Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 2 września 2017 roku.
Program rewalidacji dla uczennicy z afazją na drugi etap edukacyjny
Charakterystyka uczennicy
Uczennica została przyjęta do szkoły do klasy III. W poprzedniej szkole uczęszczała do klasy integracyjnej. U dziewczynki zdiagnozowano afazję, która wpływa negatywnie na rozwój funkcji słuchowych, powoduje ograniczenia w odbiorze dźwięków i mowy, skupieniu uwagi na materiale słuchowym, zapamiętywaniu wiadomości drogą słuchową. Kompetencje komunikacyjne negatywnie wpływają na relacje z rówieśnikami. Od wczesnego okresu dziecięcego jest pod opieką poradni psychologiczno-pedagogicznej, bierze udział w zajęciach wspomagających rozwój dziecka, m.in. integracja sensoryczna, terapia pedagogiczno-logopedyczna oraz zajęcia ruchowe.
Mocne strony:
- zdolność logicznego myślenia rozwinięta na wysokim poziomie,
- wyobraźnia przestrzenna ukształtowana na wysokim poziomie,
- umiejętność wnioskowania i logicznego łączenia faktów na wysokim poziomie,
- mowa zrozumiała dla odbiorcy,
- prawidłowy zasób słownictwa.
Słabe strony (wskazania do pracy z uczennicą):
- ograniczenia w odbiorze dźwięków i mowy,
- trudności w skupieniu uwagi na materiale słuchowym i zapamiętywaniu wiadomości drogą słuchową,
- trudności w prawidłowym rozumieniu i interpretowaniu dłuższych złożonych poleceń i instrukcji,
- problemy z rozumieniem i budowaniem zdań, w których wyrazy określają konstrukcje przestrzenne,
- trudności w umiejętności konstruowania wypowiedzi i przekazaniu posiadanej wiedzy,
- nieliczne zniekształcenia artykulacyjne w dłuższych wyrazach i tych, których wybrzmiewanie wymaga szybkiej zmiany ułożenia narządów artykulacyjnych,
- znaczne utrudnienia w percepcji słuchowej w warunkach zajęć grupowych, szumu, hałasu,
- trudności w kontaktach z rówieśnikami.
Ocena poziomu umiejętności szkolnych
Przeprowadzone badanie pedagogiczne pozwala stwierdzić, iż uczennica czyta w dobrym tempie, techniką wyrazową. Czytanie jest mało płynne. Zdarza się ciche głoskowanie trudniejszych wyrazów. Mowa dziewczynki jest przeważnie zrozumiała, czasem, gdy mówi szybko, ścisza głos. Występuje wtedy konieczność dopytywania.Widoczne trudności w prawidłowej budowie zdania. Rozumienie tekstu czytanego głośno i cicho są na dobrym poziomie. We wszystkich formach pisania zauważalne nieliczne błędy słuchowe.Tempo pisania jest dobre. Analiza i synteza wzrokowa wyrazu i zdania prawidłowa. Niewielkie trudności zauważono podczas badania analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonematycznego (problem z syntezą trudniejszych, dłuższych wyrazów, trudności w różnicowaniu głosek podobnie brzmiących). Rozumowanie przyczynowo-skutkowe na podstawie historyjki obrazkowej prawidłowe. Grafizm pisma w normie, pismo czytelne, dokładnie odtwarzane, staranne. Ruchy pisarskie płynne, nieprawidłowe łączenia liter (częsty brak połączeń). Litery w miarę kształtne i równej wielkości, nie ma problemu z utrzymaniem w liniaturze. Ułożenie liter jednolite. Chwyt narzędzia pisarskiego prawidłowy, nacisk prawidłowy. Dziewczynka chętnie wykonuje zadania, ma dobrą motywację do pracy. Jest pogodna i radosna, szczególnie gdy ma możliwość osiągania sukcesów.
Cele pracy z uczennicą
- Rozwijanie mowy i wzbogacanie słownictwa (mowa czynna i bierna).
- Zapamiętywanie i różnicowanie bodźców słuchowo-wzrokowych.
- Rozwijanie pamięci słuchowej i słuchu fonematycznego.
- Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
- Doskonalenie umiejętności poprawnego pisania i czytania (głośnego i cichego czytania ze zrozumieniem).
- Doskonalenie umiejętności poprawnego wypowiadania się.
- Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych.
- Pozytywne wzmacnianie dziecka, pomoc w radzeniu sobie z emocjami i rozwiązywaniu problemów emocjonalnych.
Metody pracy
- Metody aktywizujące (angażujące dziecko w działaniu).
- Metody słowne (rozmowa, opowiadanie, instrukcja słowna, dźwięki).
- Metoda oglądowa (ilustracje, historyjki obrazkowe, programy komputerowe).
Formy pracy: indywidualna
Zasady pracy
- Zasada indywidualizacji środków i metod oddziaływania (dostosowanie ich do możliwości dziecka).
- Zasada korekcji zaburzeń (skupienie się na ćwiczeniu najbardziej deficytowych obszarów).
- Zasada powolnego stopniowania trudności.
- Zasada kompensacji zaburzeń (łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych, które mogłyby pełnić funkcję kompensacyjną w stosunku pierwszych).
- Zasada systematyczności, Zasadę ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego.
SPOSOBY OSIĄGANIA ZAMIERZONYCH CELÓW
- Praca indywidualna z uczennicą.
- Stwarzanie na zajęciach sytuacji umożliwiających samokształcenie uczennicy.
- Stosowanie różnych metod i technik:
- gry dydaktyczne (rebusy, krzyżówki),
- ćwiczenia ortograficzne,
- dyktanda z luką,
- pisanie ze słuchu,
- programy komputerowe.
- Dostosowanie poziomu trudności zadań do możliwości dziecka, mające na celu podwyższenie oceny własnych możliwości uczennicy poprzez umożliwienie jej osiągnięcia sukcesu.
- Współpracę z rodzicami uczennicy, rozmowy na temat trudności, postępów, wskazówki do pracy.
- Wdrożenie uczennicy do ćwiczeń przygotowujących do podjęcia wysiłku intelektualnego:
- ćwiczenia koncentracji uwagi,
- ćwiczenia pamięci,
- ćwiczenia logicznego myślenia (myślenie przyczynowo – skutkowe).
- Kształtowanie umiejętności wykorzystywania technik relaksacyjnych usprawniających sferę emocjonalno-intelektualną uczennicy.
- Zwiększanie kompetencji emocjonalnych uczennicy w zakresie radzenia sobie
z trudnościami:
- gry i zabawy motywujące do nauki,
- praca na konkretnych sytuacjach z życia uczennicy.
TREŚCI PROGRAMU
ĆWICZENIA WPROWADZAJĄCE (wstępne):
– słuchanie i czytanie tekstów kultury,
– swobodna rozmowa,
– układanie puzzli, klocków, gry edukacyjne, itp.,
– ćwiczenia Denissona,
– zabawy muzyczno-ruchowe,
– rysowanie, malowanie.
ĆWICZENIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE
a) Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik:
– uściślanie rozumienia pojedynczych słów (nazw zwierząt, roślin rzeczy itp.),
– uściślanie rozumienia zadań,
– słuchanie opowiadań,
– powtarzanie wyrazów, zdań, opowiadań,
– układanie z wyrazów zdania,
– opowiadanie ilustracji,
– samodzielne zrozumiałe wypowiadanie się na określony temat.
b) Kształtowanie ogólnej wrażliwości słuchowej poprzez odbieranie i różnicowanie dźwięków pochodzących z otoczenia, a nie wchodzących w skład mowy ludzkiej:
– odtwarzanie struktur dźwiękowych układami przestrzennymi,
– odtwarzanie rytmu,
– graficzne odtwarzanie słyszanego układu dźwiękowego,
– różnicowanie natężeń dźwięków,
– określanie z której strony nadchodzi dźwięk,
– porównywanie dźwięków, melodii,
– zastępowanie poleceń przez sygnał dźwiękowy,
– rozpoznawanie głosów z otoczenia.
c) Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej
Analiza i synteza głoskowa:
– wybieranie obrazków, których nazwa zaczyna się od podanej głoski,
– segregowanie obrazków, których nazwy zawierają określoną głoskę,
– dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską,
– podawanie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski,
– wybieranie obrazków, których nazwy kończą się określoną głoską,
– rozpoznawanie nazwy obrazka na podstawie ostatniej głoski,
– wydzielenie ostatniej głoski z nazwy obrazka,
– tworzenie wyrazów z ostatnich głosek demonstrowanych obrazków,
– dzielenie wyrazów na głoski,
– „co to za wyraz?”,
– dobieranie par obrazków, w których nazwa drugiego rozpoczyna się taką samą głoską, jaką kończy się nazwa pierwszego,
– rozpoznawanie samogłosek w wyrazach jednosylabowych,
– rozpoznawanie głosek wewnątrz wyrazów o różnej liczbie sylab,
– rozpoznawanie określonej głoski położonej w dowolnym miejscu wyrazu,
– różnicowanie głosek,
– określenie miejsca położenia w wyrazie rozpoznanej głoski,
– rozpoznanie głoski powtarzającej się w wyrazie.
Analiza i synteza sylabowa:
– podział wyrazu na sylaby,
– liczenie sylab w wyrazie,
– „Co to za wyraz?”,
– zabawa w kończenie słów,
– układanie wyrazów z sylab,
– wyszukiwanie obrazków, których nazwa zawiera daną sylabę,
– rozwiązywanie rebusów,
– określenie pozycji sylaby w wyrazie,
– uzupełnianie wyrazów sylabami,
– sztafeta sylabowa,
– przekształcanie wyrazów przez zmianę lub dostawianie sylab, przekształcanie wyrazów za pomocą, łamigłówki sylabowej lub rozsypanki sylabowej,
– usprawnianie czytania i pisania wyrazów o różnej liczbie sylab przy pomocy dobieranek obrazkowo-wyrazowych,
– czytanie i pisanie wyrazów o różnej liczbie sylab i łączenie ich w określone zestawy tematyczne.
Analiza i synteza zdań:
– wyodrębnianie zdań z wypowiedzi,
– układanie zdań do obrazka,
– kończenie rozpoczętego zdania,
– budowanie zdania z podanego wyrazu,
– „jakie to zdanie?”,
– wyróżnianie wyrazów w zdaniu,
– liczenie wyrazów w zdaniu,
– układanie zdań z podanych wyrazów,
– wyszukiwanie wyrazów krótkich w wyrazach dłuższych.
d) Ćwiczenia pamięci słuchowej:
– powtarzanie rymowanek,
– nauka piosenek i wierszyków, wyliczanek,
– powtarzanie sylab, wyrazów, zdań,
– powtarzanie układów liczb.
e) Ćwiczenia słuchu fonematycznego:
– różnicowanie słów o podobnym brzmieniu,
– różnicowanie sylab o podobnym brzmieniu,
– różnicowanie głosek podobnych fonetycznie.
f) Ćwiczenia koordynacji słuchowo-ruchowej:
– słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtworzenie przez wyklaskanie, wystukanie ołówkiem, pałeczką na bębenku, na cymbałkach z uwzględnieniem następstwa czasowego,
– odtwarzanie słyszanego rytmu poprzez pokazanie ruchem ciała.
g) Ćwiczenia koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej:
– dobieranie par obrazków, w których nazwa jednego rozpoczyna się taką głoską, jaką kończy się nazwa drugiego (np. rak-kot),
– rozpoznawanie układu przestrzennego odpowiadającego wystukanemu „rytmowi”,
– rozpoznawanie „rytmu” zgodnego z układem przestrzennym,
– odtwarzanie w układzie przestrzennym wystukanego „rytmu”,
– dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym stukaniem w rytm wystukiwanych sylab,
– ćwiczenia równowagi – chodzenie po narysowanej linii,
– chody i marsze ze zmianą kierunku na określony sygnał dźwiękowy lub słuchowy,
– ćwiczenia orientacji kierunkowej związane z percepcją słuchową – zabawa dochodzi głos?,
– zabawy wdrażające do gospodarowania własnym ciałem i usprawniające koordynację – naśladowanie ptaków, samolotów, pływania,
– zabawy ruchowe – zręcznościowe – toczenie, rzucanie i chwytanie woreczków, piłek, kółek,
– zabawy zręcznościowe – pchełki, bierki, itp..
DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI CZYTANIA I PISANIA
Czytanie:
– czytanie całościowe sylab i wyrazów,
– czytanie wyrazów, zdań i tekstów sylabami,
– czytanie sylab i wyrazów w krótkich ekspozycjach,
– czytanie naprzemienne sylab, wyrazów i zdań,
– czytanie zdań dłuższych tekstów,
– czytanie selektywne głośne i ciche,
– ćwiczenia w rozumieniu treści (ciche i głośne czytanie ze zrozumieniem).
Pisanie:
– przepisywanie (tekst z lukami literowymi, z lukami sylabowymi, z lukami wyrazowymi)
– przepisywanie z dodatkowymi poleceniami (np. podkreślanie liter, sylab lub wyrazów zawierających określoną trudność),
-wypisywanie sylab lub wyrazów z trudną literą,
– przekształcanie tekstu np. zmiana liczby pojedynczej na mnogą,
– pisanie z pamięci sylab, wyrazów, zdań,
– pisanie ze słuchu sylab, wyrazów, zdań.
