Program indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dla ucznia klasy pierwszej

Opublikowano: 25 czerwca 2019 roku

Mocne strony ucznia:

  • dobra sprawność fizyczna;
  • dobra koordynacja ruchowa;
  • grafomotoryka i sprawność manualna w normie;
  • właściwie ukształtowana orientacja przestrzenna;
  • dobry kontakt indywidualny, umiejętność podporządkowania się podczas wykonywania zadań;
  • postępy w zakresie funkcji wzrokowo-przestrzennych;
  • poprawa w zakresie rozwoju mowy czynnej i biernej;
  • poprawa umiejętności skoncentrowania się na zadaniu;
  • postęp w zakresie myślenia przyczynowo-skutkowego;
  • dostatecznie rozwinięte rozumowanie pojęciowe;
  • dobra pamięć słuchowa trwała;
  • dobrze rozwinięta koordynacja wzrokowo-ruchowa;
  • wytrwałość w działaniu;
  • wdrożenie do pracy stolikowej i wysiłku typu szkolnego.

Słabe strony ucznia:

  • uczeń czasami łamie obowiązujące normy i reguły;
  • Kuba ma problemy z wyodrębnianiem zdań, głosek. Nie czyta zdań, liczy z pomocą;
  • trudności z orientacją w przestrzeni i schemacie ciała;
  • zaburzenia przetwarzania słuchowego (zaburzenia automatyzacji bodźców wzrokowo-słuchowo-ruchowych);
  • nieharmonijny poziom rozwoju intelektualnego;
  • obniżona pamięć fonologiczna;
  • słaba pamięć wzrokowo-przestrzenna;
  • słaba percepcja wzrokowa;
  • uwaga selektywna na bardzo niskim poziomie;
  • trudności z wykonaniem złożonego polecenia;
  • niskie kompetencje matematyczne;
  • niskie kompetencje językowe, osłabiona płynność słowna;
  • obserwuje się wzmożone napięcie emocjonalne podczas wykonywania zadań, niepewność, reakcje nerwicowe;
  • nieprawidłowy chwyt ołówka, nieprawidłowe kierunki kreślenia, sztywność rąk;
  • motoryka duża ( koordynacja, równowaga , gibkość) wymaga usprawniania);
  • podczas trudniejszych prac pojawiają się liczne dygresje słowne, zacinanie.

Cel główny indywidualnego programu

Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowości ucznia, które umożliwią mu pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno-wychowawczym realizowanym w szkole, a w dalszej kolejności przygotują go do dorosłego życia.

Cele terapeutyczne:

  • stymulowanie myślenia, kojarzenia, pamięci, uwagi;
  • stymulowanie funkcji percepcyjno-motorycznych niezbędnych do opanowania podstawowych umiejętności szkolnych: pisania, czytania, liczenia;
  • utrwalanie nabywanych wiadomości i umiejętności szkolnych.

Tematyka zajęć

1. Usprawnianie grafomotoryki:

  • ćwiczenia rozmachowe: „rysowanie” w powietrzu dużych kształtów;
  • lepienie z plasteliny, wydzieranki, wycinanki;
  • oburęczne malowanie dużych kształtów, np. kół;
  • ugniatanie kół i małych kulek z gazet, bibułki;
  • ugniatanie w dłoniach małych gumowych piłeczek;
  • ćwiczenia palców: otwieranie i zamykanie dłoni;
  • masowanie dłoni i ramion;
  • przed pisaniem moczenie dłoni w ciepłej wodzie;
  • korzystanie z nakładek na ołówki, długopisy;
  • kolorowanie płaszczyzn w książeczkach z obrazkami;
  • kalkowanie;
  • pisanie po śladzie;
  • pisanie ciągu liter bez oderwania ręki, rysowanie „leniwej” ósemki;
  • rysowanie szlaczków rozpoczętych od lewej strony;
  • kreślenie linii pionowych ( z góry w dół) i poziomych (z lewej do prawej);
  • ćwiczenia w rysowaniu okręgów i spirali w obu kierunkach;
  • dokładne kolorowanie obrazków zawierających drobne elementy;
  • łączenie kropek;
  • odwzorowywanie rysunków zgodnie ze wzorem;
  • prowadzenie linii w labiryntach;
  • wycinanie z papieru (linie proste, faliste, formy geometryczne, rysunki konturowe).

 2. Ćwiczenia na koncentrację uwagi:

  • układanki, puzzle, tangramy;
  • memory, domina;
  • odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami różniącymi się drobnymi szczegółami;
  • zapamiętywanie przedmiotów;
  • łączenie punktów, obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie;
  • dyktanda graficzne wg instrukcji nauczyciela;
  • zabawy konstrukcyjne;
  • pisanie na plecach;
  • przepisywanie diagramów wg wzoru;
  • dopasowywanie cieni;
  • wyszukiwanie wyrazów w ciągu liter;
  • rozwiązywanie sudoku;
  • kolorowanie wg instrukcji.

3. Stymulowanie rozwoju poznawczego:

  • czytanie i omawianie tekstów o różnorodnej treści;
  • oglądanie i rozmowy na podstawie ilustracji, zdjęć itp.;
  • wykorzystanie przekazów multimedialnych do pobudzania zainteresowań otaczającym światem.

 4. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, analizowania, dedukowania:

  • rozwiązywanie łamigłówek, rebusów, zagadek;
  • rozwiązywanie zadań tekstowych;
  • zabawy puzzlami, klockami logicznymi;
  • zadania z zastosowaniem poznanych reguł i zasad matematycznych.

 5. Ćwiczenia usprawniające pamięć:

  • gry rozwijające logiczne myślenie (memory,scrabbe);
  • zagadki graficzne;
  • tworzenie krótkich tekstów z rozsypani wyrazowej jako odtworzenie tekstu słyszanego;
  • odczytywanie ułożonego tekstu;
  • układanie tekstu w oparciu o ilustrację i czytanie głośne całymi wyrazami;
  • rozwiązywanie zadań w oparciu o uprzednio przeczytany tekst;
  • rozwiązywanie zadań zgodnie z wytycznymi podanymi ustnie w poleceniu;
  • powtarzanie sylab i połączeń sylabowych;
  • zapamiętywanie układów przedmiotów, ich wzajemnego położenia, liczby, kształtów;
  • układanie lub rysowanie z pamięci demonstrowanych uprzednio wzorów.

6. Usprawnianie percepcji słuchowej:

  • rozkładanie słów na głoski;
  • segregowanie obrazków wg pierwszych głosek, sylab;
  • odtwarzanie rytmu;
  • kończenie zdań;
  • tworzenie wyrazów rozpoczynających się daną głoską;
  • uzupełnianie luk w zdaniach i wyrazach;
  • rozpoznawanie dźwięków instrumentów;
  • łączenie głosek w słowa;
  • dobieranie podpisów do obrazków.

7. Usprawnianie percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej:

  • zabawy z piłką, rzuty do celu, łapanie, toczenie (piłka lub papierowe kulki);
  • naśladowanie ruchów innych osób oraz ich mimiki (zabawa w „lustro”);
  • rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy zmysłu dotyku;
  • dopasowywanie elementów o tych samych kształtach;
  • obrysowywanie szablonów, wycinanie ich, kopiowanie, zamalowywanie;
  • kopiowanie przez kalkę;
  • malowanie wewnątrz konturu różnej wielkości;
  • rysowanie po śladzie, łączenie kropek;
  • zagadki rysunkowe;
  • labirynty;
  • lepienie z masy solnej, plasteliny, modeliny itp.;
  • zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie;
  • układanie wg wzoru, mozaiki, loteryjki;
  • nawlekanie koralików;
  • gry zręcznościowe;
  • wskazywanie figur demonstrowanych przez drugą osobę;
  • odtwarzanie wzorów z pamięci ( z klocków, patyczków, ilustracji, stempli);
  • układanie rozciętych ilustracji ( pocztówek, zdjęć, liter, cyfr wg wzoru i z pamięci);
  • układanie liter z drucików kreatywnych;
  • dobieranie brakującej części do obrazka;
  • puzzle, układanki, domina;
  • wyodrębnianie różnic między obrazkami;
  • rysowanie konturów na kształcie ze słabo zaznaczonym konturem;
  • układanie wzorów z figur geometrycznych;
  • wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie;
  • wyszukiwanie liter i sylab.

 

Autor: Beata Rejent – Czytelniczka Portalu

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz