Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 6 marca 2020 roku.
Program rewalidacji dla ucznia został opracowany na podstawie orzeczenia nr … o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez PPP
Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej:
- usprawnianie procesów myślenia i zapamiętywania, stymulowanie rozwoju funkcji językowych, percepcyjno-motorycznych, ukierunkowanie aktywności i zainteresowań;
- terapia pedagogiczna z uwagi na deficyty funkcji percepcyjno-motorycznych;
- zajęcia rewalidacyjne mające na celu wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach.
Organizacja zajęć
Zajęcia będą prowadzone dwa razy w tygodniu w ramach zajęć rewalidacyjnych. Czas trwania – 60 minut.
W czasie trwania zajęć nauczyciel podkreśla mocne strony ucznia, stara się nawiązać z nim jak najlepszy kontakt, zachęca do pracy oraz pomaga pokonać trudności.
Zasady pracy:
Zasada indywidualizacji – stworzenie poczucia bezpieczeństwa, otoczenie ucznia szczególną opieką, dobór odpowiednich środków i metod oddziaływań rewalidacyjnych
Zasada poglądowości – umożliwienie uczniowi wszechstronnego, polisensorycznego poznawania otaczającej rzeczywistości
Zasada kompensacji zaburzeń – łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu wytworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych
Zasada maksymalnego wyćwiczenia funkcji opóźnionych w rozwoju
Zasada higieny psychicznej
Zasada stopniowania trudności
Zasada systematyczności.
Metody:
- oparte na słowie: pogadanka, opowiadanie, opis, praca z książką,
- oparte na obserwacji: pokaz,
- oparte na działaniu praktycznym: zajęcia praktyczne,
- metoda Ośrodków Pracy,
- elementy metody Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona.
Środki dydaktyczne:
- ćwiczenia z czasopism, portali edukacyjnych dla dzieci,
- klocki konstrukcyjne, puzzle,
- zestawy obrazków o różnej treści i rozmaitych cechach umożliwiających klasyfikację,
- układanki mozaikowe, obrazkowe,
- materiały do prac plastycznych,
- domino obrazkowe, historyjki obrazkowe,
- imitacje pieniędzy,
- gry planszowe, gry wspomagające pamięć.
Cel główny zajęć rewalidacyjnych:
- usprawnianie zaburzonych funkcji poznawczych,
- maksymalna aktywizacja i usamodzielnianie ucznia,
- wzmacnianie samooceny dziecka poprzez rozwijanie świadomości własnych zalet i wad,
- kształtowanie umiejętności prezentowania własnych poglądów i słuchania tego, co mają do powiedzenia inne osoby,
- rozwijanie umiejętności komunikacji językowej.
ZAKRESY ODDZIAŁYWAŃ REWALIDACYJNYCH
1. Okres wstępny:
- nawiązanie przyjaznych kontaktów w relacji nauczyciel – dziecko,
- stworzenie atmosfery sprzyjającej dobremu samopoczuciu,
- kształtowanie nawyku uważnego słuchania i komunikowania się z innymi,
- trening skupiania uwagi na pracy i własnych czynnościach,
- rozładowanie i wyciszanie negatywnych emocji dziecka,
- odzyskanie wiary we własne siły i zwiększenie motywacji do pracy,
- wyzwalanie potencjalnych możliwości i zainteresowań tłumionych przez niepowodzenia szkolne.
2. Okres właściwy/cele szczegółowe zajęć rewalidacyjnych
Szczegółowe cele rewalidacji | Zaburzona funkcja | Kierunki pracy rewalidacyjnej |
Usprawnienie wzroku | percepcja wzrokowa | 1. Dobieranie jednakowych obrazków (domina obrazkowe, loteryjki, itp.). 2. Dobieranie jednakowych figur geometrycznych. 3. Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami. 4. Dobieranie części do całości. 5. Układanie obrazków z części (z różnicowaniem stopniowania trudności). 6. Układanie figur geometrycznych z części. 7. Układanie z gotowych elementów wg wzoru. 8. Ćwiczenie pamięci wzrokowej: – Dobieranie zbiorów liczbowych w tym samym układzie (figury liczbowe – wg kostki do gry), loteryjki, domina, itp. – Rozpoznawanie zbiorów w zmienionych układach. |
Usprawnienie słuchu | percepcja słuchowa | 1. Ćwiczenie wrażliwości słuchowej: – różnicowanie dźwięków otaczającego świata (słuchanie z płyt odpowiednio dobranych dźwięków przyrody lub odgłosów wydawanych przez znane przedmioty). 2. Ćwiczenia rytmiczne: różnicowanie, rozpoznawanie, odtwarzanie układów rytmicznych. 3. Ćwiczenia słuchu fonematycznego: – wyróżnianie w słowach jednej głoski – kolejno w nagłosie, wygłosie i śródgłosie, – klasyfikowanie słów wg głosek pod względem określonego kryterium, – analiza sylabowa i głoskowa słów, – synteza sylabowa i głoskowa słów, – przekształcanie słów poprzez eliminowanie lub dodawanie sylaby np. tor – ba – torba, ma – szyna – maszyna, – tworzenie nowych słów z pierwszych głosek słów podanych. 4. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające zasób słownictwa: – słuchanie opowiadań, – nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów, części ciała, – opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych, – opowiadanie własnych wrażeń, przeżyć. 5. Ćwiczenie pamięci słuchowej: – nauka wierszyków, – ćwiczenie pamięci sekwencyjnej, nauka i układanie wyliczanek, – układanie i powtarzanie zdań – powtarzanie rymowanek. |
Ćwiczenia koncentracji uwagi | uwaga | – kopiowanie sekwencji przedmiotów, – opis słowny obrazka, – podobieństwa i różnice w obrazkach, – labirynty, – wykreślanki, – odpowiedzi na pytania do słyszanego lub czytanego tekstu, – opowiadanie wydarzeń dnia wczorajszego z zachowaniem kolejności wydarzeń, – układanie historyjek obrazkowych, – odszukiwanie pasujących odbić lustrzanych, – odszukiwanie konturów do obrazków oraz trudniejsze ćwiczenia |
Usprawnienie techniki czytania | wzrokowo-słuchowa | – wyodrębnianie wyrazu ukrytego w innym wyrazie, – analiza wyrazowa usłyszanego zdania i analiza sylabowa usłyszanego wyrazu, – układanie wielowyrazowych zdań z rozsypanki wyrazowej, wyszukiwanie podobnych kształtów, figur geometrycznych, szczegółów różniących obrazki, ukrytych przedmiotów w obrazkach, – dyktanda, zabawy ortograficzne, rebusy, krzyżówki |
Usprawnienie techniki pisania | wzrokowo-słuchowa, wzrokowo-ruchowa | – uzupełnianie brakujących liter, sylab, luk w zdaniach, – składanie wg wzoru i bez wzoru puzzli, – pisanie opowiadania wg planu, – przepisywanie zdań, tekstów wg wzoru z kładzeniem nacisku na liniaturę, estetykę, kształt i łączenie liter, – różnorodne ćwiczenia grafomotoryczne |
Poprawa rozumienia czytanej przez ucznia treści | koncentracja uwagi, pamięć logiczna | – czytanie prostych opowiadań, wyodrębnianie elementów świata przedstawionego, odpowiadanie na pytania do tekstu, – stopniowe wydłużanie czasu wysiłku umysłowego |
Rozwijanie umiejętności matematycznych | pamięć, koncentracja | – gry i zabawy wymuszające posługiwanie się rozumowaniem operacyjnym (tworzenie całości z części, wyodrębnianie w całości części, konstruowanie przestrzenne i płaskie), – klasyfikacja, różnicowanie i porządkowanie elementów w zbiorze, – orientacja przestrzenna, – badanie schematu własnego ciała, określanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała, – wyodrębnianie zbioru przedmiotów spełniających dany warunek i formułowanie warunków, które spełniają elementy danego zbioru, – klasyfikacja zbiorów ze względu na ich liczebność, – liczenie przedmiotów, – rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych, – ćwiczenia rachunkowe: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie |
Usprawnienie motoryki małej | koordynacja wzrokowo-ruchowa | – lepienie, ugniatanie plasteliny, modeliny, mas plastycznych, – nawijanie i zwijanie włóczki, przewlekanie przez otwory, – nawlekanie koralików, – obrysowywanie przedmiotów i szablonów, – wydzieranie z papieru zakreślonych form, – łączenie wyznaczonych punktów, – kalkowanie po wzorze, – śledzenie labiryntów bez odrywania ręki, – rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzorach |
Usprawnienie motoryki dużej | koordynacja wzrokowo-ruchowa | – zabawy z elementami płynnych ruchów obu ramion, – toczenie, pełzanie, rzucanie, chwytanie, odbijanie, – zabawy z elementami rytmicznych ruchów zmiennych obu ramion, – płynne, rytmiczne ruchy zmienne, naśladowanie ptaków, samolotów, – manipulowanie różnymi przedmiotami: skakanka, balon, piłka, woreczek, kule papierowe, – kreślenie dużych płynnych ruchów różnego typu linii w powietrzu, na tablicy, na dywanie, na dużym arkuszu papieru, gazecie, – ćwiczenia równowagi i orientacji: chodzenie po narysowanej linii, ławeczce gimnastycznej, równoważni, krawężniku itp.; chody i marsze ze zmianą kierunku ruchu na określony sygnał (dźwiękowy, wzrokowy); usprawnianie czynności samoobsługowych, – zapinanie guzików, zawiązywanie, sznurowanie, – zagadki ruchowe, – imitowanie i odgadywanie czynności jako ćwiczenia wyobraźni i pamięci ruchowej |
3. Oczekiwane rezultaty
Uczeń:
- posiada większy zasób słownictwa biernego i czynnego,
- konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne z większą poprawnością pod względem składniowym i fleksyjnym,
- czyta cicho tekst, odpowiada na pytania do tekstu,
- wypowiada się pisemnie na zadany temat,
- samodzielnie podejmuje rozmowę, zadaje pytania,
- posiada prawidłowe poczucie własnej wartości, chętnie podejmuje nowe działania,
- rozwiązuje proste zadania tekstowe,
- poprawnie wykonuje ćwiczenia rachunkowe (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie).
Program rewalidacji dla ucznia opracowała: Ilona Rudzińska – Czytelniczka Portalu