Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 9 listopada 2016 roku.
(o charakterze terapeutycznym, socjoterapeutycznym, psychoedukacyjnym)
Dane ucznia:
Diagnoza: zagrożenie niedostosowaniem społecznym
Podstawa objęcia rewalidacją:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Wymiar zajęć: 2 godziny tygodniowo (2 x 60 minut)
Program opracowano na okres: nauki ucznia w gimnazjum
Prowadzący zajęcia: pedagog Elżbieta Wika
DIAGNOZA FUNKCJONOWANIA UCZNIA
Diagnozę opracowano w oparciu o:
- opinię Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej
- zaświadczenie lekarza psychiatry
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Obszary, w których uczeń wymaga pomocy | Mocne strony ucznia |
Wiadomości i umiejętności szkolne:
· 3 lata opóźnienia szkolnego w stosunku do wieku · istotne luki w wiedzy i umiejętnościach szkolnych · nieutrwalona wiedza z gramatyki · nie zna podstawowych zasad pisowni · niska technika i tempo czytania głośnego · niskie rozumienie samodzielnie czytanego tekstu · niska technika rachunkowa · braki w wiedzy o otaczającej rzeczywistości społeczno–przyrodniczej · posiadana wiedza jest słabo utrwalona |
Wiadomości i umiejętności szkolne:
· pismo kształtne, czytelne · przeciętny zasób słownictwa
|
Intelekt:
· szybko ulega zmęczeniu i znużeniu podczas pracy umysłowej · trudności z uchwyceniem związków przyczynowo–skutkowych w zadaniach z treścią · trudności ze skupieniem się i koncentracją uwagi · mała aktywność poznawcza · małe oczytanie · obniżona dojrzałość procesów intelektualnych · słabiej radzi sobie z myśleniem abstrakcyjnym w oparciu o procesy porównywania, klasyfikowania, porządkowania i uogólniania · wąskie zainteresowania · niskie wdrożenie do wysiłku intelektualnego · brak nawyku skupiania nad wykonywanym zadaniem |
Intelekt:
· przeciętny, odpowiedni do wieku (w normie) poziom rozwoju intelektualnego · posiada potencjalne możliwości sprostania wymaganiom edukacyjnym
|
Funkcje poznawcze:
· słabo rozwinięta spostrzegawczość, analiza, synteza wzrokowa · osłabiona pamięć słuchowa świeża · obniżona wyobraźnia przestrzenna · obniżona koordynacja wzrokowo-ruchowa |
Funkcje poznawcze:
· wysoka sprawność grafomotoryczna · przeciętne (w normie) tempo pracy · dobre tempo uczenia się wzrokowo-ruchowego · przeciętny poziom umiejętności fonologicznych · przeciętny poziom integracji słuchowo-wzrokowej |
Funkcjonowanie w roli ucznia:
· obniżona motywacja do nauki · niewystarczająca praca samokształceniowa w domu · lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych · niski poziom lęku szkolnego · pracuje w pospiesznym, chaotycznym stylu · brak nawyku systematyczności i samokontroli podczas pracy · brak umiejętności organizowania własnej pracy · w pracy mało wytrwały |
Funkcjonowanie w roli ucznia:
· dobrze reaguje na pochwały, wzmocnienia pozytywne · chętny do uczestnictwa w życiu klasy i szkoły
|
Funkcjonowanie społeczne:
· wyraża poglądy popierające zażywanie narkotyków (marihuany) · bywa agresywny wobec rówieśników · bywa arogancki, wulgarny · impulsywność w zachowaniu · skłonność do reagowania nadmiernym pobudzeniem emocjonalnym w sytuacjach konfliktów · ogólna wzmożona pobudliwość i impulsywność w działaniu · słabo zinternalizowane normy i zasady współżycia społecznego · znajomość i rozumienie zasad współżycia społecznego oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania nie reguluje jego postępowania |
Funkcjonowanie społeczne:
· łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi · otwarty, spontaniczny w kontaktach · dobra znajomość i rozumienie obowiązujących norm współżycia społecznego · samokrytyczny, potrafi wskazać swoje błędy · świadomy konsekwencji nieprawidłowego funkcjonowania
|
PLANOWANE ODDZIAŁYWANIA REWALIDACYJNE
organizacja pracy podczas zajęć:
- stworzenie życzliwej i ciepłej atmosfery sprzyjającej otwartości komunikacji między uczniem i rewalidatorem
- eliminowanie wszelkich bodźców rozpraszających
- tempo, rytm pracy, stopień trudności zadań dostosowane do aktualnego stanu psychofizycznego ucznia
- w razie potrzeby częste, krótkie przerwy w pracy
- podczas pracy ciągłe motywowanie, zachęcanie, naprowadzanie, kontrolowanie
- metody skojarzeniowe, projekcyjne, aktywizujące
- stopniowe wydłużanie czasu pracy i skupienia ucznia
- stopniowanie trudności zadań zlecanych uczniowi
- ustalenie jasnych zasad pracy i konsekwentne egzekwowanie ich
Planowane formy, metody pracy z uczniem:
- metody angażujące różne procesy poznawcze (wzrokowe, słuchowe, manualne, myślowe)
- metody aktywne, polisensoryczne, angażujące jak najwięcej zmysłów
- techniki skojarzeniowe ułatwiające zapamiętywanie
- stosuje się wiele różnorodnych pomocy dydaktycznych
- sprawdzanie, czy uczeń zrozumiał treść polecenia i zadania
- udzielanie dodatkowych wskazówek podczas pracy
- ciągłe kontrolowanie, nadzorowanie podczas pracy
- nieustanne mobilizowanie i motywowanie do pracy
- bazowanie na wzmocnieniach pozytywnych (pochwały, nagrody)
- uczniowi udziela się bieżących informacji zwrotnych o postępach i efektach
- unika się wystawiania ocen negatywnych
- zmienne tempo pracy podczas lekcji
- nowe treści tłumaczy się w oparciu o konkrety i przykłady
- przedstawianie praktycznego zastosowania wprowadzanych treści
- metoda „głośnego myślenia”
- bardzo częste przypomnienia, powtórzenia, utrwalanie materiału
- rysunek, rebusy, wykreślanki, diagramy, krzyżówki, układanki, puzzle, gry planszowe, gry dydaktyczne, tangramy, odgrywanie scenek, praktyczny trening umiejętności społecznych w oparciu o „plany aktywności”, dyskusja, rozmowa kierowana
Planowane cele pracy rewalidacyjnej:
- rozwijanie ciekawości i aktywności poznawczej
- zachęcanie do czytelnictwa
- wzbogacanie zasobu słownictwa
- wzbogacanie zasobu wiadomości ogólnych o otaczającej rzeczywistości
- ćwiczenie umiejętności budowania dłuższych, złożonych wypowiedzi
- ćwiczenia koncentracji uwagi
- ćwiczenie wyobraźni przestrzennej
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- doskonalenie techniki i tempa czytania
- ćwiczenie spostrzegawczości
- ćwiczenie czytania ze zrozumieniem
- pomoc w nauce, odrabianiu lekcji, nadrabianiu zaległości
- rozwijanie pozaszkolnych pasji i zainteresowań
- utrwalanie zasad poprawnej pisowni
- wdrażanie do autokorekty własnych prac pisemnych
- rozwijanie procesów intelektualnych (porównywanie, klasyfikowania, porządkowanie, uogólnianie)
- ćwiczenie pamięci słuchowej świeżej
- ćwiczenia grafomotoryczne
- elementy treningu kaligrafii
- prace manualne
- uczenie prawidłowego organizowania miejsca, warsztatu, dnia pracy
- wdrażanie do uporządkowanego działania, wytrwałości, kończenia rozpoczętej pracy
- wyrabianie nawyku samokontroli podczas pracy
- kształtowanie umiejętności planowania celów krótkoterminowych i długoterminowych
- wzmacnianie motywacji do pokonywania trudności
- uczenie systematyczności, samokontroli własnych działań
- ćwiczenie kontroli własnych emocji
- uczenie radzenia sobie w trudnych i stresujących sytuacjach
- bazowanie na wzmocnieniach pozytywnych
- ćwiczenie umiejętności prospołecznych (samodzielności, asertywności, funkcjonowania w relacjach interpersonalnych, radzenia sobie z niepowodzeniami)
- umożliwianie nabywania nowych, pozytywnych doświadczeń społecznych
- budowanie dobrych relacji z grupą rówieśniczą
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa
- ćwiczenie umiejętności współdziałania
- ćwiczenia i techniki wyciszające i relaksacyjne
- stwarzanie sytuacji do odnoszenia sukcesu
- kształtowanie pozytywnego obrazu siebie
- ćwiczenie umiejętności radzenia sobie ze złością i agresją w konstruktywny sposób
- wdrażanie do podejmowania wysiłku umysłowego
- wdrażanie do przestrzegania norm współżycia społecznego
- kształtowanie prawidłowej samooceny
- wdrażanie do odpowiedzialności za własne działania
- promowanie zdrowego stylu życia
- promocja form spędzania czasu wolnego alternatywnych do zachowań ryzykownych
Opracowanie: Elżbieta Wika
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli