Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 września 2017 roku.
Plan zajęć rewalidacyjnych został opracowany dla ucznia klasy V SP z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Cele i sposoby oddziaływań rewalidacyjnych opracowano na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie wszystkich właściwości intelektualnych i osobowości ucznia i usprawnianie sfer w których rozpoznano deficyty rozwojowe.
Dwa aspekty pracy rewalidacyjnej:
– terapeutyczny – wyrównanie defektów rozwojowych poprzez odpowiednie oddziaływanie leczniczo-wychowawcze oraz kształtowanie akceptowanych społecznie właściwości osobowościowych,
– dydaktyczny – uzupełnienie luk w przyswojonym przez dziecko materiale nauczania.
Cele szczegółowe
1.Stymulowanie rozwoju poznawczego poprzez:
-czytanie i omawianie tekstów o różnorodnej treści,
-wykorzystanie przekazów multimedialnych do pobudzania zainteresowań otaczającym światem,
-oglądanie i rozmowy na podstawie ilustracji, zdjęć, albumów, dzieł sztuki.
2. Stymulowanie rozwoju społecznego poprzez:
– rozmowy kierowane,
-działania na rzecz klasy,
-omawianie ilustracji przedstawiających sytuacje społeczne – kształtowanie poczucia sprawczości i odpowiedzialności,
– kształtowanie pozytywnych postaw do życia i współdziałania w grupie,
– rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych osób,
– uświadamianie sobie własnych emocji i przyczyn, które je wywołują,
– kształtowanie zaradności, obycia, umiejętności realizacji własnych celów,
– kształtowanie mocnych stron charakteru oraz umiejętności pokonywania trudności,
– ukierunkowanie na potrzeby innych, życzliwości.
3. Ćwiczenia rozwijające umiejętność logicznego myślenia, analizowania, dedukowania, abstrahowania:
-rozwiązywanie łamigłówek, rebusów, zagadek,
-rozwiązywanie zadań tekstowych,
-zabawy puzzlami, klockami logicznymi i innymi zabawkami edukacyjnymi.
4. Rozwijanie umiejętności matematycznych:
– rachunek pamięciowy,
-zadania z zastosowaniem poznanych reguł i zasad matematycznych,
-wykorzystanie umiejętności matematycznych w życiu.
5. Ćwiczenia usprawniające pamięć:
– gry rozwijające logiczne myślenie( Skrable, memory),
-zagadki graficzne,
-tworzenie krótkich tekstów z rozsypanki wyrazowej jako odtworzenie tekstu słyszanego, opisu ilustracji,
– odczytywanie ułożonego tekstu,
– układanie tekstu w oparciu o ilustrację i czytanie głośne całymi wyrazami,
– rozwiązywanie zadań w oparciu o uprzednio przeczytany tekst,
– rozwiązywanie zadań zgodnie z wytycznymi podanymi w poleceniu,
– powtarzanie sylab i połączeń sylabowych,
– zapamiętywanie układów przedmiotów, ich wzajemnego położenia, liczby, kształtów,
– układanie lub rysowanie z pamięci demonstrowanych uprzednio wzorów.
Autor: Elżbieta Szadkowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla Nauczycieli