PRACA NAD POPRAWNOŚCI ORTOGRAFICZNĄ
Wymawianie, odczytywanie i pisownia specyficznych głosek języka polskiego ze względu na:
- dwuliterowe oznaczenia głosek: sz, cz, dz, dź, dż,
- dwojakiego rodzaju oznaczenia głosek miękkich tzn. przez użycie litery ”i” lub znaku diakrytycznego,
- podobieństwo brzmieniowe samogłosek nosowych „ą, ę” do układów literowych „om, on, em, en”,
- różnicowanie głosek „i, j”, na początku wyrazów oraz po samogłoskach i spółgłoskach.
Pisanie wyrazów z trudnościami ortograficznymi:
- zanik dźwięczności głosek w środku i na końcu wyrazów,
- wyrazy zó-u,
- wyrazy z rz– ż,
- wyrazy z ch – h.
Eliminowanie specyficznych błędów polegających na nieprawidłowym różnicowaniu głosek brzmieniowo podobnych: b-p, d-t, g-k, w-f, z-s, ż~sz, dz-c, sz-cz.
USPRAWNIANIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
– rozwijanie emocji: rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych, wyrażanie emocji przez gesty, mimikę twarzy, odpowiednie reagowanie na różne sytuacje, wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi, nauka panowania nad emocjami, radzenie sobie ze stresem, relaksacja,
– rozwijanie umiejętności komunikacyjnych (uczenie i wzmacnianie komunikacji niewerbalnej: kontakt wzrokowy, rozpoznania mowy ciała),
– usprawnianie umiejętności społecznych (zawieranie znajomości, słuchanie, pytanie, odmawianie, inicjowanie rozmowy, dyskutowanie, reagowanie na krytykę, wyrażanie krytyki, mówienie komplementów),
– ćwiczenia zachowania w różnych sytuacjach społecznych (dostosowanie zachowania do zachowań innych osób, miejsc, sytuacji, przestrzeganie zasad i norm społecznych, nauka rozumienia i respektowania potrzeb innych osób).
ĆWICZENIA KOŃCZĄCE (relaksacyjne):
– masażyki,
– bajki relaksacyjne,
– ćwiczenia oddechowe,
– muzyka relaksacyjna, wizualizacja,
– zabawy muzyczno-ruchowe.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczennica:
- rozwinęła mowę i wzbogaciła słownik,
- potrafi zapamiętywać i różnicować bodźce słuchowe,
- usprawniła percepcję słuchową (analizę i syntezę, pamięć słuchową i słuch fonematyczny),
- rozwinęła koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową,
- udoskonaliła umiejętności poprawnego pisania i czytania (głośnego i cichego czytania ze zrozumieniem),
- rozwinęła umiejętności poprawnego wypowiadania się,
- usprawniła swoje kompetencje komunikacyjne,
- nabyła umiejętność radzenia sobie z emocjami i rozwiązywania problemów emocjonalnych,
- utrwaliła i stosuje poprawnie zasady ortograficzne,
- ma dobry poziom samooceny.
Wykorzystane pomoce:
– Programy komputerowe „Porusz Umysł” i „Ortofrajda”,
– „Zagadki obrazkowo-dźwiękowe”,
– „Historyjki obrazkowo-dźwiękowe”,
– „Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych” – J. Jastrząb
– „Chodzą słuchy” – Anna TońskaSzyfelbein,
– „Trening słuchu. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową u dzieci” – Joanna Gaban, Romana Sprawka,
– „Dyslektyczne ucho” – Elżbieta Szymankiewicz (zeszyt ćwiczeń + zeszyt nauczyciela),
– „Bajki-grajki”,
– Nagrania z muzyką relaksacyjną,
– Nagrania z odgłosami zwierząt,
– Nagrania z odgłosami instrumentów,
– Pomoce przygotowane dla uczennicy przez nauczyciela terapeutę.
Ewaluacja
Ewaluacja programu odbywać się będzie systematycznie na podstawie:
– obserwacji dziecka w trakcie terapii,
– oceny jego postępów,
– samooceny uczennicy (ankieta dla ucznia),
– diagnozy specjalistycznej poradnianej.
ANKIETA DLA UCZNIA
Jak pracuję na zajęciach?
Imię i nazwisko
|
Nigdy |
Czasem |
Często |
Zawsze |
Wykonuję polecenia nauczyciela | ||||
Staram się słuchać z uwagą | ||||
Jestem aktywny | ||||
Jeżeli nie rozumiem, proszę o wyjaśnienie | ||||
Piszę starannie | ||||
Korzystam ze słownika ortograficznego | ||||
Czytam uważnie polecenia | ||||
Czytam uważnie teksty | ||||
Rozumiem czytany tekst |
Dużą trudność sprawia mi ……………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………….
Najbardziej lubię na zajęciach …………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………….
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Autor: Dorota Harężlak