrupki kukurydziane, żelki ) oraz społecznych (piątka, gilgotki, śpiewanie ulubionej piosenki, pochwała słowna, np. „Podałeś Hani kredkę. Jesteś koleżeński. Woow” – nazywamy cechę i entuzjastycznie reagujemy na zachowanie) wdrażanych natychmiast po oczekiwanym zachowaniu
- Niwelowanie zachowania niepożądanego (ignorowanie – nie zwracanie uwagi na niepożądane zachowanie – bacznie obserwujemy, czy zachowanie nie przeradza się w agresję lub autoagresję, czekamy, aż zachowanie minie, time – out bez wykluczenia – jeśli dziecko po ostrzeżeniu zmienia zachowanie i z wykluczeniem – po ostrzeżeniu dziecko nadal nie zmienia swojego zachowania, odsyłamy w miejsce pozbawione bodźców pozytywnych
Metody wykorzystywane podczas pracy:
- metody oparte na obserwacji, metody aktywizujące (wchodzenie w rolę, analizowanie i rozwiązywanie problemów, wizualizacja)
- stosowanie wzmocnień pozytywnych biologicznych i społecznych
Formy:
indywidualna i grupowa (w grupie przedszkolnej chłopca)
Środki dydaktyczne:
książki dla dzieci, gry edukacyjne (Dobble, domino, „Bingo”, „Paleta”, story cubes, historyjki obrazkowe), kredki, mazaki, klocki Lego, dostosowane karty pracy, obrazki tematyczne, karty emocji itp.
Scenariusz zajęć
Temat i cel ogólny zajęć: Rozpoznajemy i nazywamy nasze emocje i uczucia.
Cel szczegółowy:
- rozwijanie kompetencji społecznych
Cele operacyjne – chłopiec:
- potrafi nazywać emocje i uczucia: radość, smutek, złość, strach, obrzydzenie
- potrafi rozpoznać emocje i uczucia: radość, smutek, złość, strach, obrzydzenie
- etykietuje określone emocje
- potrafi aktywnie słuchać
- potrafi wyrazić w różny sposób swoje uczucia i emocje: mimiką, ruchem, rysunkiem
Metody pracy:
- słowna – odczytywanie etykiet emocji
- oglądowa – pokaz krótkiego filmu
- działania praktycznego
- wchodzenie w rolę
Formy:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
etykiety z nazwami emocji, historyjki obrazkowe, karty emocji, laptop, kartki białe, kredki, mazaki.
Czas trwania:
60 minut
Przebieg zajęć
- Przywitanie się z chłopcem. Przypomnienie zasad obowiązujących podczas zajęć.
- Wprowadzenie do tematu – pokaz krótkiego filmu na temat uczuć i emocji. Rozmowa swobodna i kierowana na temat emocji. Nazywanie emocji.
- Rozpoznawanie emocji i towarzyszących im uczuć. Podział emocji na pozytywne i negatywne.
- Etykietowanie kart z emocjami.
- Nauczyciel zadaje pytania:
„Jestem smutny, gdy…”
„Bywam zły, kiedy …”
„ Boję się….”
„Jestem szczęśliwy, kiedy…”
- Chłopiec otrzymuje komplet kart z emocjami i dopasowuje je do zdań wypowiedzianych przez nauczyciela:
„Mama kupiła mi wymarzoną zabawkę.”
„Zaginął mój pies.”
„Byłem z rodzicami w kinie.”
„Przewróciłem się.”
„W moim pokoju jest pająk.”
„Tatę boli ząb.”
„Kolega mnie uderzył.”
- Tworzymy album emocji – chłopiec zamalowuje kartkę kolorem, który kojarzy mu się z określoną emocją.
- Przedstawienie emocji za pomocą mimiki i gestów.
- Opowiadanie historyjki obrazkowej „Spacer do zoo”, „Niebezpieczna zabawa na zamarzniętym jeziorze.”
- Podsumowanie zajęć. Chłopiec i terapeuta żegnają się tańcząc taniec radości.
Plan pracy terapeutycznej opracowała: mgr Agnieszka Rożniata – oligofrenopedagog
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli