Program indywidualnych zajęć rewalidacyjnych

Opublikowano: 9 listopada 2016 roku

(o charakterze terapeutycznym, socjoterapeutycznym, psychoedukacyjnym)

boy-645410_640

Dane ucznia:

 

Diagnoza: zagrożenie niedostosowaniem społecznym

 

Podstawa objęcia rewalidacją:

  • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

 

Wymiar zajęć: 2 godziny tygodniowo (2 x 60 minut)

 

Program opracowano na okres: nauki ucznia w gimnazjum

 

Prowadzący zajęcia: pedagog Elżbieta Wika

 

DIAGNOZA    FUNKCJONOWANIA     UCZNIA

Diagnozę opracowano w oparciu o:

  • opinię Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej
  • zaświadczenie lekarza psychiatry
  • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

 

Obszary, w których uczeń wymaga pomocy Mocne strony ucznia
Wiadomości i umiejętności szkolne:

·       3 lata opóźnienia szkolnego w stosunku do wieku

·       istotne luki w wiedzy i umiejętnościach szkolnych

·       nieutrwalona wiedza z gramatyki

·       nie zna podstawowych zasad pisowni

·       niska technika i tempo czytania głośnego

·       niskie rozumienie samodzielnie czytanego tekstu

·       niska technika rachunkowa

·       braki w wiedzy o otaczającej rzeczywistości społeczno–przyrodniczej

·       posiadana wiedza jest słabo utrwalona

Wiadomości i umiejętności szkolne:

·    pismo kształtne, czytelne

·    przeciętny zasób słownictwa

 

 

 

Intelekt:

·       szybko ulega zmęczeniu i znużeniu podczas pracy umysłowej

·       trudności z uchwyceniem związków przyczynowo–skutkowych w zadaniach z treścią

·       trudności ze skupieniem się i koncentracją uwagi

·       mała aktywność poznawcza

·       małe oczytanie

·       obniżona dojrzałość procesów intelektualnych

·       słabiej radzi sobie z myśleniem abstrakcyjnym w oparciu o procesy porównywania, klasyfikowania, porządkowania i uogólniania

·       wąskie zainteresowania

·       niskie wdrożenie do wysiłku intelektualnego

·       brak nawyku skupiania nad wykonywanym zadaniem

Intelekt:

·    przeciętny, odpowiedni do wieku (w normie) poziom rozwoju intelektualnego

·    posiada potencjalne możliwości sprostania wymaganiom edukacyjnym

 

 

Funkcje poznawcze:

·       słabo rozwinięta spostrzegawczość, analiza, synteza wzrokowa

·       osłabiona pamięć słuchowa świeża

·       obniżona wyobraźnia przestrzenna

·       obniżona koordynacja wzrokowo-ruchowa

Funkcje poznawcze:

·    wysoka sprawność grafomotoryczna

·    przeciętne (w normie) tempo pracy

·    dobre tempo uczenia się wzrokowo-ruchowego

·    przeciętny poziom umiejętności fonologicznych

·    przeciętny poziom integracji słuchowo-wzrokowej

Funkcjonowanie w roli ucznia:

·       obniżona motywacja do nauki

·       niewystarczająca praca samokształceniowa w domu

·       lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych

·       niski poziom lęku szkolnego

·       pracuje w pospiesznym, chaotycznym stylu

·       brak nawyku systematyczności i samokontroli podczas pracy

·       brak umiejętności organizowania własnej pracy

·       w pracy mało wytrwały

Funkcjonowanie w roli ucznia:

·    dobrze reaguje na pochwały, wzmocnienia pozytywne

·    chętny do uczestnictwa w życiu klasy i szkoły

 

 

Funkcjonowanie  społeczne:

·       wyraża poglądy popierające zażywanie narkotyków (marihuany)

·       bywa agresywny wobec rówieśników

·       bywa arogancki, wulgarny

·       impulsywność w zachowaniu

·       skłonność do reagowania nadmiernym pobudzeniem emocjonalnym w sytuacjach konfliktów

·       ogólna wzmożona pobudliwość i impulsywność w działaniu

·       słabo zinternalizowane normy i zasady współżycia społecznego

·       znajomość i rozumienie zasad współżycia społecznego oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania nie reguluje jego postępowania

Funkcjonowanie społeczne:

·    łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi

·    otwarty, spontaniczny w kontaktach

·    dobra znajomość i rozumienie obowiązujących norm współżycia społecznego

·    samokrytyczny, potrafi wskazać swoje błędy

·    świadomy konsekwencji nieprawidłowego funkcjonowania

 

 

 

PLANOWANE ODDZIAŁYWANIA  REWALIDACYJNE

organizacja pracy podczas zajęć:

  • stworzenie życzliwej i ciepłej atmosfery sprzyjającej otwartości komunikacji między uczniem i rewalidatorem
  • eliminowanie wszelkich bodźców rozpraszających
  • tempo, rytm pracy, stopień trudności zadań dostosowane do aktualnego stanu psychofizycznego ucznia
  • w razie potrzeby częste, krótkie przerwy w pracy
  • podczas pracy ciągłe motywowanie, zachęcanie, naprowadzanie, kontrolowanie
  • metody skojarzeniowe, projekcyjne, aktywizujące
  • stopniowe wydłużanie czasu pracy i skupienia ucznia
  • stopniowanie trudności zadań zlecanych uczniowi
  • ustalenie jasnych zasad pracy i konsekwentne egzekwowanie ich

Planowane formy, metody pracy z uczniem:

  • metody angażujące różne procesy poznawcze (wzrokowe, słuchowe, manualne, myślowe)
  • metody aktywne, polisensoryczne, angażujące jak najwięcej zmysłów
  • techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie
  • stosuje się wiele różnorodnych pomocy dydaktycznych
  • sprawdzanie, czy uczeń zrozumiał treść polecenia i zadania
  • udzielanie dodatkowych wskazówek podczas pracy
  • ciągłe kontrolowanie, nadzorowanie podczas pracy
  • nieustanne mobilizowanie i motywowanie do pracy
  • bazowanie na wzmocnieniach pozytywnych (pochwały, nagrody)
  • uczniowi udziela się bieżących informacji zwrotnych o postępach i efektach
  • unika się wystawiania ocen negatywnych
  • zmienne tempo pracy podczas lekcji
  • nowe treści tłumaczy się w oparciu o konkrety i przykłady
  • przedstawianie praktycznego zastosowania wprowadzanych treści
  • metoda „głośnego myślenia”
  • bardzo częste przypomnienia, powtórzenia, utrwalanie materiału
  • rysunek, rebusy, wykreślanki, diagramy, krzyżówki, układanki, puzzle, gry planszowe, gry dydaktyczne, tangramy, odgrywanie scenek, praktyczny trening umiejętności społecznych w oparciu o „plany aktywności”, dyskusja, rozmowa kierowana

Planowane cele pracy rewalidacyjnej:

  • rozwijanie ciekawości i aktywności poznawczej
  • zachęcanie do czytelnictwa
  • wzbogacanie zasobu słownictwa
  • wzbogacanie zasobu wiadomości ogólnych o otaczającej rzeczywistości
  • ćwiczenie umiejętności budowania dłuższych, złożonych wypowiedzi
  • ćwiczenia koncentracji uwagi
  • ćwiczenie wyobraźni przestrzennej
  • ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • doskonalenie techniki i tempa czytania
  • ćwiczenie spostrzegawczości
  • ćwiczenie czytania ze zrozumieniem
  • pomoc w nauce, odrabianiu lekcji, nadrabianiu zaległości
  • rozwijanie pozaszkolnych pasji i zainteresowań
  • utrwalanie zasad poprawnej pisowni
  • wdrażanie do autokorekty własnych prac pisemnych
  • rozwijanie procesów intelektualnych (porównywanie, klasyfikowania, porządkowanie, uogólnianie)
  • ćwiczenie pamięci słuchowej świeżej
  • ćwiczenia grafomotoryczne
  • elementy treningu kaligrafii
  • prace manualne
  • uczenie prawidłowego organizowania miejsca, warsztatu, dnia pracy
  • wdrażanie do uporządkowanego działania, wytrwałości, kończenia rozpoczętej pracy
  • wyrabianie nawyku samokontroli podczas pracy
  • kształtowanie umiejętności planowania celów krótkoterminowych i długoterminowych
  • wzmacnianie motywacji do pokonywania trudności
  • uczenie systematyczności, samokontroli własnych działań
  • ćwiczenie kontroli własnych emocji
  • uczenie radzenia sobie w trudnych i stresujących sytuacjach
  • bazowanie na wzmocnieniach pozytywnych
  • ćwiczenie umiejętności prospołecznych (samodzielności, asertywności, funkcjonowania w relacjach interpersonalnych, radzenia sobie z niepowodzeniami)
  • umożliwianie nabywania nowych, pozytywnych doświadczeń społecznych
  • budowanie dobrych relacji z grupą rówieśniczą
  • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa
  • ćwiczenie umiejętności współdziałania
  • ćwiczenia i techniki wyciszające i relaksacyjne
  • stwarzanie sytuacji do odnoszenia sukcesu
  • kształtowanie pozytywnego obrazu siebie
  • ćwiczenie umiejętności radzenia sobie ze złością i agresją w konstruktywny sposób
  • wdrażanie do podejmowania wysiłku umysłowego
  • wdrażanie do przestrzegania norm współżycia społecznego
  • kształtowanie prawidłowej samooceny
  • wdrażanie do odpowiedzialności za własne działania
  • promowanie zdrowego stylu życia
  • promocja form spędzania czasu wolnego alternatywnych do zachowań ryzykownych

 

Opracowanie: Elżbieta Wika

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz